Program studiów

Program na studiach podyplomowych jest zgodny z wytycznymi Polskiego Związku Logopedów.

Liczba godzin: 605 (w tym 135 godz. kształcenie zaoczne w formie e-learningu)

Liczba miesięcy nauki: 21
Liczba godzin: 605 + 180 godz. praktyk + 135 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 24
Liczba semestrów: 4
Wprowadzenie do logopedii – przedmioty medyczne
(131 godz.)

Wprowadzenie do logopedii (5 godz.)

  • terminologia
  • prawne aspekty pracy logopedy
  • zakres oraz działy logopedii
  • specjalizacje w logopedii
  • logopedia a inne dziedziny wspomagające  
  • status zawodowy i etyka pracy logopedy
     

Audiologia z metodyką (15 godz.)

  • podstawy audiologii dziecięcej 
  • zaburzenia słuchu i leczenie
  • aparaty słuchowe, protezowanie ubytków słuchu
  • otolaryngologia
  • wstępne badanie słuchu  
  • audiometria tonalna *
  • audiometria impedancyjna
  • metodyka pracy logopedy
     

Diagnoza i terapia logopedyczna (12 godz.)

  • wywiad z pacjentem, rodzicami dziecka
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych
  • badanie mowy pod względem sprawności artykulacyjnych
  • sprawdzenie kompetencji językowej (rozumienie i nadawanie mowy)
  • orientacyjne badanie słuchu
  • badanie lateralizacji (określenie dominującej strony ciała)
  • badanie słuchu fonematycznego
  • przekazanie wskazówek do pracy w domu
  • nawiązanie kontaktu werbalnego z pacjentem
  • stymulowanie rozwoju mowy
  • usuwanie deformacji artykulacyjnych oraz przyczyn niechęci do mówienia
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego oraz słuchu fonematycznego.

 

Wczesna interwencja logopedyczna (15 godz.)

  • wczesna ocena logopedyczna noworodka,
  • karmienie dzieci z wyzwaniami
  • stymulacja rozwoju mowy dzieci w pierwszym roku życia
  • czynności przygotowujące niemowlęcy narząd artykulacyjny do mówienia
  • metodologia postępowania logopedy
  • rola pediatry w profilaktyce logopedycznej

 

Podstawy anatomii i fizjologii dla logopedów (15 godz.)

  • budowa, funkcje, patologia jamy ustnej
  • budowa, funkcje, patologia jamy nosowej   
  • budowa, funkcje, patologia jamy gardłowej i krtani
  • budowa, funkcje, patologia układ  u oddechowego
  • budowa, funkcje, patologia narządu słuchu

 

Ortodoncja z metodyką (18 godz.)

  • definicja i zadania ortodoncji
  • systematyka wad zgryzu
  • diagnoza zaburzeń wymowy u osób z wadami zgryzu
  • zasady współpracy z ortodontą
  • wczesne wykrywanie wad zgryzu
  • metodologia pracy z dziećmi z wadami zgryzu i aparatem ortodontycznym

 

Foniatria – anatomia i patologia narządu mowy (18 godz.)

  • anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego
  • najczęstsze zaburzenia i schorzenia głosu u dzieci i dorosłych
  • systematyka zaburzeń mowy i języka*zaburzenia słuchu w wieku rozwojowym
  • pomoc instytucjonalna

 

Surdologopedia z metodyką (15 godz.)

  • surdologopedia w definicjach
  • etiologia głuchoty
  • najczęstsze przyczyny niedosłuchu i głuchoty
  • metody badania stosowane u dzieci z niedosłuchem
  • metodyka pracy z dzieckiem głuchym i niedosłyszącym
  • poradnictwo rodzinne i rola rodziców w terapii dzieci niesłyszących
  • determinanty mowy u dzieci z wadą słuchu
  • język migowy
  • współpraca z psychologiem

 

Psychiatria i neurologia dziecięca (18 godz.)

  • neuropsychologia języka i mowy człowieka
  • nowoczesna diagnostyka neuropsychologiczna
  • reakcje nerwicowe
  • autyzm dziecięcy
  • dziecko z chorobami nerwowo-mięśniowymi
  • postępowanie logopedy z dziećmi
  • współpraca z psychiatrą i psychologiem
Lingwistyka
(79 godz.)

Rozwój sprawności językowych u dzieci (12 godz.) 

  • Komunikowanie dzieci-język, mowa 
  • Etapy rozwoju mowy dziecka 
  • Wadliwe realizacje na  różnych etapach rozwoju mowy
  • Determinanty mowy dziecka 
     

Dykcja i emisja głosu (7 godz.)

  • Higiena głosu – jak dbać o głos
  • Najczęstsze przyczyny występujących zaburzeń głosu
  • Ćwiczenia: oddechowe, fonacyjne, głosowe, aparatu mowy: relaksacyjno-rozluźniające aparat mowy
  • Ćwiczenia dykcji z uwzględnieniem fonetyki języka polskiego

 

Semantyka a podstawy komunikacji językowej (12 godz.) 

  • Ogólna teoria znaków 
  • Relacje między językiem a rzeczywistością 
  • Analiza znaczenia jednostek językowych z perspektywy różnych zaburzeń mowy 
  • Zapis eksplikacji znaczenia wyrażeń językowych   
  • Zastosowanie różnych metod opisu znaczenia w terapii logopedycznej 

 

Kultura języka (6 godz.) 

  • Kultura języka w definicjach 
  • Elementy dykcji  
  • Prozodia mowy w żywym słowie 
  • Poprawność językowa 
  • Zasady kształtowania pozytywnej postawy wobec języka 
  • Działalność kulturalno-językowa 

 

Glottodydaktyka (18 godz.) 

  • Wprowadzenie do glottodydaktyki 
  • Glottodydaktyka a dysleksja i analfabetyzm funkcjonalny 
  • Metoda zabawy i poznawania znaków graficznych 
  • Techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania 

 

Fonetyka z metodyką (24 godz.) 

  • Fonetyka jako dział lingwistyki 
  • Narządy mowy biorące udział w powstawaniu głosek 
  • Artykulacja 
  • Akcent, intonacja, iloczas 
  • Alfabet i zapis fonetyczny  
  • Metody somatyczne: metoda kimograficzna, laryngoskopowa, palatograficzna, rentgenograficzna 
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju
(76 godz.)

Psychologia rozwojowa i kliniczna (16 godz.) 

  • Elementy psychologii rozwojowej 
  • Rozwój psychiczny dziecka 
  • Rola psychologii klinicznej w zaburzeniach mowy 
  • Determinanty zaburzeń psychicznych i emocjonalnych 
  • Narzędzia wywiadu i obserwacji dziecka 
  • Diagnoza psychologiczna i kliniczna 
  • Pomoc psychologiczni-pedagogiczna 

 

Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej (12 godz.) 

  • Podstawy pedagogiki specjalnej 
  • Podstawy rewalidacji, resocjalizacji, rehabilitacji i terapii pedagogicznej 
  • Podstawy oligofrenopedagogiki i tyflopedagogiki 
  • Metodyka pracy z dziećmi z dysfunkcjami   
  • Zasady organizacji zajęć terapeutycznych 

 

Metodyka logopedii z elementami tyflopedagogiki (12 godz.)

  • Specyfika pracy logopedycznej z dziećmi z niepełna sprawnością wzroku
  • Poznanie metod pracy logopedycznej, ale także istotnych różnic występujących w funkcjonowaniu osób widzących, słabo widzących i niewidomych
  • Przegląd dostępnych pomocy logopedycznych dla osób słabo/niewidzących; samodzielne tworzenie określonych pomocy

 

Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci (12 godz.) 

  • Najczęstsze odchylenia w budowie i funkcjonowaniu organizmu dziecka 
  • Rodzaje zaburzeń procesowych 
  • Zaburzenia rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych 
  • Współpraca z psychologiem 
  • Wsparcie instytucjonalne 

 

Neuropsychologia dziecięca (12 godz.) 

  • Neuropsychologia wieku rozwojowego 
  • Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych 
  • Upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci 
  • Specyficzne trudności w uczeniu się 
  • ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi 
  • Psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu
  • Neuropsychologia w logopedii 

 

Neurologopedia  dziecięca (12 godz.) 

  • Funkcjonowanie mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem struktur ważnych dla funkcjonowania mowy 
  • Niedokształcenia mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej 
  • Uszkodzenia mózgu 
  • Mowa osób z zaburzeniami psychicznymi 
  • Terapia neurologopedyczna 
  • Rehabilitacja fizjoterapeutyczna 
  • Współpraca logopedy z neurologiem 
Zaburzenia mowy
(144 godz.)

Balbutologopedia z terapią (18 godz.) 

  • Balbutologopedia jako dział w logopedii 
  • Przyczyny jąkania się u dzieci i dorosłych 
  • Metody stosowane leczeniu niepłynności mówienia 
  • Echokorekcja 
  • Profilaktyka w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania się 

 

Dyslalia z terapią (25 godz.) 

  • Dyslalia w definicjach 
  • Dyslalia pochodzenia ośrodkowego 
  • Dyslalia motoryczną 
  • Dyslalia sensoryczną   
  • Diagnoza dyslalii 
  • Terapia dyslalii 
  • Metodologia postępowania  

 

Dysfagia – postępowanie rehabilitacyjne (15 godz.) 

  • Techniki stymulujące połykanie 
  • Techniki pracy nad rozwojem funkcji spożywania pokarmów 
  • Znaczenie jakości funkcji spożywania pokarmów dla rozwoju mowy 
  • Problemy towarzyszące dysfagii 

 

Bilingwizm (14 godz.) 

  • Logopeda bilingwalny - rola i zadania zawodowe logopedów w XXI wieku. Co rodzice i pedagodzy powinni wiedzieć o dwujęzyczności, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania 
  • Zagadnienia dwujęzyczności: rodzaje dwujęzyczności, parametr wieku w przyswajaniu języka drugiego, dwujęzyczność a rozwój językowy i poznawczy dziecka, czynniki społeczno-psychologiczne w rozwoju języka drugiego 
  • Formy wychowania dwujęzycznego w rodzinie i środowisku wielojęzycznym 
  • Charakterystyka dziecka wielojęzycznego – rozwój i zaburzenia mowy 
  • Praca z dzieckiem bilingwalnym – narzędzia pracy. 
     

Afazja i dysfazja z metodyką (18 godz.) 

  • Przyczyny powstawania afazji 
  • Przyczyny powstawania dysfazji   
  • Uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego 
  • Uszkodzenia okolic ważnych dla przyszłego rozwoju mowy u małego dziecka 
  • Teorie klasyfikacji 
  • Podział kliniczny afazji i dysfazji 
  • Diagnoza logopedyczna   
  • Zasady pracy logopedycznej 
  • Wczesna terapia i metody pracy 

 

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną (18 godz.) 

  • Podstawowe pojęcia  w ogólnej terapii zaburzeń mowy u dzieci z upośledzeniami
  • Rozwój dziecka a stopnie niepełnosprawności intelektualnej
  • Zasady diagnostyki logopedycznej
  • Korelacje dysfunkcji umysłowych z innymi zaburzeniami rozwoju 
  • Terapia mowy u dzieci z porażeniem mózgowym 
  • Metodologia pracy logopedy 

 

Dysglosja z metodyką (18 godz.) 

  • Podstawowe pojęcia 
  • Diagnoza dysglosji 
  • Logopedyczna terapia wad wymowy u osób z dysglosją wargową, zębową, językową, podniebienną 
  • Wczesna opieka logopedyczna dzieci z wadami zgryzu i rozszczepem 
  • Dokumentacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego osób z dysglosją 
  • Warsztat pracy logopedy 

 

Dysartria z metodyką (18 godz.) 

  • Uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających aparat mówienia 
  • Podział dysartrii według kryterium przyczynowego 
  • Diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią 
  • Diagnoza i terapia osób dzieci z dysartrią 
  • Budowanie kontaktu z pacjentem z dysartrią 
  • Postępowanie logopedyczne 
Zajęcia wspomagające
(175 godz.)

Metodyka pracy i warsztat logopedy (16 godz.) 

  • Podstawy prawne pracy logopedy 
  • Narzędzia w pracy logopedy 
  • Dokumentowanie pracy logopedycznej   
  • Zasady współpracy instytucjonalnej 
  • Służba zdrowia w pracy logopedy   
  • Podstawowe procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne. 

 

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego z elementami integracji sensorycznej (20 godz.) 

  • Integracja Sensoryczna – co to jest? 
  • Dlaczego zmysły i ruch są ważne w rozwoju i funkcjonowaniu człowieka
  • ABC uczenia się. (A=attention (ang. skupienie uwagi), B=balance (ang. równowaga), C=coordination (ang. koordynacja)
  • Dlaczego mamy siedem zmysłów i jak one funkcjonują oraz które są najistotniejsze dla rozwoju dziecka
  • Programy stymulowania zmysłów oraz ruchowe programy z zakresu terapii bilateralnej
     

Wysoka technologia a mowa (5 godz.) 

  • Wpływ nowych technologii na rozwój układu nerwowego małego dziecka, na rozwój poznawczy dzieci i młodzieży oraz na rozwój mowy i kompetencji językowych 
  • Treści zawarte w przekazach medialnych a rozwój lęków wśród dzieci i młodzieży. 
  • Zjawisko uzależnienia od nowych technologii wśród dzieci i młodzieży oraz jego przyczyny 
  • Miejsce nowych technologii w relacjach rodzinnych. Aktualne zalecenia WHO dotyczące czasu ekranowego dzieci 
  • W jaki sposób mądrze korzystać z urządzeń cyfrowych? 

 

Logorytmika i emisja głosu (18 godz.) 

  • Rola ćwiczeń słuchowych, wokalnych, ruchowych  i słuchowo-ruchowych w stymulacji rozwoju mowy 
  • Charakterystyka metody i możliwości jej wykorzystania w profilaktyce i terapii 
  • Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu, poczucia metrum i tempa, ćwiczenia rytmiczne  
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, gra na instrumentach perkusyjnych
  • Logorytmika jako forma kinezyterapii 
  • Wykorzystaniem muzyki w logopedii  
  • Kształtowanie prawidłowej postawy i koordynacji oddechowo-artykulacyjno-fonacyjnej       
  • Emisja, impostacja i higiena głosu u dzieci 
  • Zasady prewencji zdrowego głosu 
  • Wadliwe realizacje-postępowanie terapeutyczne 

 

 Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w logopedii (12 godz.) 

  • Ogólne założenia pracy korekcyjno – kompensacyjnej w logopedii 
  • Podstawy terapii pedagogicznej 
  • Planowanie i programowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej 
  • Ćwiczenia praktyczne – konstruowanie programów i konspektów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 
  • Ćwiczenia w usprawnianiu analizy i syntezy słuchowej, mowy i koordynacji słuchowo-wzrokowej 
  • Usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych 

 

Laryngologopedia z metodyką (14 godz.) 

  • Funkcjonowanie narządów po całkowitym usunięciu krtani  
  • Cechy głosu i mowy przełykowej 
  • Ćwiczenia w wywoływaniu i utrwalaniu pseudogłosu i pseudomowy  
  • Rehabilitacja motoryczna laryngektomowanych  
  • Rehabilitacja psychologiczna osób po laryngektomii 
  • Współpraca z laryngologiem 
  • Postępowanie logopedyczne 

 

Metodyka relaksacji (20 godz.) 

  • Cele i zadania relaksacji 
  • Relaksacja oddechowa dla dzieci 
  • Pranajama dla przedszkolaków 
  • Oddychanie wg De Mill'a 
  • Metody dotykowe w relaksacji logopedycznej 

 

Pedagogika zabawy (14 godz.) 

  • Pedagogika zabawy w teorii 
  • Zasady pedagogiczne, psychologiczne i lingwistyczne pracy z dzieckiem 
  • Rola zabawy w edukacji językowej dzieci 
  • Metody, formy i środki 
  • Rodzaje zabaw logopedycznych 

 

Podstawy komunikacji wspomagającej (12 godz.) 

  • Ogólna teoria komunikacji niewerbalnej 
  • Komunikacja niewerbalna dzieci upośledzonych umysłowo   
  • Systematyka znaków i znaczeń 
  • Diagnoza dziecka w zakresie jego możliwości stosowania pozawerbalnych form komunikacji 
  • Alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem 

 

Wykorzystanie informatyki w logopedii (12 godz.) 

  • Komputer w pracy logopedy i wspomaganiu terapii osób z uszkodzeniami neurologicznymi   
  • Programy komputerowe w pracy logopedy indywidualizacja procesu terapeutycznego 
  • Wykorzystanie komputera w przygotowaniu warsztatu pracy logopedy 

 

Konsultacje logopedyczne (16 godz.) 

  • Zasady konsultacji z rodzicami  
  • Wymiana doświadczeń 
  • Konsultacje on-line 

 

Gerontologopedia (8 godz.)

 

Onkologopedia (8 godz.)

Praktyki zawodowe
(180 godz.)

W trakcie praktyk uczestnicy poznają warsztat pracy nauczyciela logopedy. Zapoznają się z narzędziami oraz metodami wykorzystywanymi w pracy logopedy.  

  • Obserwacja warsztatu pracy logopedy  
  • Praktyczne zapoznanie z różnymi formami oceny, diagnozy i terapii przydatnymi w pracy    logopedycznej 
  • Posługiwanie się dokumentacją logopedyczną 
  • Zastosowanie teorii w praktyce  
  • Realizacja praktyki zgodnie z programem 

W ramach praktyk współpraca z Niepublicznym Przedszkolem MaliWielcy w Gostyniu i możliwość odbywania tam całodziennych praktyk.

Forma zaliczenia
Praktyki 180 godzin
Test po każdym semestrze
Zaliczenie prezentacji działań praktycznych wynikających z roli logopedy