Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 390 + 180 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 21
Liczba semestrów: 3
UWAGA

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał Rozporządzenie w sprawie zmiany standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Nowe standardy, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

 

Studia pedagogiczne w Wyższej Szkole Bankowej w roku akademickim 2022/23 są zgodne z wymogami nowego rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.

 

I. KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)

1. Dydaktyka specjalna - 30 godz.
2. Diagnostyka w dydaktyce specjalnej - 30 godz. 
 

II. PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)

Przygotowanie merytoryczne 240 godz.

  1. Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych - 10 godz.     
  2. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej - 20 godz.     
  3. Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej - 20 godz.     
  4. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej - 20 godz.     
  5. Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii - 30 godz.     
  6. Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością - 10 godz.
  7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce - 20 godz.     
  8. Psychologiczne podstawy działań profilaktycznych, edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - 20 godz.     
  9. Elementy pedagogiki osób ze spektrum zaburzeń autystycznych - 20 godz. 
  10. Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu - 10 godz.     
  11. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu - 20 godz.     
  12. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji - 10 godz.     
  13. Studium przypadku: osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i     terapeutycznych -30 godz.


Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 godz.

  1. Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi - 20 godz.
  2. Organizacja i metody pracy dydaktycznej z uczniami ze spektrum autystycznym - 30 godz.     
  3. Metodyka zajęć rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych osób ze spektrum autystycznym - 20 godz.     
  4. Metodyka treningów umiejętności społecznych - 20 godz.     
  5. Metody pracy opiekuńczej, wychowawczej i profilaktycznej z uczniem ze spektrum autyzmu - 10 godz.     
  6. Wspieranie rozwoju zawodowego osób ze spektrum autyzmu - 10 godz.     
  7. Metody diagnozy, terapii i wsparcia rodziny dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi - 10 godz.     
  8. Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji - 20 godz.     
  9. Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym - 10 godz.
     
III. PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)
  • Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów. 
FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.