Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 390 + 180 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 20
Liczba semestrów: 3
Uwaga

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał Rozporządzenie w sprawie zmiany standardu kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Nowe standardy, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne na Uniwersytecie WSB Merito są zgodne z wymogami nowego rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.

I. KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)
  1. Dydaktyka specjalna - 30 godz.
  2. Diagnostyka w dydaktyce specjalnej - 30 godz.
II. PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)

Przygotowanie merytoryczne 240 godz.

  1.  Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych - 10 godz.
  2. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej - 20 godz.
  3. Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej - 20 godz. 
  4. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej - 20 godz.
  5. Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii - 30 godz.  
  6. Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością - 10 godz.
  7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce - 20 godz.
  8. Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia - 20 godz.
  9. Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - 20 godz.
  10. Wybrane zagadnienia z fizjologii i patologii układu nerwowego - 10 godz.     
  11. Elementy oligofrenopedagogiki - 30 godz.    
  12. Studium przypadku: osoba z niepełnosprawnością intelektualną w  kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych - 30 godz.


Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 godz.

  1. Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej - 15 godz.       
  2. Organizacja i specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym - 15 godz.
  3. Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym - 15 godz. 
  4. Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - 15 godz.
  5. Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym - 10 godz.
  6. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną - 10 godz.
  7. Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - 10 godz.
  8. Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji - 20 godz.
  9. Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną - 20 godz.   
  10. Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - 20 godz.
III. PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)
  • Praktyki zawodowe.
FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.