Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku neurolider – przywództwo ekstremalne na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu.

 

Podsumowanie godzin i zjazdów (128 godz.):
Liczba godzin zdalnie: 42 godz. (3 zjazdy online, Teams + Moodle)
Liczba godzin w kontakcie (5 zjazdów razem z ośrodkiem szkolenia): 86 godz., a w tym:

  • 66 godz. (4 zjazdy stacjonarne - 2 w UWSB Wrocław oraz 2 w UWSB Opole)
  • 20 godz. w ośrodku szkolenia (zjazd stacjonarny)

Razem: 8 zjazdów, w tym 5 stacjonarnych i 3 zdalne.

 

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 128
Liczba zjazdów: 8
Liczba semestrów: 2
Droga do odważnego przywództwa - analiza wybranych postaw i zachowań przywódczych
(10 godz.)
  • Celem przedmiotu jest wprowadzenie do teorii przywództwa oraz identyfikacja postaw i koncepcji przywódczych na bazie przykładów z życia.
  • Podczas przedmiotu poznasz kluczowe teorie przywództwa oraz ich praktyczny wymiar w funkcjonowaniu liderów na przykładach zaczerpniętych z historii i współczesności. Np. Great man theory, teorię cech przywódczych, przywództwo sytuacyjne, transakcyjne i transformacyjne oraz pożądane i niepożądane postawy przywódcze, np. przywództwo odważne, służebne, oparte na zasadach, czy toksyczne. Podczas zajęć dokonasz szczegółowej analizy wybranych postaw i zachowań przywódczych oraz ocenisz wymiar i sposób ich funkcjonowania jako liderów.

 

Trening kompetencji interpersonalnych
(12 godz.)
  • Celem treningu jest lepsze poznanie siebie i swojego sposobu funkcjonowania podczas interakcji społecznych.
  • Podczas treningu grupowego w bezpiecznym otoczeniu poznasz siebie i ocenisz swoje zachowania z pomocą trenerów. Każdy z uczestników rozwinie w sobie umiejętności związane z szeroko pojętymi kompetencjami interpersonalnymi w obszarze komunikacji i funkcjonowania w grupie. Treści przedmiotu nastawione są głównie na samopoznanie, rozwój umiejętności społecznych i indywidualnych obszarów rozwojowych.
Różnice indywidualne i odporność psychiczna a efektywność w biznesie
(12 godz.)
  • Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy w tematyce różnic indywidualnych oraz osobowych wyznaczników odporności psychicznej.
  • Odporność psychiczna wiąże się z wydajnością każdego z nas, wpływa na to w jaki sposób radzimy sobie z wyzwaniami, presją i trudnościami, determinuje naszą indywidualną odporność na stres. Podczas zajęć będziesz poszerzał swoje umiejętności w ramach czterech filarów odporności: postrzeganie wyzwania jako szansy rozwoju, wiara we własne umiejętności, wytrwałość w realizacji powierzonych zadań, poczucie wpływu. Będziesz miał także możliwość zdiagnozowania własnego sposobu funkcjonowania w obszarze temperamentu, osobowości i czynników budujących odporność psychiczną, a także zrozumienia znaczenia tych czynników w zwiększeniu efektywności działania i polepszenie swojego zdrowia psychicznego.

 

Diagnoza psychologiczna pod kątem cech przywódczych, czyli poznanie swojego potencjału
(12 godz.)
  • Celem przedmiotu jest rozpoznanie indywidualnych cech i aspektów osobowości uczestnika studiów, istotnych z punktu widzenia jego efektywnego funkcjonowania zawodowego.
  • Podczas zajęć zdiagnozujesz swoje cechy temperamentalne oraz motywację osiągnięć z uwzględnieniem różnych jej komponentów, takich jak np. preferowanie trudnych zadań, wiara w sukces, ukierunkowanie na cel, nastawienie na rywalizację, wytrwałość i inne, a także kompetencje emocjonalne. Istotą zajęć będzie nastawienie na rozpoznanie mocnych obszarów w aspekcie cech przywódczych oraz takich, nad którymi należy pracować.

 

Style przywództwa w procesach decyzyjnych
(12 godz.)
  • Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy poziomu gotowości podwładnych do uczestnictwa w procesach decyzyjnych oraz dopasowanie do tego adekwatnego stylu przywództwa w pracy zespołowej.
  • Podczas przedmiotu zostaniesz zapoznany ze sposobami diagnozowania poziomu gotowości do podejmowania decyzji, zarówno poprzez analizę własnych możliwości, jak i określanie kompetencji decyzyjnych podwładnych. Nauczysz się także dobierania stylu przywództwa w odniesieniu do sytuacji decyzyjnej, uwzględniając uwarunkowania zespołu, środowiska zewnętrznego oraz indywidualne kompetencje członków zespołu.

 

Delegowanie kompetencji
(10 godz.)
  • Celem przedmiotu jest poznanie procesu określania celów oraz rozwijania umiejętności wyznaczania zadań dla członków zespołu, a także sposobów delegowania kompetencji.
  • Podczas przedmiotu nauczysz się zróżnicowanych technik delegowania zadań w zależności od typu zadania, celu działania oraz zakresu obowiązków członków zespołu. Zapoznasz się także z praktycznymi uwarunkowaniami dobierania zadań podwładnym, uwzględniając ich gotowość do realizacji zadania oraz posiadanych kompetencji profesjonalnych i społecznych.

 

Twój profil lidera - weryfikacja predyspozycji przywódczych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
(20 godz.)
  • Celem przedmiotu jest weryfikacja oraz zdobywanie i utrwalanie predyspozycji przywódczych w praktyczny i doświadczalny sposób. W ramach diagnostyki kompetencji przywódczych wykorzystywane będą licencjonowane urządzenia, które wspierają proces rozwijania predyspozycji przywódczych (STRD, CleverPoint, Neurofeedback + VR).
  • Podczas zajęć skupimy się na weryfikowaniu i rozwijaniu kompetencji przywódczych takich jak: kompetencje w zakresie budowania wizji (myślenie krytyczne, proces decyzyjny oraz zdolności do podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych; kompetencje w zakresie budowania relacji, przekładającej się na skutecznej komunikacji w zespole (samorozwoju, budowania własnej marki); kompetencje w zakresie budowania zespołu, przekładającej się na tworzenie poczucia bezpieczeństwa organizacji (określania ram strukturalnych zespołu, weryfikacji potencjału zespołu, delegowania uprawnień, budowanie efektywnych podzespołów); kompetencje w zakresie samo motywacji (determinacji do osiągnięcia celu, zarządzania stresem, odporności na bodźce zewnętrzne oraz treningów potencjału przywódczego oraz technik motywacyjnych).

 

Targeting - prognozowanie zagrożeń w organizacji
(8 godz.)
  • Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej współczesnych zagrożeń oddziaływujących na funkcjonowanie organizacji biznesowych.
  • W ramach zajęć poznasz metody analizy danych służące do priorytetyzacji celów organizacji, prognozowania zagrożeń. Do określania potrzeby realizacji nauczysz się metody CARVER, wykorzystywanej w ramach wojskowych operacji bojowych, która obecnie z powodzeniem stosowana jest przez korporacje amerykańskie.

 

Alchemia kariery - personal brending, strategie rozwoju, arkusz WOOP
(12 godz.)
  • Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie modeli, technik i narzędzi służących do planowania ścieżki zawodowej oraz zdiagnozowania własnych mocnych stron wraz z modelami, jak je wykorzystać w pracy zawodowej.
  • Podczas przedmiotu poznasz swoje talenty, czyli silne strony i zachowania i określisz swoje potrzeby zawodowe. Nauczysz się promować swój wizerunek, budować sieć kontaktów, motywować do działania i skutecznie osiągać cele. Na końcu na nowo zaplanujesz swoją karierę.

 

Przywództwo ekstremalne (zajęcia w ośrodku szkolenia)
(16 godz.)
  • Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do roli lidera zespołu w obszarze rozwijania jego kompetencji związanych z przewodzeniem zespołowi w sytuacjach ekstremalnych, tj. wymagających zachowania spokoju, skutecznego komunikowania treści, podejmowania decyzji pod presją czasu, rozwiązywania konfliktów i łagodzenia napięcia w zespole, wpływania na zespół i motywowania jego członków.
  • Całość zajęć wraz z praktycznymi zadaniami egzaminacyjnymi odbywać się będzie pod nadzorem doświadczonych trenerów w środowisku wymuszających sytuacje ekstremalne, wymagające odpowiedniego reagowania ze strony uczestników oraz ćwiczących liderów. Uczestnicy szkolenia zamieniają się rolami, aby wyrobić w sobie kompetencję przewodzenia, ale i słuchania poleceń oraz współpracy w kontekście osiągnięcia założonego celu ćwiczeń.
  • Metody stosowane podczas zajęć zostały zaczerpnięte ze szkoleń wojskowych stosownych w jednostkach specjalnych i dostosowane do potrzeb działalności biznesowej.

 

Praktyczny egzamin dyplomowy (zajęcia w ośrodku szkolenia)
(4 godz.)
  • Egzamin jest dwuczęściowy i składa się z części teoretycznej i praktycznej w terenie.
  • W ramach części teoretycznej słuchacze wypełniają test wiedzy.
  • Część praktyczna odbywa się w terenie w ostatniej fazie zajęć praktycznych z przedmiotu „Przywództwo ekstremalne”. Cześć praktyczna polegać będzie na realizacji krótkiego zadania, polegającego na sprawdzeniu umiejętności przywódczych zdobytych podczas całych studiów.
  • Każdy uczestnik studiów i egzaminu otrzymuje po jego zakończeniu praktyczny feedback do wykorzystania w dalszej praktyce zawodowej.
Forma zaliczenia
Mózg
praktyczny egzamin dyplomowy