Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie jakością
Jakość na konkurencyjnym rynku
(8 godz.)
- Rys historyczny
- Definiowanie jakości
- Percepcja jakości i zmiany w podejściu do jakości
- Jakość jako wymóg i czynnik konkurencyjności
- Zachowania organizacji konkurencyjnej
- Zarządzanie jakością i zasady zarządzania jakością
- Zarządzanie jakością jako wyzwanie globalne
- Systemowe zarządzanie jakością
Kontekst organizacji wg ISO 9001: 2015
(12 godz.)
- Czynniki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego
- Źródła informacji o otoczeniu
- Analiza otoczenia organizacji
- Analiza potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
- Zakres systemu zarządzania jakością
- Podejście procesowe i realizacja podejścia procesowego wg wymagań normy ISO 9001:2015
- Definiowanie i klasyfikacja procesów
Psychologiczne aspekty zarządzania jakością
(8 godz.)
-
Proces i zasady komunikowania się
-
Etapy skutecznej zmiany w zarządzaniu jakością
-
Jakość pracy i doskonalenie personelu
Zarządzanie procesem
(16 godz.)
-
Organizacja procesowa
-
Określanie procesów w organizacji
-
Architektura procesów
-
Model i cechy procesu
-
Kluczowe elementy procesu
-
Karty procesu
-
Zakres zarządzania procesem
-
Kierunki doskonalenia procesu
System zarządzania jakością wg ISO 9001:2015 – wymagania, interpretacja, udokumentowane informacje
(50 godz.)
System Zarządzania Jakością (4 godz.)
- Istota systemu zarządzania jakością
- Zakres wymagań normy ISO 9001:2015
- korzyści wdrożenia systemu zarządzania jakością
Przywództwo (8 godz.)
- przywództwo i zaangażowanie
- polityka jakości
- role w organizacji, zakres odpowiedzialności i uprawnień
Identyfikacja ryzyk i szans oraz planowanie (8 godz.)
- geneza podejścia opartego na ryzyku
- postępowanie z ryzykiem i szansami w systemie zarządzania jakością
- identyfikowanie zagrożeń, opis i ocena ryzyka
- planowanie celów jakości
- planowanie zmian
Wsparcie (8 godz.)
- zasoby ludzkie, świadomość i kompetencje
- infrastruktura
- środowisko funkcjonowania procesów
- zasoby do monitorowania i pomiarów
- utrzymywanie i udostępnianie wiedzy
- proces komunikacji
- zakres udokumentowanych informacji
- tworzenie i aktualizacja udokumentowanych informacji
- nadzór na udokumentowanymi informacjami
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 - Planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi – 2 godz.
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 - Wymagania dotyczące wyrobów i usług - 4 godz.
- Komunikowanie się z klientem
- Identyfikacja wymagań
- Przegląd i zmiany wymagań
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 - Projektowanie i rozwój wyrobów i usług – 4 godz.
- planowanie i nadzór nad projektowaniem i rozwojem,
- dane wejściowe i wyjściowe,
- przeglądy,
- weryfikacja,
- walidacja,
- nadzorowanie zmian,
- podział odpowiedzialności,
- udokumentowane informacje.
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 - Zakupy, czyli nadzór nad procesami, wyrobami i usługami dostarczanymi z zewnątrz – 4 godz.
- kwalifikacja, ocena i wybór dostawców
- określenie zakresu i charakteru nadzoru nad dostarczanymi procesami, wyrobami i usługami
- formułowanie i komunikowanie wymagań do dostawców
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 - Produkcja i dostarczanie usługi - 4 godz.
- Zakres warunków nadzorowanych
- Analiza warunków nadzorowanych
- Wdrożenie działań związanych ze zwolnieniem, dostawą i po dostawie
- Metody identyfikacji i wymaganie identyfikowalności
- Zabezpieczanie własności należącej do klientów lub dostawców
- Działania po dostawie
- Nadzór nad zmianami
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 – Zwolnienie wyrobów i usług – 2 godz.
Działania operacyjne wg ISO 9001:2015 – Nadzór nad niezgodnymi wyjściami – 2 godz.
Ocena efektów działania
(46 godz.)
Metody monitorowania, kontroli i badań – 8 godz.
- Planowanie monitorowania, kontroli i badań
- plany kontroli, zakładowe plany kontroli
- SPC
- kontrola odbiorcza
- kontrola ostateczna
Zadowolenie klienta – 2 godz.
Audity jakości – 32 godz.
- rola i zadania auditu
- wytyczne dla auditowania systemów jakości wg ISO 19011 i ISO 9001 Auditing Practices Group
- rodzaje auditów
- psychokulturowe uwarunkowania pracy auditora
- kodeks etyczny auditora
- uczestnicy auditów wewnętrznych
- planowanie i przygotowanie auditów wewnętrznych
- ryzyka w auditowaniu
- badanie udokumentowanych informacji – kryterium auditu
- działania auditowe na miejscu
- metody zbierania dowodów auditowych
- wyniki auditu
- opracowanie dokumentacji auditowej (od planowania do raportowania
Przegląd zarządzania – 4 godz.
Doskonalenie
(12 godz.)
Postępowanie z niezgodnościami - działania korygujące - 4 godz.
Kierunki doskonalenia - 8 godz.
- analiza i ocena danych i informacji z monitorowania i pomiaru
- przydatność, adekwatność, skuteczność systemu zarządzania jakością
- identyfikacja obszarów doskonalenia systemu zarządzania jakością
- ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością
- instrumentarium projakościowe
- techniki i narzędzia doskonalenia jakości
- norma ISO 9004:2009 „Model osiągania trwałego sukcesu organizacji”
Rola i zadania pełnomocnika
(4 godz.)
- rola i zadania pełnomocnika
Zintegrowany system zarządzania jakością, środowiskowego i bezpieczeństwem
(4 godz.)
- kluczowe wymagania
- koncepcja integracji systemów
- integracja merytoryczna, organizacyjna i operacyjna
- korzyści integracji systemów zarządzania
Identyfikacja ryzyk i szans w Zintegrowanym systemie zarządzania jakością (ISO 9001 i ISO 14001)
(4 godz.)
- Identyfikacja ryzyk i szans w Zintegrowanym systemie zarządzania jakością (ISO 9001 i ISO 14001) – warsztaty
Certyfikacja SZJ
(4 godz.)
- certyfikacja a akredytacja
- przepisy prawne i normatywne dotyczące certyfikacji i akredytacji
- proces certyfikacji
Księga jakości (warsztat)
(12 godz.)
- opracowanie fragmentu Księgi Jakości
Repetytorium
(4 godz.)
- Zajęcia powtórkowe przed egzaminem QB – pełnomocnik jakości i QA – auditor jakości
Forma zaliczenia
- I semestr kończy się egzaminem testowym, który jest równoznaczny z uzyskaniem kompetencji w zakresie QB –pełnomocnika jakości.
- II semestr kończy się napisaniem księgi jakości, egzaminem testowym oraz egzaminem ustnym z całości materiału, który jest równoznaczny z uzyskaniem kompetencji w zakresie QA – auditora jakości.
Po zaliczeniu egzaminów w zakresie QB oraz QA możliwe jest uzyskanie dodatkowo płatnych certyfikatów od TÜV Rheinland.