Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Wczesne wspomaganie rozwoju - dla pedagogów specjalnych

 
Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 330 + 120 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 18
Liczba semestrów: 3
UWAGA

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał Rozporządzenie w sprawie zmiany standardu kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Nowe standardy, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

 

Studia pedagogiczne w roku akademickim 2023/24 są zgodne z wymogami nowego rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.

PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)

Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)

  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
  • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
  • Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej (20 godz.)
  • Podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka (30 godz.)
  • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
  • Zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych (15 godz.)
  • Zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem (15 godz.)
  • Zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem (15 godz.)
  • Zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy (20 godz.)
  • Zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (15 godz.)
  • Programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji (10 godz.)
  • Studium przypadku: małe dziecko z niepełnosprawnością w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)

 

Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)

  • Projektowanie i realizacja kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny (20 godz.)
  • Metodyka edukacji bazalnej (10 godz.)
  • Metody stymulacji i integracji sensorycznej (20 godz.)
  • Elementy metodyki wczesnej edukacji (10 godz.)
  • Metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu (20 godz.)
  • Wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)
  • Diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją (10 godz.)
  • Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.)
  • Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (10 godz.)
  • Wsparcie rozwoju i metody prowadzenia zajęć z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (10 godz.)
 
PRAKTYKI ZAWODOWE
(120 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

 
FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.

 
Forma zaliczenia
Testy
Zaliczenie pisemnych testów po każdym semestrze
Kalendarz
Udział w co najmniej 80% zajęć
Uścisk dłoni
Uzyskanie zaliczenia praktyk