Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie i kontrola w podmiotach leczniczych.

Liczba miesięcy nauki: 10
Liczba godzin: 170
Liczba zjazdów: 10
Liczba semestrów: 2
BUDOWANIE WIZERUNKU PODMIOTU LECZNICZEGO
(16 godz.)
  • Wizerunek placówki medycznej i gabinetu lekarskiego 
  • Public relations a marketing usług w działalności leczniczej 
  • Budowanie całościowej identyfikacji podmiotu leczniczego 

 

Słuchacz będzie posiadał umiejętność zidentyfikowania, a następnie dobrania odpowiednich narzędzi marketingowych i public relations do specyfiki swojej placówki. Będzie potrafił określić elementy tożsamości swojej organizacji. 

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W OCHRONIE ZDROWIA. KONTROLA I AUDYT W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(16 godz.)
  • Systemy Zarządzania Jakością (SZJ) W Ochronie Zdrowia 
  • Certyfikacja i korzyści z wdrożenia ISO 
  • Audyt wewnętrzny 
  • Bezpieczeństwo informacji 
  • Kontrola zarządzania 

 

Słuchacz będzie potrafił wykorzystać w praktyce instrumenty szeroko rozumianego zarządzania jakością, które mają służyć poprawie efektywności funkcjonowania podmiotów leczniczych, a tym samym poprawie działania systemu ochrony zdrowia. Dodatkowo będzie mógł rozwinąć swoje zdolności analityczne oraz pozna elementy wewnętrznego audytu jakości. 

ZASADY ZARZĄDZANIA PLACÓWKĄ MEDYCZNĄ W OPARCIU O MODEL VBHC – VALUE-BASED HEALTHCARE. LEAN MANAGEMENT HEALTHCARE
(8 godz.)
  • Model VBHC-Value Based Healthcare 
  • Lean w opiece medycznej 

 

Słuchacz pozna ideę stosowania Lean Management. Zrozumie kluczowe elementy metody m.in. wartość dodaną, marnotrawstwo, przepływ, efektywność procesów, strumień wartości. Nauczy się rozpoznawać podstawowe narzędzia Lean wspierające podnoszenie efektywności i zaangażowania pracowników tj. 5S, zarządzanie wizualne, standaryzacja pracy, PDCA, rozwiązywanie problemów. 

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE. BUDOWANIE DOŚWIADCZEŃ KLIENTÓW I PACJANTÓW
(8 godz.)
  • Wprowadzenie do zarządzania strategicznego – misja, wizja, cele strategiczne, macierz BCG, grupy strategiczne itp.
  • Źródła przewagi konkurencyjnej i czynniki sukcesu
  • Business Model Canvas – tworzenie modelu biznesowego
  • Budowanie doświadczeń klienta 

 

PODSTAWY PRAWA MEDYCZNEGO
(16 godz.)
  • Wprowadzenie do zagadnień prawa medycznego 
  • Zasady organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce 
  • Ramy prawne wykonywania zawodów leczniczych w Polsce oraz podstawy prawne wykonywania działalności leczniczej 
  • Branża medyczna a reklama 
  • Tworzenie dokumentacji medycznej 
  • Ochrona danych osobowych w medycynie 
  • Odpowiedzialność cywilna i karna w medycynie  

 

Słuchacz będzie potrafił stworzyć dokumentację medyczną, charakterystyczną dla swojej placówki zdrowia. Dowie się, jakie są możliwości zabezpieczania danych oraz jakie są regulacje w zakresie promowania swojej placówki medycznej. 

PODSTAWY ZDROWIA PUBLICZNEGO
(8 godz.)
  • Organizacja i funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w Polsce 
  • Rola podmiotów wykonujących świadczenia medyczne 
  • Promocja i ochrona zdrowia  
  • Wykorzystanie zasobów opieki zdrowotnej  

 

Słuchacz zdobędzie wiedzę interdyscyplinarną z zakresu zdrowia publicznego i funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz będzie rozumiał podstawowe problemy zdrowia publicznego, systemów opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej. 

UBEZPIECZENIA W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(8 godz.)
  • Analiza systemu ochrony zdrowia w ujęciu prawnoporównawczym 
  • Różnice pomiędzy pojęciem błędu medycznego a terminem zdarzenia medycznego 
  • Funkcjonowanie Wojewódzkich Komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych 
  • Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą 
  • Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego świadczeń zdrowotnych, niebędącego podmiotem leczniczym 

 

Słuchacz będzie potrafił zrozumieć różnice pomiędzy błędami medycznymi a zdarzeniami medycznymi. Dowie się, w jaki sposób funkcjonują Wojewódzkie Komisje ds. Orzekania o zdarzeniach medycznych. Słuchacz zdobędzie także wiedzę o ubezpieczeniach OC zarówno podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jak i świadczeniodawcy udzielającego świadczeń zdrowotnych, niebędącego podmiotem leczniczym.  

SYSTEM OCHRONY ZDROWIA W POLSCE I INNYCH KRAJACH UE
(8 godz.)
  • ​​​​​​Struktura systemu ochrony zdrowia  
  • Źródła finansowania 
  • Klasyczna koncepcja podstawowej opieki zdrowotnej 
  • Organizacja podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce: struktura, zadania i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych 
  • Organizacja opieki specjalistycznej 

 

Słuchacz będzie potrafił w sposób kompleksowy zidentyfikować problemy systemu ochrony zdrowia, z wyszczególnieniem pięciu obszarów, tj. organizacji systemu ochrony zdrowia, jego finansowania, dostępu do świadczeń, praw pacjenta i jego bezpieczeństwa, a także zasobów informacyjnych systemu ochrony zdrowia. 

ZARZĄDZANIE FINANSAMI W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(8 godz.)
  • Cele przedsiębiorstwa a równowaga finansowa 
  • Decyzje finansowe a pozycja finansowa placówki zdrowotnej 
  • Budżetowanie kosztów 
  • Źródła finansowania  
  • Dywersyfikacja usług 

 

Słuchacz będzie potrafił skutecznie dokonać analizy finansowej swojej placówki poprzez zapoznanie się z zasadami rozliczania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Będzie potrafił stworzyć rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, skutecznie zarządzać płynnością finansową i podejmować, oparte na twardej kalkulacji, decyzje inwestycyjne. 

ROZWÓJ TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH KATEGORII E-HEALTH
(8 godz.)
  • Urządzenia i aplikacje kategorii „E-Health” oraz możliwości ich wykorzystania. Wdrożenia telemedyczne. 
  • Integracja systemów informatycznych pomiędzy szpitalami – zintegrowana platforma danych medycznych i zintegrowany system informatyczny 
  • Outsourcing danych medycznych, ochrona danych wrażliwych i ich przechowywanie 

 

Słuchacz pozna wachlarz narzędzi e-zdrowia, których celem jest tworzenie możliwości angażowania pacjentów w proces leczenia, zwiększanie wiedzy o pacjencie, personalizacja oraz indywidualizacja opieki medycznej. 

SPRZEDAŻ USŁUG MEDYCZNYCH I SKUTECZNE NEGOCJACJE Z NFZ ORAZ Z PODMIOTAMI WSPÓŁPRACUJĄCYMI
(8 godz.)
  • Obsługa klienta a sprzedaż usług medycznych 
  • Pakietowanie usług 
  • Konstrukcja oferty – błędy tworzenia ofert 
  • Negocjacje z NFZ oraz podmiotami współpracującymi 

 

Słuchacz będzie potrafił zaprojektować efektywny pakiet usług. Nauczy się konstruować ofertę, unikając przy tym błędów. Pozna techniki skutecznej sprzedaży usług medycznych oraz zdobędzie umiejętność w zakresie negocjacji z NFZ oraz podmiotami współpracującymi. 

SKUTECZNY MENEDŻER W PODMIOTACH LECZNICZYCH. KOMUNIKACJA MENEDŻERSKA
(16 godz.)
  • Automotywacja jako podstawa do zaangażowania w warsztaty oraz wykorzystania umiejętności na gruncie zawodowym 
  • Rola osoby kierującej zespołem 
  • Budowa zaangażowania, odpowiedzialności i proaktywności pracowników 
  • Trening skutecznych wystąpień w codziennych sytuacjach biznesowych 
  • Metody motywowania pracowników 
  • Rozliczanie i ocena rezultatów pracy 

 

Słuchacz uświadomi sobie wagę roli menedżera/lidera w zarządzaniu pracownikami w tym w szczególności: modelowaniu zachowań pracowników, wywieraniu konstruktywnego wpływu, inspirowaniu do rozwoju oraz uczenia nowych umiejętności. Rozwinie psychologiczne umiejętności menedżera/lidera w kontekście zarządzania sobą i pracownikami. 

KOMUNIKOWANIE Z PACJENTEM I TRUDNYM KLIENTEM
(16 godz.)
  • Prowadzenie skutecznej rozmowy z pacjentem. Unikanie błędów 
  • Ukierunkowanie rozmowy i wyznaczanie granic w relacjach z pacjentem 
  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach 
  • Techniki wywierania wpływu i asertywnej odmowy 

 

Słuchacz będzie potrafił zdiagnozować swoje słabe i mocne strony rozmowy z pacjentem. Nauczy się budować relacje. Pozna rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w obsłudze klienta oraz techniki asertywnego zachowania. Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat map potrzeb zdrowotnych, będzie także potrafił oszacować potrzeby zdrowotne. 

COACHING W ZARZĄDZANIU PODMIOTAMI LECZNICZYMI
(8 godz.)
  • Znaczenie skutecznego motywowania pracowników 
  • Coaching w zarządzaniu 
  • Przywództwo a delegowanie zadań. Empowerment 

 

Słuchacz dowie się, jak potrzebne jest skuteczne motywowanie pracowników w kontekście efektywności pracy jednostki i pracy zespołu. Będzie potrafił zidentyfikować narzędzia i metody wykorzystywane w delegowaniu zadań i wzmacnianiu samodzielności podwładnych. Zdobędzie kompetencje w zakresie przywództwa.   

PROJEKTOWANIE DOŚWIADCZEŃ KLIENTÓW (CXD). KANWA MODELU BIZNESOWEGO DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH BMC
(8 godz.)
  • Customer Experience Design – tworzenie wartości dla klienta/pacjenta 
  • Business Model Canvas – tworzenie modelu biznesowego 
  • Innowacje w ochronie zdrowia  

 

Słuchacz będzie potrafił określić potrzeby i oczekiwania klientów i na tej podstawie właściwie zarządzać tworzeniem oferty. Słuchacz będzie potrafił opracować model biznesowy w oparciu o szablon BMC. 

ZARZĄDZANIE MARKĄ
(10 godz.)
  • Zarządzanie marką - e-learning.
Forma zaliczenia
Test końcowy