Program studiów

Program studiów na kierunku Zarządzanie ze studiami podyplomowymi na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu

 

  • Przedmioty specjalnościowe
  • Praktyka zawodowa
  • Metodyka pracy magisterskiej
  • Seminarium magisterskie
  • WF (fakultet)
  • BHP
  • Gospodarka światowa
  • Koncepcje zarządzania
  • Zarządzanie strategiczne
  • Międzynarodowe negocjacje biznesowe
  • Prawo gospodarcze
  • Metody ilościowe w biznesie
  • Rachunkowość zarządcza
  • Zmiana i innowacje w organizacji
  • Strategie marketingowe
  • Leadership
  • oraz program studiów podyplomowych na kierunkach Agile i scrum. Zwinne zarządzanie projektami oraz Zwinne zarządzanie usługami.

 

 

ZWINNE ZARZĄDZANIE USŁUGAMI - STUDIA PODYPLOMOWE
(198 godz.)
  • Wprowadzenie do metodologii zarządzania usługami  (10 godz.)
  • Strategia oraz projektowanie usług (10 godz.)
  • Projektowanie oraz modelowanie procesów biznesowych (25 godz.)
  • Wdrożenie usługi (30 godz.)
  • Podstawy zarządzania projektami (10 godz.)
  • Zarządzanie operacyjne usługami (25 godz.)
  • Zarządzanie jakością w usługach IT (25 godz.)
  • Komunikacja, konflikty i negocjacje (15 godz.)
  • Agile w zarządzaniu usługami (12 godz.)
  • Lean Management w zarządzaniu usługami (12 godz.)
  • Ewolucja Metody Zarządzania Usługami (12 godz.)
  • Metodyka DevOps (12 godz.)

Forma zaliczenia:

Ilość zdobytych punktów za aktywności w przedmiocie (quizy, testy, projekty grupowe) w trakcie trwania studiów.

AGILE I SCRUM. ZWINNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI - STUDIA PODYPLOMOWE

PODSTAWY ZARZADZANIA PROJEKTAMI

  • Pojęcia projektu i zarządzania projektami, krótka historia projektów  
  • Różnice pomiędzy projektem, programem i portfelem projektów  
  • Podstawowe metodyki zarządzania projektami  
  • Podstawowe ograniczenia w projekcie (trójkąt projektu)  
  • Podstawowe funkcje w projekcie i ich charakterystyka  
  • Różne struktury organizacji i umiejscowienie w nich projektu  
  • Charakterystyka zespołów rozproszonych i skupionych z zaznaczeniem
  • Cykl życia zespołu projektowego oraz związane z tym style zarządzania

 

ZARZĄDZANIE CYKLEM ŻYCIA PROJEKTU (INICJACJA, PLANOWANIE, WYKONANIE, KONTROLA, ZAMKNIĘCIE)

  • Opis cyklu zarządzania projektem z podziałem na fazy oraz zdiagnozowanie trwającego projektu   
  • Karta Projektu jako narzędzie projektowe – założenia i projektowanie  
  • Struktura Organizacyjna w projekcie – założenia i projektowanie narzędzia    
  • Struktura Podziału Prac jako narzędzie projektowe – założenia i projektowanie narzędzia   
  • Plan projektu – założenia i projektowanie narzędzia  
  • Budżet projektu – założenia i projektowanie narzędzia  
  • Zarządzanie komunikacją w projekcie  
  • Analiza ryzyka i problemów projektowych  
  • Monitorowanie i śledzenie postępu projektu
  • Omówienie statusu projektu i jego komunikacja  
  • Opracowanie statusu projektu  
  • Analiza postępu prac projektowych w zakresie harmonogramu i budżetu   
  • Procedury mierzenia postępu pracy w projekcie  
  • Czynności w projekcie oraz model RAID i model RACI   
  • Projektowanie arkusza śledzenia akcji i zależności w projekcie  
  • Zmiana projektowa  
  • Raport zamknięcia projektu – założenia i projektowanie narzędzia  
  • Etyczne aspekty zarządzanie projektami  
  • Cykl życia projektu w korporacji 

 

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PROJEKCIE

  • Wprowadzenie do zarządzania jakością - pojęcie jakości oraz zarządzania jakością, normy ISO 9000 oraz 8 zasad zarządzania jakością wg ISO, wykorzystanie norm ISO w projekcie, zasady zarządzania jakością, koszt jakości
  • Zarządzanie jakością w cyklu życia produktu - planowanie jakości, zapewnienie jakości, kontrola jakości, poprawianie jakości cykl Deminga
  • Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością - arkusz kontrolny, diagram Ishikawy, schematy blokowe, diagram Pareto, histogramy, wykres korelacji, karta kontrolna
  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej PMI       
  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Prince2  
  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Scrum  

 

BUDŻETOWANIE I FINANSOWANIE PROJEKTÓW

  • Wprowadzenie do finansów projektu - zarządzanie finansami w projekcie, planowanie, szacowanie kosztów, szacowanie budżetu, kontrola, typy kosztów w projekcie
  • Analiza opłacalności projektu - NPV, IRR, okres zwrotu 
  • Szacowanie kosztów i budżetu w projekcie - przez analogie, parametryczne, bottom-up, rozkład trójkątny oraz beta, komponenty budżetu projektu, cost baseline
  • Kontrola kosztów projektu - analiza earned value  
  • Różne typu kontraktów i ich wpływ na budżet projektu - kontrakt fixed price, kontrakt cost-reimbursable, kontrakt time and material

 

KOMUNIKACJA, KONFLIKTY I NEGOCJACJE W PROJEKCIE

  • Podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i negocjacjami w zespole projektowym  
  • Podstawy technik negocjacyjnych  
  • Sytuacje konfliktowe w projekcie  
  • Style zarządzania w sytuacjach konfliktowych w zespole projektowym  
  • Podstawowe narzędzia i kanały komunikacji w projekcie  
  • Przygotowanie do dobrego spotkania (zespół rozproszony/skupiony)  
  • Przygotowanie i przeprowadzenie prawidłowej eskalacji (odwołania) w projekcie  
  • Informacja zwrotna w zespole projektowym  
  • Motywowanie członków zespołu projektowego  

 

MS PROJECT

  • Tworzenie planu projektu w MS Project - ustawienia początkowe projektu, dodawanie czynności (WBS task, summary task, milestone), wprowadzenie poprzedników oraz następników (analiza sieci projektu)
  • Zarządzanie zasobami projektu w MS Project - dodawanie zasobów, optymalizacja zasobów (resource leveling)
  • Kontrola postępu projektu z wykorzystaniem MS Project  - punkt od niesienia (baseline), oznaczanie postępu projektu, postęp projektu względem punktu odniesienia (ahead of schedule, behind, schedule, earned value)
  • Tworzenie raportów w MS Project

 

PODSTAWY ZWINNEGO ZARZĄDZANIA WYTWARZANIA PRODUKTÓW

  • Geneza Agile i 12 zasad manifestu  
  • Produkt, a projekt - różnice w zarządzaniu i wstęp do teorii złożoności   
  • Zwinność dzisiaj - wykorzystywane metody, zachodzące zmiany, DevOps
  • Podstawy wdrożenia myślenia produktowego - zespołowość i przywództwo, Evidence Based Management, ciągłe usprawnianie
  • Organizacje - paradygmaty typów i struktury wspierające zwinność

 

PODSTAWY SCRUM, SAMOORGANIZUJĄCE SIĘ ZESPOŁY

  • Kategoryzowanie problemów - problemy proste, skomplikowane, złożone i chaotyczne 
  • Budowa Scrum - empiryczna kontrola procesu  
  • Artefakty Scrum - Product Backlog  
  • Role Scrum - Product Owner  
  • Wydarzenia Scrum - Sprint   – Sprint jako kontener dla zdarzeń Scrum. Planowanie prac i zarządzanie ryzykiem  
  • Wydarzenia Scrum - Sprint Planning  
  • Artefakty Scrum - Sprint Backlog  
  • Role Scrum - Development Team  
  • Wydarzenia Scrum - Daily Scrum. Monitoring postępów prac w Sprincie.
  • Wydarzenia Scrum - Sprint Review  
  • Artefakty Scrum - Increment  
  • Wydarzenia Scrum - Sprint Retrospective  
  • Role Scrum - Scrum Master  

 

ROLA SCRUM MASTERA

  • Budowa frameworku Scrum
  • Lider służebny i postawy Scrum Mastera
  • Scrum Master wspierający Scrum Team
  • Scrum Master wspierający Product Ownera
  • Scrum Master wspierający Organizację

 

ROLA PRODUCT OWNERA

  • Product Owner jako przedsiębiorca. Pojęcia Return on investment (ROI) I Total cost of ownership (TCO). Tworzenie wizji produktu. Przegląd obowiązków Product Ownera  
  • Zarządzanie projektem a zarządzanie produktem. Przyrost wartości w podejściu zwinnym i podejściu tradycyjnym. Model Wizja Wartość Walidacja 
  • Budowanie modelu biznesowego dla produktu
  • Wyciągajmy wnioski z tego co wiemy - Przyrost. Znaczenie definicji ukończenia dla Produktu
  • Jak możemy zrozumieć użytkownika? Zbieranie i formułowanie wymagań. Budowanie elementów Product Backlogu. Historie użytkownika. Strategie dzielenia historii użytkownika
  • Priorytetyzacja Produkt Backlogu. Value Poker, MoSCoW, Macierz Eisenhowera 
  • Planowanie Sprintu, negocjacja i zrozumienie oczekiwań, cel Sprintu 
  • Przegląd Sprintu, inspekcja efektu i wyciąganie wniosków
  • Właściciel Produktu w Zespole Scrumowym. Role Scrum - Product Owner a Scrum Master.  Retrospektywa Sprintu, przerwanie Sprintu
  • Użyteczne miary w pracy Product Ownera. Evidence Based Management - zarządzanie przez miary. Key Performance Indicators - mierniki produktu 

 

ROLA MENEDŻERA W ZWINNEJ ORGANIZACJI 

  • Rola Managera w organizacji tradycyjnej i organizacji zwinnej. Organizacja Taylorowska a organizacja nastawiona na zwinne reagowanie na potrzeby klienta. Cechy struktury organizacyjnej
  • Motywowanie pracowników w organizacji zwinnej. Eksplorowanie motywacji pracowników przy użyciu techniki Moving Motivators
  • Podział ról w organizacji zwinnej. Stanowiska w strukturze organizacyjnej. Opis stanowiska, rola kompetencji społecznych w zespołach zwinnych. Role eksperckie a role managerskie
  • Kompetencje zespołów zwinnych. Wsparcie dla zespołów zwinnych. Model dojrzałości zwinnego zespołu
  • Zmiana w organizacji. Model PDCA, ADKAR, Model W.Bridgesa, krzywa zmiany organizacyjnej
  • Rekrutowanie i szkolenie pracowników. Waga rekrutacji dla organizacji. Zgodność z kulturą organizacyjną. Opis stanowiska. Szkolenie pracownika w organizacji zwinnej. Budowanie macierzy kompetencji z pracownikami
  • Zarządzanie poprzez cele (MBO) a systemy OKR. Cele SMART. Innowacyjność a przewidywalność
  • Narzędzia Management 3.0. Znaczenie narzędzi pracy grupowej w zarządzaniu. Happiness Door, Culture Books, Value Stories
  • Informacja zwrotna jako fundament zwinnej organizacji. Modele udzielania informacji zwrotnej. 360 Degree Dinner

 

FILOZOFIA LEAN I KANBAN

  • Przepływ wartości - efektywność, mapowanie strumienia wartości, wstęp do podejścia szczupłego Lean 
  • Lean - systemy typu ciągnionego, narzędzia procesów szczupłych (lean), pojęcia marnotrawstwa i pracy w toku 
  • Kanban - realizacja filozofii Lean, wizualizacja Kanban, zasady i prawa przepływu, ograniczanie pracy w toku i inne strategie zwiększania efektywności
  • Kaizen - kultura nieustannego usprawniania, miary, narzędzia
  • Kaban a Scrum - rytmika pracy, just-in-time, jakość

 

Forma zaliczenia:

Aktywności w przedmiocie/kursie realizowanym na platformie zdalnego nauczania Moodle