Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Logistyka w biznesie 

 

Moduł umiejętności negocjacyjne prowadzony jest na podstawie materiałów dydaktycznych i metodologii Franklin University z wykorzystaniem case studies i ćwiczeń z rynku amerykańskiego. Moduł kończy się zaliczeniem testu sprawdzającego. Masz możliwość wykupienia certyfikatu potwierdzającego zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności dostosowanych zarówno do rynku polskiego, jak i zagranicznego.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 176
Liczba zjazdów: 11
LOGISTYKA W DZIAŁALNOŚCI FIRMY
(32 godz.)

1. Koncepcje logistyczne w biznesie (6 godz.)

  • Rola logistyki w integracji zarządzania przedsiębiorstwem,
  • Procesy logistyczne,
  • Tworzenie infrastruktury procesów logistycznych,
  • System obsługi zamówień,
  • Systemy transportowe,
  • Wybór konfiguracji sieci dostaw i dystrybucji,
  • Usługi logistyczne – outsourcing.

2. Strategie logistyczne (6 godz.)

  • Podstawy metodologiczne strategii logistycznej przedsiębiorstwa,
  • Pojęcie i miejsce logistyki w procesie zarządzania strategicznego,
  • Audyt systemu logistycznego przedsiębiorstwa i jego otoczenia,
  • Procedura formułowania i wdrażania strategii logistycznej,
  • Miejsce logistyki w strukturze organizacyjnej,
  • Kontrola efektywności logistyki w przedsiębiorstwie.

3. Logistyka zaopatrzenia (12 godz.)

  • Zaopatrzenie w systemie logistycznym firmy, cele, zadania,
  • Modele i techniki analizy rynku zaopatrzenia,
  • Strategie zakupowe,
  • Analiza procesu zakupu,
  • Metody klasyfikacji potrzeb surowcowych,
  • Metody wyboru i oceny dostawców,
  • Wybrane systemy zarządzania zakupami (zapasami) VMI, CMI, BMI,
  • Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms,
  • Magazynowanie,
  • Koszty logistyczne zaopatrzenia,
  • Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zaopatrzeniu,
  • Centra logistyczne.

4. Logistyka dystrybucji (8 godz.)

  • Dystrybucja jako istotny element aktywności przedsiębiorstwa,
  • Sieci dystrybucji ,
  • Centra dystrybucyjne,
  • Decyzje lokalizacyjne,
  • Rejony obsługi,
  • Transport w dystrybucji,
  • Zagadnienia optymalizacyjne w transporcie.
     
INFRASTRUKTURA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH
(32 godz.)

1. Logistyka procesów magazynowych (12 godz.)

  • Znaczenie gospodarki magazynowej w dystrybucji dóbr materialnych i usług,
  • Podstawowe pojęcia składowania materiałów,
  • Technologie procesu magazynowego: ABC, MRP,
  • Logistyka procesu magazynowego: odbiór, przyjęcie dostawy, składowanie, przechowywanie, kompletacja i wydanie,
  • Rodzaje, konstrukcje i przeznaczenie budowli magazynowych: otwartych, półotwartych zamkniętych, uniwersalnych i specjalnych,
  • Systemy zagospodarowania przestrzeni magazynowej: system rzędowy, blokowy i wolnych miejsc,
  • Miejsca paletowe i gniazda regałowe,
  • Typizacja budowli magazynowych: hal, wiat, ramp, podjazdów,
  • Urządzenia do składowania i kompletacji: regały, stojaki, podesty, pomosty,
  • Przeznaczenie, rodzaje i odmiany regałów,
  • Funkcje i umiejscowienie środków do transportu i manipulowania jednostkami ładunkowymi: układnice, suwnice kolumnowe i wózki jezdniowe,
  • Sposoby i technika składowania wyrobów: sztukowych, ziarnistych i jednostek ładunkowych,
  • Parametry stanu i ruchu zapasów magazynowych,
  • Technologie prowadzenia gospodarki magazynowej: just in time, kanban, quick response  zasady lokalizacji centrów logistycznych,
  • Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne,
  • Międzynarodowe, regionalne i lokalne centra logistyczne zasady organizacji,
  • Strategie i trendy rozwojowe centrów logistycznych studia przypadków,
  • Systemy automatyzacji magazynowej.

2. Infrastruktura techniczna procesów logistycznych (8 godz.)

  • Podstawowe problemy funkcjonowania poszczególnych gałęzi transportu i ich miejsce w łańcuchach logistycznych,
  • Funkcjonowanie transportu w świetle przepisów UE,
  • Studia przypadków nowoczesnych rozwiązań systemów transportowych w Polsce i w Europie – rodzaje i funkcje opakowań,
  • Tendencje w dziedzinie rozwoju opakowań,
  • Ekologistyka opakowań – polska ustawa o opakowaniach i odpadach,
  • Terminale kontenerowe.

3. Wykorzystanie systemów informatycznych i komunikacyjnych w logistyce (12 godz.)

  • Czym jest, a czym nie jest system informatyczny?
  • Komunikacja w logistyce i narzędzia tej komunikacji,
  • Rodzaje informacji przepływających przez systemy logistyczne,
  • Praktyczne zastosowanie systemów informatycznych klasy ERP (Enterprise Resource Planning – Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) w procesach zakupu, magazynowania, sprzedaży, transportu, serwisu i obsługi posprzedażowej,
  • Komunikacja i wymiana informacji (EDI, e-commerce), systemy wspierające zarządzanie łańcuchami dostaw,
  • Ocena, wybór i zarządzanie wdrażaniem systemu informatycznego,
  • Systemy automatycznej identyfikacji towarów, usług i osób (kody kreskowe, karty magnetyczne, podpis elektroniczny).
     
ŁAŃCUCHY DOSTAW
(44 godz.)

1. Logistyczna obsługa klienta (8 godz.)

  • Obsługa klienta jako obszar współdziałania logistyki marketingu,
  • Elementy i mierniki logistycznej obsługi klienta,
  • Rola współczesnych technologii informacyjnych w doskonaleniu logistycznej obsługi klienta – strategie obsługi klienta na różnych szczeblach integracji łańcucha dostaw,
  • Efektywna obsługa klienta (ECR – Efficient Consumer Response),
  • Cele i obszary zadaniowe ECR,
  • Implementacja strategii ECR,
  • Rola ECR w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.

2. Zarządzanie łańcuchami dostaw (8 godz.)

  • Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw,
  • Procedura integrowania łańcuchów dostaw,
  • Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw,
  • Zarządzanie łańcuchami dostaw w Japonii, Europie,
  • Warunki transponowania doświadczeń zagranicznych.

3. Innowacje w łańcuchu dostaw (8 godz.)

4. Współpraca w łańcuchu dostaw (8 godz.)

5. Logistyka produkcji i zarządzanie zapasami w łańcuchach dostaw (12 godz.)

  • Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami,
  • Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami,
  • Stochastyczne systemy sterowania zapasami,
  • Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych (Material Requirements Planning),
  • Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji akurat na czas (Just in Time),
  • Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw.
ZARZĄDZANIE I UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE W LOGISTYCE
(24 godz.)

1. Organizacja i kierowanie zespołem pracowniczym (8 godz.)

  • Pojęcie zespołu pracowniczego i pracy zespołowej,
  • Cechy pracy zespołowej,
  • Mocne i słabe strony pracy zespołowej,
  • Rodzaje zespołów pracowniczych,
  • Czynniki kształtujące sukces pracy zespołowej,
  • Zasady organizacji pracy zespołowej.

2. Czynnik ludzki w logistyce (8 godz.)

  • Określanie zapotrzebowania kadrowego w logistyce,
  • Model kompetencyjny menedżera logistyki,
  • Specyficzne elementy motywowania do pracy,
  • Doskonalenie i rozwój pracowników jako istotny element sprawnego funkcjonowania logistyki w organizacji,
  • Ocena wyników pracy w logistyce.

3. Wybrane techniki organizatorskie stosowane w logistyce (8 godz.)

  • Techniki rangowania,
  • Technika ABC,
  • Technika identyfikacji i analizy współzależności,
  • Regulacja kompetencji (klasyfikator zadań, tablice kompetencyjne, opis stanowiska organizacyjnego),
  • System celów obszaru funkcjonalnego logistyka,
  • Wybrane techniki zarządzania czasem.
     
KOSZTY W LOGISTYCE
(16 godz.)

1. Rachunkowość i controlling w logistyce (8 godz.)

  • Koszty logistyczne i procedury ich budżetowania,
  • Controlling a rachunkowość zarządcza, zastosowanie instrumentów controllingu w logistyce, ośrodki (centra) odpowiedzialności jako podmiot controllingowej koncepcji zarządzania  organizacja wdrożenia systemu controllingu w obszarze logistyki.

2. Budżetowanie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań 8 godz.

  • Wprowadzenie do Activity Based Budgeting,
  • Koncepcja i procedura budżetowania opartego na rachunku kosztów działań,
  • Proces koordynacji w budżetowaniu opartym na rachunku kosztów działań.
LOGISTYKA W PRAKTYCE
(16 godz.)
  • Gra decyzyjna (16 godz.).
     
KURS FRANKLIN UNIVERSITY
(12 godz.)
  • Umiejętności negocjacyjne.
Forma zaliczenia
Testy
Test semestralny
Laptop
Egzamin końcowy w formie case study