Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku pedagogika resocjalizacyjna - dla pedagogów specjalnych
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
- Przygotowanie merytoryczne (240 godz.):
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.)
- Psychologia resocjalizacyjna i readaptacyjna (20 godz.)
- Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej (30 godz.)
- Diagnoza psychopedagogiczna w resocjalizacji (20 godz.)
- Prawno-społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w pracy pedagoga (10 godz.)
- Wybrane problemy pedagogiki penitencjarnej (15 godz.)
- Dewiacje społeczne w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej (10 godz.)
- Psychopatologia i psychoterapia rodziny – program wsparcia rodziny (20 godz.)
- Podstawy profilaktyki społecznej (15 godz.)
- Studium przypadku: wychowanek niedostosowany społecznie w kontekście praktycznych rozwiązań resocjalizacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
- Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.):
- Metodyka oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych (30 godz.)
- Metody twórczej resocjalizacji (20 godz.)
- Metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej (10 godz.)
- Stres i wypalenie zawodowe pedagogów resocjalizacyjnych (10 godz.)
- Wybrane metody socjoterapii (20 godz.)
- Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym (20 godz.)
- Piecza zastępcza i wsparcie społeczne rodziny zagrożonej (10 godz.)
- Konstruowanie programów profilaktyczno-wychowawczych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych (20 godz.)
- Techniki mediacji i komunikacji w sytuacji kryzysu (10 godz.)
Praktyki zawodowe
(120 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
Forma zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.