Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Organizacja i zarządzanie oświatą. 

 

Liczba godzin: 220 godzin zajęć + 16 godzin praktyk.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 220 + 16 godz. praktyk
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
PRZYWÓDZTWO EDUKACYJNE I PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY ZARZĄDZANIA W SZKOLE
(26 godz.)
  • Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego – 4 godz.
  • Zarządzanie zmianą w edukacji – 8 godz.
  • Praca zespołowe nauczycieli jako kierunek procesu edukacyjnego – 4 godz.
  • Psychologiczne podstawy zarządzania – 6 godz.
  • Zarządzanie uczeniem się – 4 godz.
SYSTEMOWE ZARZĄDZANIE I ADMINISTROWANIE SZKOŁĄ
(82 godz.)
  • Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów – 4 godz.
  • Wewnętrzne akty prawne w szkole – 8 godz.
  • Koncepcja pracy szkoły – 8 godz.
  • Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny – 8 godz.
  • Organizacja placówki oświatowej – 4 godz.
  • Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) – 8 godz.
  • Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły – 8 godz.
  • Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły – 4 godz.
  • Kontrola zarządcza – 4 godz.
  • Polityka kadrowa – specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) – 8 godz.
  • Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika – 4 godz.
  • Sytuacje kryzysowe w szkole – 6 godz.
  • Minimum informatyczne dyrektora szkoły – obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły – 8 godz.
ORGANIZOWANIE PROCESU UCZENIA SIĘ I BUDOWANIA SZKOŁY JAKO ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ
(38 godz.)
  • Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa – 4 godz.
  • Szkoła organizacją uczącą się – 4 godz.
  • Podstawa programowa jako mapa treści – 4 godz.
  • Ocenianie dla uczenia się – 6 godz.
  • Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania – 4 godz.
  • Innowacje pedagogiczne – 6 godz.
  • Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli – 4 godz.
  • Kultura organizacyjna szkoły – 6 godz.
KOMUNIKACJA W SZKOLE, WSPÓŁPRACA SZKOŁY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
(30 godz.)
  • Media w procesach komunikowania się szkoły (promocja placówki oświatowej i marketing w oświacie, kontakty placówki z mediami) – 6 godz.
  • Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi – 4 godz.
  • Idea partycypacji społecznej dla rozwoju szkoły – 4 godz.
  • Współpraca szkoły z rodzicami jako fundament jej rozwoju – 8 godz.
  • Partnerzy szkoły – zewnętrzne instytucje wspierające działania placówek oświatowych – 4 godz.
  • Zarządzanie projektami – 4 godz.
KLUCZOWE KOMPETENCJE DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI JAKO LIDERA ORGANIZACJI
(38 godz.)
  • Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki – 8 godz.
  • Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – 8 godz.
  • Planowanie własnego rozwoju – 6 godz.
  • Zarządzanie stresem i czasem - 8 godz.
  • Coaching i mentoring w edukacji – 8 godz.
SEMINARIUM
(6 godz.)
  • Seminarium dyplomowe 
Forma zaliczenia
Projekt
Projekt zaliczeniowy- napisanie koncepcji pracy placówki oświatowej
Laptop
Egzamin połączony z przedstawianiem projektu zaliczeniowego
Uścisk dłoni
Praktyka zawodowa – 16 godz.