Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) – dla pedagogów specjalnych:

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 330 + 120 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 17
Liczba semestrów: 3
PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)

    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.) 

    • Elementy pedagogiki korekcyjnej (20 godz.) 

    • Psychologiczne podstawy procesów uczenia się (20 godz.)

    • Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, klinicznej i rozwojowej (30 godz.)

    • Specyfika rozwoju motorycznego małego dziecka (10 godz.)

    • Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (10 godz.) 

    • Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi (10 godz.)

    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)

    • Organizacja procesu terapeutycznego (10 godz.)

    • Specyfika pracy terapeutycznej z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu, szkole i placówce (30 godz.)

    • Specyfika pracy z dzieckiem z chorobą przewlekłą w przedszkolu, szkole i placówce (10 godz.)

    • Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (10 godz.) 

    • Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych (10 godz.)

    • Studium przypadku: dziecko z zaburzeniami rozwoju w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)

  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)

    • Warsztat umiejętności wychowawczych (20 godz.) 

    • Warsztat umiejętności socjoterapeutycznych (20 godz.)

    • Warsztat kreatywności (10 godz.)

    • Elementy logopedii i fonetyki z metodyką terapii zaburzeń mowy (10 godz.)

    • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - elementy diagnozy i terapii (10 godz.)

    • Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania początkowego (20 godz.)

    • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (20 godz.)

    • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (20 godz.)

    • Metodyka zajęć terapeutycznych z uczniami z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego (20 godz.)

PRAKTYKI ZAWODOWE
(120 godz.)
  • Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
 
FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.