Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Logistyka w biznesie
Moduł umiejętności negocjacyjne prowadzony jest na podstawie materiałów dydaktycznych i metodologii Franklin University z wykorzystaniem case studies i ćwiczeń z rynku amerykańskiego. Moduł kończy się zaliczeniem testu sprawdzającego. Masz możliwość wykupienia certyfikatu potwierdzającego zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności dostosowanych zarówno do rynku polskiego, jak i zagranicznego.
LOGISTYKA W DZIAŁALNOŚCI FIRMY
(32 godz.)
1. Koncepcje logistyczne w biznesie (6 godz.)
- Rola logistyki w integracji zarządzania przedsiębiorstwem,
- Procesy logistyczne,
- Tworzenie infrastruktury procesów logistycznych,
- System obsługi zamówień,
- Systemy transportowe,
- Wybór konfiguracji sieci dostaw i dystrybucji,
- Usługi logistyczne – outsourcing.
2. Strategie logistyczne (6 godz.)
- Podstawy metodologiczne strategii logistycznej przedsiębiorstwa,
- Pojęcie i miejsce logistyki w procesie zarządzania strategicznego,
- Audyt systemu logistycznego przedsiębiorstwa i jego otoczenia,
- Procedura formułowania i wdrażania strategii logistycznej,
- Miejsce logistyki w strukturze organizacyjnej,
- Kontrola efektywności logistyki w przedsiębiorstwie.
3. Logistyka zaopatrzenia (12 godz.)
- Zaopatrzenie w systemie logistycznym firmy, cele, zadania,
- Modele i techniki analizy rynku zaopatrzenia,
- Strategie zakupowe,
- Analiza procesu zakupu,
- Metody klasyfikacji potrzeb surowcowych,
- Metody wyboru i oceny dostawców,
- Wybrane systemy zarządzania zakupami (zapasami) VMI, CMI, BMI,
- Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms,
- Magazynowanie,
- Koszty logistyczne zaopatrzenia,
- Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zaopatrzeniu,
- Centra logistyczne.
4. Logistyka dystrybucji (8 godz.)
- Dystrybucja jako istotny element aktywności przedsiębiorstwa,
- Sieci dystrybucji ,
- Centra dystrybucyjne,
- Decyzje lokalizacyjne,
- Rejony obsługi,
- Transport w dystrybucji,
- Zagadnienia optymalizacyjne w transporcie.
INFRASTRUKTURA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH
(32 godz.)
1. Logistyka procesów magazynowych (12 godz.)
- Znaczenie gospodarki magazynowej w dystrybucji dóbr materialnych i usług,
- Podstawowe pojęcia składowania materiałów,
- Technologie procesu magazynowego: ABC, MRP,
- Logistyka procesu magazynowego: odbiór, przyjęcie dostawy, składowanie, przechowywanie, kompletacja i wydanie,
- Rodzaje, konstrukcje i przeznaczenie budowli magazynowych: otwartych, półotwartych zamkniętych, uniwersalnych i specjalnych,
- Systemy zagospodarowania przestrzeni magazynowej: system rzędowy, blokowy i wolnych miejsc,
- Miejsca paletowe i gniazda regałowe,
- Typizacja budowli magazynowych: hal, wiat, ramp, podjazdów,
- Urządzenia do składowania i kompletacji: regały, stojaki, podesty, pomosty,
- Przeznaczenie, rodzaje i odmiany regałów,
- Funkcje i umiejscowienie środków do transportu i manipulowania jednostkami ładunkowymi: układnice, suwnice kolumnowe i wózki jezdniowe,
- Sposoby i technika składowania wyrobów: sztukowych, ziarnistych i jednostek ładunkowych,
- Parametry stanu i ruchu zapasów magazynowych,
- Technologie prowadzenia gospodarki magazynowej: just in time, kanban, quick response zasady lokalizacji centrów logistycznych,
- Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne,
- Międzynarodowe, regionalne i lokalne centra logistyczne zasady organizacji,
- Strategie i trendy rozwojowe centrów logistycznych studia przypadków,
- Systemy automatyzacji magazynowej.
2. Infrastruktura techniczna procesów logistycznych (8 godz.)
- Podstawowe problemy funkcjonowania poszczególnych gałęzi transportu i ich miejsce w łańcuchach logistycznych,
- Funkcjonowanie transportu w świetle przepisów UE,
- Studia przypadków nowoczesnych rozwiązań systemów transportowych w Polsce i w Europie – rodzaje i funkcje opakowań,
- Tendencje w dziedzinie rozwoju opakowań,
- Ekologistyka opakowań – polska ustawa o opakowaniach i odpadach,
- Terminale kontenerowe.
3. Wykorzystanie systemów informatycznych i komunikacyjnych w logistyce (12 godz.)
- Czym jest, a czym nie jest system informatyczny?
- Komunikacja w logistyce i narzędzia tej komunikacji,
- Rodzaje informacji przepływających przez systemy logistyczne,
- Praktyczne zastosowanie systemów informatycznych klasy ERP (Enterprise Resource Planning – Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) w procesach zakupu, magazynowania, sprzedaży, transportu, serwisu i obsługi posprzedażowej,
- Komunikacja i wymiana informacji (EDI, e-commerce), systemy wspierające zarządzanie łańcuchami dostaw,
- Ocena, wybór i zarządzanie wdrażaniem systemu informatycznego,
- Systemy automatycznej identyfikacji towarów, usług i osób (kody kreskowe, karty magnetyczne, podpis elektroniczny).
ŁAŃCUCHY DOSTAW
(44 godz.)
1. Logistyczna obsługa klienta (8 godz.)
- Obsługa klienta jako obszar współdziałania logistyki marketingu,
- Elementy i mierniki logistycznej obsługi klienta,
- Rola współczesnych technologii informacyjnych w doskonaleniu logistycznej obsługi klienta – strategie obsługi klienta na różnych szczeblach integracji łańcucha dostaw,
- Efektywna obsługa klienta (ECR – Efficient Consumer Response),
- Cele i obszary zadaniowe ECR,
- Implementacja strategii ECR,
- Rola ECR w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.
2. Zarządzanie łańcuchami dostaw (8 godz.)
- Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw,
- Procedura integrowania łańcuchów dostaw,
- Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw,
- Zarządzanie łańcuchami dostaw w Japonii, Europie,
- Warunki transponowania doświadczeń zagranicznych.
3. Innowacje w łańcuchu dostaw (8 godz.)
4. Współpraca w łańcuchu dostaw (8 godz.)
5. Logistyka produkcji i zarządzanie zapasami w łańcuchach dostaw (12 godz.)
- Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami,
- Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami,
- Stochastyczne systemy sterowania zapasami,
- Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych (Material Requirements Planning),
- Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji akurat na czas (Just in Time),
- Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw.
ZARZĄDZANIE I UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE W LOGISTYCE
(24 godz.)
1. Organizacja i kierowanie zespołem pracowniczym (8 godz.)
- Pojęcie zespołu pracowniczego i pracy zespołowej,
- Cechy pracy zespołowej,
- Mocne i słabe strony pracy zespołowej,
- Rodzaje zespołów pracowniczych,
- Czynniki kształtujące sukces pracy zespołowej,
- Zasady organizacji pracy zespołowej.
2. Czynnik ludzki w logistyce (8 godz.)
- Określanie zapotrzebowania kadrowego w logistyce,
- Model kompetencyjny menedżera logistyki,
- Specyficzne elementy motywowania do pracy,
- Doskonalenie i rozwój pracowników jako istotny element sprawnego funkcjonowania logistyki w organizacji,
- Ocena wyników pracy w logistyce.
3. Wybrane techniki organizatorskie stosowane w logistyce (8 godz.)
- Techniki rangowania,
- Technika ABC,
- Technika identyfikacji i analizy współzależności,
- Regulacja kompetencji (klasyfikator zadań, tablice kompetencyjne, opis stanowiska organizacyjnego),
- System celów obszaru funkcjonalnego logistyka,
- Wybrane techniki zarządzania czasem.
KOSZTY W LOGISTYCE
(16 godz.)
1. Rachunkowość i controlling w logistyce (8 godz.)
- Koszty logistyczne i procedury ich budżetowania,
- Controlling a rachunkowość zarządcza, zastosowanie instrumentów controllingu w logistyce, ośrodki (centra) odpowiedzialności jako podmiot controllingowej koncepcji zarządzania organizacja wdrożenia systemu controllingu w obszarze logistyki.
2. Budżetowanie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań 8 godz.
- Wprowadzenie do Activity Based Budgeting,
- Koncepcja i procedura budżetowania opartego na rachunku kosztów działań,
- Proces koordynacji w budżetowaniu opartym na rachunku kosztów działań.
LOGISTYKA W PRAKTYCE
(16 godz.)
- Gra decyzyjna (16 godz.).
KURS FRANKLIN UNIVERSITY
(12 godz.)
- Umiejętności negocjacyjne.