Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Akademia trenera biznesu.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 170
Liczba zjazdów: 10
Liczba semestrów: 2
Wystąpienia publiczne jako podstawowa kompetencja trenera:
(16 godz.)
  • Inauguracja studiów, wprowadzenie do meritum Akademii trenera biznesu.
  • Zawód Trenera, osobisty warsztat trenera.
  • Postawa Trenera, a jego efektywność na sali szkoleniowej.
  • Etyka w pracy trenera.
  • Komunikacja a sztuka prezentacji podczas prowadzenia szkoleń.
  • Kontakt z odbiorcami prezentacji / szkolenia.
Psychologiczne aspekty procesu uczenia się oraz pracy trenera:
(16 godz.)
  • Psychologiczne zasady przyswajania informacji przez uczestników szkoleń.
  • Praktyczne modele uczenia się ludzi dorosłych.
  • Płaszczyzna psychospołeczna i merytoryczna szkolenia.
  • Odkrywanie i rozwój indywidualnych kompetencji społecznych Trenera.
  • Asertywna postawa Trenera.
  • Radzenie sobie z tremą.
  • Budowanie autorytetu trenera.
Wstęp – czynniki efektywnego szkolenia. Zamykanie procesu szkoleniowego
(8 godz.)
  • Rozpoczęcie szkolenia lub warsztatów – dobry początek.
  • Wstęp do szkolenia z perspektywy: trenera, uczestników i zleceniodawcy.
  • Sposoby zakończenia procesu szkolenia, wzmocnienie skuteczności zajęć.
Wielopoziomowe projektowanie procesu szkoleniowego
(8 godz.)
  • Definiowanie celów szkolenia.
  • Zasady projektowania szkolenia.
  • Tworzenie konstrukcji warsztatu.
  • Dobór treści do założonego celu.
  • Budowa logicznej struktury ściśle związanej z realizowanymi celami.
Dynamika rozwoju i pracy grupy szkoleniowej. Metodyka pracy z grupą szkoleniową:
(16 godz.)
  • Dynamika rozwoju i pracy grupy - proces grupowy.
  • Wykorzystanie procesu grupowego do efektywnej realizacji zajęć.
  • Praca na procesie i na strukturze.
  • Metody prowadzenia zajęć.
  • Metody aktywizujące w szkoleniach.
  • Projektowanie, omówienie ćwiczeń. Dyskusja po ćwiczeniu.
  • Kierowanie emocjami uczestników po odbytym ćwiczeniu.
  • Przykładowe ćwiczenia.
Zaawansowane techniki uczenia się dorosłych:
(8 godz.)
  • Coaching grupowy – jako rozwój zespołu oraz radzenie sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi w zespole.
  • Coaching - jako indywidualny sposób uczenia pracownika / klienta.
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej przez prowadzącego szkolenie – wspierająca recenzja.
  • Metafory, humor, cytaty w procesie szkoleniowym.
  • Wykorzystanie prowokacji w prowadzeniu szkoleń.
  • Szkolenia w miejscu pracy oraz szkolenia wyjazdowe.
Cztery pokolenia na rynku pracy
(8 godz.)
  • Czym charakteryzują/różnią się pokolenia Z, Y, X, Baby Boomers?
  • Jak się komunikują?
  • Czego oczekują od pracodawcy?
  • Co motywuje je do pracy?
  • Definiowanie i zarządzanie potencjałem rozwojowym pracownika, uwzględniając specyfikę potrzeb i możliwości życiowych wynikających z wieku - kluczowe kompetencje.
Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi podczas szkolenia. Skuteczne techniki komunikacji.
(16 godz.)
  • Budowanie płaszczyzny współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności podczas szkolenia.
  • Sytuacje „trudne” powodowane przez „trudnych” uczestników – modele radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  • Dynamika konfliktu, wpływ konfliktu na efektywność procesu szkoleniowego.
  • Wpływanie na stan emocjonalny uczestnika szkolenia.
  • Psychologiczne aspekty zachowania „trudnych” uczestników oraz sposoby skutecznego podejścia do nich.
Prezentacje multimedialne. Przygotowanie materiałów szkoleniowych
(8 godz.)
  • Prezentacja multimedialna, jako wsparcie i urozmaicenie sposobu prowadzenia zajęć.
  • Opracowanie i przygotowanie materiałów szkoleniowych do przykładowych tematów szkoleń.
  • Materiały pomocnicze do ćwiczeń.
  • Wykorzystanie narzędzi technicznych do zwiększenia efektywności szkolenia.
Integralny trener:
(8 godz.)
  • Indywidualna diagnoza potencjału uczestników na podstawie badania MindSonar® - kwestionariusz wartości i wzorców myślenia.
  • Strategie działania, uczenia się i podejmowania decyzji.
  • Ewolucja wpływu społecznego - teoria Spiral Dynamics®.
  • „Ja jako Trener” i mój wpływ na efektywność działań procesu rozwoju uczestników.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych. Zarządzanie szkoleniami jako proces:
(16 godz.)
  • Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych.
  • Przygotowywanie wskaźników efektywności.
  • Ocena efektywności szkoleń.
  • Analiza i ocena przeprowadzonego szkolenia.
  • Zarządzanie szkoleniami (rozwojem pracowników) w firmie.
  • Projektowanie ewaluacji szkolenia.
  • Budowanie współpracy pomiędzy trenerem, a działami odpowiedzialnymi za politykę personalną w firmie (tworzenie kompleksowego wsparcia dla przekazywanych treści szkoleniowych).
Warsztaty mistrzów – przygotowanie i prowadzenie fragmentów szkoleń przez uczestników zajęć
(16 godz.)
  • Przygotowanie przykładowych szkoleń przez uczestników zajęć do wykorzystania w bieżącej pracy.
  • Prowadzenie przez uczestników wybranych fragmentów szkoleń – przygotowanie do sesji zaliczeniowej.
Forma zaliczenia
Testy
Egzamin teoretyczny – test sprawdzający
Organizacja
Egzamin praktyczny – przeprowadzenie fragmentu szkolenia