Program studiów

Program studiów  podyplomowych na kierunku Controlling w biznesie:

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 12
Liczba semestrów: 2
CONTROLLING W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM

1. Zarządzanie strategiczne:  (8 godz.) 

  • Istota zarządzania strategicznego
  • Zasady zarządzania strategicznego
  • Cechy i funkcje strategii przedsiębiorstw
  • Narzędzia analizy strategicznej (makro – mikro-otoczenia)
  • Analiza potencjału strategicznego
  • Strategie przedsiębiorstwa, ich tworzenie i implementacja

2. Ład korporacyjny (4 godz.)

  • Zasady ładu korporacyjnego
  • Obszary ładu korporacyjnego
  • Controlling jako element ładu korporacyjnego
  • Wdrażanie zasad ładu korporacyjnego a zwiększanie efektywności przedsiębiorstwa
  • Korzyści i koszty wdrażania ładu korporacyjnego
  • Warsztaty dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego w praktyce

3. Zarządzanie projektami (12 godz.)

  • Modelowanie i kierowanie procesem
  • Metodyka zarządzania projektami
  • Techniki pracy w projekcie
  • Budowa zespołu projektowego
  • Komunikacja w zespole projektowym
  • Motywowanie w zespole projektowym
  • Zarządzanie ryzykiem w projekcie

4. Miejsce controllingu w strukturze organizacyjnej i jego wdrażanie (4 godz.)

  • Rola controllingu w przedsiębiorstwie
  • Model biznesowy a funkcje controllingu
  • Etapy wdrażania controllingu
  • Funkcje controllingu operacyjnego i strategicznego
  • Korzyści z wdrożenia controllingu
  • Potencjalne bariery wdrażania controllingu

5. Systemy kontroli wewnętrznej (8 godz.)

  • Istota i funkcje kontroli wewnętrznej
  • Obszary kontroli wewnętrznej
  • Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie: identyfikacja, pomiar, sterowanie, monitorowanie
  • Controlling jako narzędzie zarządzania ryzykiem
  • Proces przeprowadzania kontroli wewnętrznej
  • Warsztaty praktycznego zastosowania kontroli wewnętrznej

6. Komunikacja w biznesie (8 godz.)

  • Budowanie kontaktu i zaufania
  • Zasady komunikacji interpersonalnej
  • Budowa modelu skutecznej komunikacji
  • Przekazywanie informacji
  • Praktyczne techniki poprawy komunikacji interpersonalnej: komunikacja z szefem, z podwładnym, komunikacja w zespole , problemy trudnego rozmówcy i biernego słuchacza
PODSTAWY CONTROLLINGU

1. Podstawy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej (12 godz.)

  • Zasady wyceny składników majątkowych
  • Istota i struktura bilansu
  • Istota i struktura rachunku zysków i strat
  • Istota i struktura rachunku przepływów pieniężnych
  • Inne elementy sprawozdania finansowego
  • Sprawozdania skonsolidowane a sprawozdania jednostkowe

2. Zastosowanie MS Excel w raportowaniu i analizach (12 godz.)

  • Arkusze kalkulacyjne w modelowaniu finansowym (możliwości i ograniczenia, automatyzacja pracy i rola interaktywnych dashboardów)
  • Podstawowe techniki pracy w arkuszu: typy adresowania i formatowanie niestandardowe
  • Formatowanie warunkowe
  • Formularze i ich rola w sterowaniu arkuszem
  • Tabele przestawne
  • Tworzenie dynamicznych zakresów, pobieranie zakresów poprzez nazwę
  • Analiza poprawności danych
  • Zaawansowane techniki tworzenia wykresów
  • Wykorzystanie funkcji „Szukaj wyniku” i Solvera w przeprowadzanych analizach
  • Ochrona arkusza – możliwości i ograniczenia
  • Podstawy VBA -możliwości jego wykorzystania w automatyzacji pracy

3. Rachunkowość zarządcza (12 godz.)

  • System informacyjny rachunkowości
  • Firma jako system cybernetyczny
  • Wynik finansowy
  • Analiza cost-volume-profit
  • Założenia analizy cvp
  • Próg rentowności
  • Dźwignia operacyjna
  • Próg rentowności – produkcja wieloasortymentowa
  • Marża pokrycia i ocena rentowności
  • Wielostopniowy rachunek wyników
  • Wieloblokowy rachunek wyników
  • Rachunki decyzyjne
  • Rachunki optymalizacyjne
  • Decyzje cenowe
  • Wycena transferów wewnętrznych
  • Rachunek kosztów standardowych
  • Analiza odchyleń od kosztu standardowego

4. Rachunek kosztów (8 godz.)

  • Charakterystyka poszczególnych rodzajów kosztów
  • Metody wyznaczania kosztów: stałych i zmiennych
  • Kalkulacje kosztów i wycena produktu
  • Rodzaje rachunków kosztów
  • Koszty jako podstawa podejmowania decyzji

5. Budżetowanie jako plan finansowy oraz metoda zarządzania controllingowego (12 godz.)

  • Budżet a budżetowanie
  • Narzędzia budżetowania
  • Budżet inwestycyjny, operacyjny, zadaniowy
  • Sprawozdawczość
  • Monitorowanie realizacji budżetu
  • Wskaźniki realizacji celów założonych w budżecie
  • Rozliczanie zidentyfikowanych odchyleń

6. Controlling sprzedaży i marketingu (6 godz.)

  • Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w zakresie analizy opłacalności decyzji handlowych

7. Controlling produkcyjny (4 godz.)

  • Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w zakresie analizy opłacalności decyzji produkcyjnej
ZARZĄDZANIE FINANSAMI

1. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (8 godz.)

  • Pojęcie i znaczenie analizy finansowej
  • Wstępna analiza sprawozdań finansowych
  • Ocena płynności finansowej
  • Ocena sprawności gospodarowania aktywami
  • Ocena wykorzystania zadłużenia
  • Ocena rentowności
  • Modele predykcji zagrożenia upadłością
  • Case study – ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw

2. Zarządzanie kapitałem obrotowym (12 godz.)

  • Okres konwersji gotówki i jego znaczenie w zarządzaniu kapitałem obrotowym
  • Ustalanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
  • Kredyt kupiecki jako źródło finansowania: jego koszt i prawne aspekty wykorzystania
  • Faktoring jako źródło finansowania i metoda zarządzania należnościami
  • Zarządzanie należnościami: ocena zdolności kredytowej odbiorcy
  • Planowanie poziomu należności metodą tradycyjną oraz LIFO
  • Monitorowanie i ocena jakości należności
  • Ocena zmian w polityce kredytowej przedsiębiorstwa

3. Ocena opłacalności inwestycji (8 godz.)

  • Kalkulacja zmian wartości pieniądza w czasie
  • Zasady doboru przepływów pieniężnych do oceny opłacalności inwestycji rozwojowych
  • Szacowanie przepływów pieniężnych dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji odtworzeniowych
  • Koszt kapitału obcego, kapitału własnego, średnioważony koszt kapitału i ich szacowanie dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji
  • Miary opłacalności inwestycji: NPV, IRR, MIRR, PI, okres zwrotu: ich szacowanie i interpretacja

4. Warsztaty z planowania i modelowania finansowego w przedsiębiorstwie (8 godz.)

  • Ogólne zasady budowy planu finansowego
  • Planowanie przychodów i kosztów
  • Planowanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
  • Planowanie przepływów pieniężnych i bilansu
  • Plan finansowy służący ocenie opłacalności inwestycji
  • Ocena ryzyka w planie finansowym
  • Case study: ocena opłacalności projektu inwestycyjnego

5. Wycena i kreowanie wartości przedsiębiorstwa (8 godz.)

  • Wycena przedsiębiorstwa – istota, standardy wartości, metody wyceny
  • Wycena przedsiębiorstwa jako narzędzie kreowania jego wartości
  • Podejście dochodowe do wyceny (FCFF, FCFE, APV)
  • Wycena metodą dochodową: Szacowanie przepływów w okresie szczegółowej prognozy, stopa dyskontowa, wartość rezydualna
  • Premie i dyskonta w wycenie dochodowej przedsiębiorstwa, identyfikacja aktywów pozaoperacyjnych
  • Inne niż dochodowa metody wyceny przedsiębiorstwa (metoda majątkowa, metoda porównawcza, metody mieszane)
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU: STUDIUM PRZYPADKU POLEGAJĄCE NA ANALIZIE REALNEJ SYTUACJI BIZNESOWEJ

1. Warsztaty koncepcyjne – opracowanie opisowej części studium przypadku (8 godz.)

  • Przedstawienie zasad opracowania studium przypadków
  • Charakterystyka proponowanych problemów
  • Analiza treści case study
  • Wstępna analiza problemów przedsiębiorstwa rozpatrywanego w przykładzie

2. Konsultacje metodyczne dotyczące studium przypadku (6 godz.)

  • Wybór narzędzi dotyczących poszczególnych obszarów problemowych
  • Praca nad rozwiązaniem przyjętego problemu controllingowego
  • Omówienie struktury i zawartości prezentacji
Forma zaliczenia
Testy
test w II semestrze
Projekt
Na koniec studiów prezentacja opracowanego studium przypadku