Program studiów
Program studiów na kierunku Zarządzanie ze studiami podyplomowymi na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu
- Przedmioty specjalnościowe
- Praktyka zawodowa
- Metodyka pracy magisterskiej
- Seminarium magisterskie
- WF (fakultet)
- BHP
- Gospodarka światowa
- Koncepcje zarządzania
- Zarządzanie strategiczne
- Międzynarodowe negocjacje biznesowe
- Prawo gospodarcze
- Metody ilościowe w biznesie
- Rachunkowość zarządcza
- Zmiana i innowacje w organizacji
- Strategie marketingowe
- Leadership
- oraz program studiów podyplomowych na kierunkach Agile i scrum. Zwinne zarządzanie projektami oraz Zwinne zarządzanie usługami.
ZWINNE ZARZĄDZANIE USŁUGAMI - STUDIA PODYPLOMOWE
(198 godz.)
- Wprowadzenie do metodologii zarządzania usługami (10 godz.)
- Strategia oraz projektowanie usług (10 godz.)
- Projektowanie oraz modelowanie procesów biznesowych (25 godz.)
- Wdrożenie usługi (30 godz.)
- Podstawy zarządzania projektami (10 godz.)
- Zarządzanie operacyjne usługami (25 godz.)
- Zarządzanie jakością w usługach IT (25 godz.)
- Komunikacja, konflikty i negocjacje (15 godz.)
- Agile w zarządzaniu usługami (12 godz.)
- Lean Management w zarządzaniu usługami (12 godz.)
- Ewolucja Metody Zarządzania Usługami (12 godz.)
- Metodyka DevOps (12 godz.)
Forma zaliczenia:
Ilość zdobytych punktów za aktywności w przedmiocie (quizy, testy, projekty grupowe) w trakcie trwania studiów.
AGILE I SCRUM. ZWINNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI - STUDIA PODYPLOMOWE
PODSTAWY ZARZADZANIA PROJEKTAMI
- Pojęcia projektu i zarządzania projektami, krótka historia projektów
- Różnice pomiędzy projektem, programem i portfelem projektów
- Podstawowe metodyki zarządzania projektami
- Podstawowe ograniczenia w projekcie (trójkąt projektu)
- Podstawowe funkcje w projekcie i ich charakterystyka
- Różne struktury organizacji i umiejscowienie w nich projektu
- Charakterystyka zespołów rozproszonych i skupionych z zaznaczeniem
- Cykl życia zespołu projektowego oraz związane z tym style zarządzania
ZARZĄDZANIE CYKLEM ŻYCIA PROJEKTU (INICJACJA, PLANOWANIE, WYKONANIE, KONTROLA, ZAMKNIĘCIE)
- Opis cyklu zarządzania projektem z podziałem na fazy oraz zdiagnozowanie trwającego projektu
- Karta Projektu jako narzędzie projektowe – założenia i projektowanie
- Struktura Organizacyjna w projekcie – założenia i projektowanie narzędzia
- Struktura Podziału Prac jako narzędzie projektowe – założenia i projektowanie narzędzia
- Plan projektu – założenia i projektowanie narzędzia
- Budżet projektu – założenia i projektowanie narzędzia
- Zarządzanie komunikacją w projekcie
- Analiza ryzyka i problemów projektowych
- Monitorowanie i śledzenie postępu projektu
- Omówienie statusu projektu i jego komunikacja
- Opracowanie statusu projektu
- Analiza postępu prac projektowych w zakresie harmonogramu i budżetu
- Procedury mierzenia postępu pracy w projekcie
- Czynności w projekcie oraz model RAID i model RACI
- Projektowanie arkusza śledzenia akcji i zależności w projekcie
- Zmiana projektowa
- Raport zamknięcia projektu – założenia i projektowanie narzędzia
- Etyczne aspekty zarządzanie projektami
- Cykl życia projektu w korporacji
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PROJEKCIE
- Wprowadzenie do zarządzania jakością - pojęcie jakości oraz zarządzania jakością, normy ISO 9000 oraz 8 zasad zarządzania jakością wg ISO, wykorzystanie norm ISO w projekcie, zasady zarządzania jakością, koszt jakości
- Zarządzanie jakością w cyklu życia produktu - planowanie jakości, zapewnienie jakości, kontrola jakości, poprawianie jakości cykl Deminga
- Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością - arkusz kontrolny, diagram Ishikawy, schematy blokowe, diagram Pareto, histogramy, wykres korelacji, karta kontrolna
- Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej PMI
- Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Prince2
- Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Scrum
BUDŻETOWANIE I FINANSOWANIE PROJEKTÓW
- Wprowadzenie do finansów projektu - zarządzanie finansami w projekcie, planowanie, szacowanie kosztów, szacowanie budżetu, kontrola, typy kosztów w projekcie
- Analiza opłacalności projektu - NPV, IRR, okres zwrotu
- Szacowanie kosztów i budżetu w projekcie - przez analogie, parametryczne, bottom-up, rozkład trójkątny oraz beta, komponenty budżetu projektu, cost baseline
- Kontrola kosztów projektu - analiza earned value
- Różne typu kontraktów i ich wpływ na budżet projektu - kontrakt fixed price, kontrakt cost-reimbursable, kontrakt time and material
KOMUNIKACJA, KONFLIKTY I NEGOCJACJE W PROJEKCIE
- Podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i negocjacjami w zespole projektowym
- Podstawy technik negocjacyjnych
- Sytuacje konfliktowe w projekcie
- Style zarządzania w sytuacjach konfliktowych w zespole projektowym
- Podstawowe narzędzia i kanały komunikacji w projekcie
- Przygotowanie do dobrego spotkania (zespół rozproszony/skupiony)
- Przygotowanie i przeprowadzenie prawidłowej eskalacji (odwołania) w projekcie
- Informacja zwrotna w zespole projektowym
- Motywowanie członków zespołu projektowego
MS PROJECT
- Tworzenie planu projektu w MS Project - ustawienia początkowe projektu, dodawanie czynności (WBS task, summary task, milestone), wprowadzenie poprzedników oraz następników (analiza sieci projektu)
- Zarządzanie zasobami projektu w MS Project - dodawanie zasobów, optymalizacja zasobów (resource leveling)
- Kontrola postępu projektu z wykorzystaniem MS Project - punkt od niesienia (baseline), oznaczanie postępu projektu, postęp projektu względem punktu odniesienia (ahead of schedule, behind, schedule, earned value)
- Tworzenie raportów w MS Project
PODSTAWY ZWINNEGO ZARZĄDZANIA WYTWARZANIA PRODUKTÓW
- Geneza Agile i 12 zasad manifestu
- Produkt, a projekt - różnice w zarządzaniu i wstęp do teorii złożoności
- Zwinność dzisiaj - wykorzystywane metody, zachodzące zmiany, DevOps
- Podstawy wdrożenia myślenia produktowego - zespołowość i przywództwo, Evidence Based Management, ciągłe usprawnianie
- Organizacje - paradygmaty typów i struktury wspierające zwinność
PODSTAWY SCRUM, SAMOORGANIZUJĄCE SIĘ ZESPOŁY
- Kategoryzowanie problemów - problemy proste, skomplikowane, złożone i chaotyczne
- Budowa Scrum - empiryczna kontrola procesu
- Artefakty Scrum - Product Backlog
- Role Scrum - Product Owner
- Wydarzenia Scrum - Sprint – Sprint jako kontener dla zdarzeń Scrum. Planowanie prac i zarządzanie ryzykiem
- Wydarzenia Scrum - Sprint Planning
- Artefakty Scrum - Sprint Backlog
- Role Scrum - Development Team
- Wydarzenia Scrum - Daily Scrum. Monitoring postępów prac w Sprincie.
- Wydarzenia Scrum - Sprint Review
- Artefakty Scrum - Increment
- Wydarzenia Scrum - Sprint Retrospective
- Role Scrum - Scrum Master
ROLA SCRUM MASTERA
- Budowa frameworku Scrum
- Lider służebny i postawy Scrum Mastera
- Scrum Master wspierający Scrum Team
- Scrum Master wspierający Product Ownera
- Scrum Master wspierający Organizację
ROLA PRODUCT OWNERA
- Product Owner jako przedsiębiorca. Pojęcia Return on investment (ROI) I Total cost of ownership (TCO). Tworzenie wizji produktu. Przegląd obowiązków Product Ownera
- Zarządzanie projektem a zarządzanie produktem. Przyrost wartości w podejściu zwinnym i podejściu tradycyjnym. Model Wizja Wartość Walidacja
- Budowanie modelu biznesowego dla produktu
- Wyciągajmy wnioski z tego co wiemy - Przyrost. Znaczenie definicji ukończenia dla Produktu
- Jak możemy zrozumieć użytkownika? Zbieranie i formułowanie wymagań. Budowanie elementów Product Backlogu. Historie użytkownika. Strategie dzielenia historii użytkownika
- Priorytetyzacja Produkt Backlogu. Value Poker, MoSCoW, Macierz Eisenhowera
- Planowanie Sprintu, negocjacja i zrozumienie oczekiwań, cel Sprintu
- Przegląd Sprintu, inspekcja efektu i wyciąganie wniosków
- Właściciel Produktu w Zespole Scrumowym. Role Scrum - Product Owner a Scrum Master. Retrospektywa Sprintu, przerwanie Sprintu
- Użyteczne miary w pracy Product Ownera. Evidence Based Management - zarządzanie przez miary. Key Performance Indicators - mierniki produktu
ROLA MENEDŻERA W ZWINNEJ ORGANIZACJI
- Rola Managera w organizacji tradycyjnej i organizacji zwinnej. Organizacja Taylorowska a organizacja nastawiona na zwinne reagowanie na potrzeby klienta. Cechy struktury organizacyjnej
- Motywowanie pracowników w organizacji zwinnej. Eksplorowanie motywacji pracowników przy użyciu techniki Moving Motivators
- Podział ról w organizacji zwinnej. Stanowiska w strukturze organizacyjnej. Opis stanowiska, rola kompetencji społecznych w zespołach zwinnych. Role eksperckie a role managerskie
- Kompetencje zespołów zwinnych. Wsparcie dla zespołów zwinnych. Model dojrzałości zwinnego zespołu
- Zmiana w organizacji. Model PDCA, ADKAR, Model W.Bridgesa, krzywa zmiany organizacyjnej
- Rekrutowanie i szkolenie pracowników. Waga rekrutacji dla organizacji. Zgodność z kulturą organizacyjną. Opis stanowiska. Szkolenie pracownika w organizacji zwinnej. Budowanie macierzy kompetencji z pracownikami
- Zarządzanie poprzez cele (MBO) a systemy OKR. Cele SMART. Innowacyjność a przewidywalność
- Narzędzia Management 3.0. Znaczenie narzędzi pracy grupowej w zarządzaniu. Happiness Door, Culture Books, Value Stories
- Informacja zwrotna jako fundament zwinnej organizacji. Modele udzielania informacji zwrotnej. 360 Degree Dinner
FILOZOFIA LEAN I KANBAN
- Przepływ wartości - efektywność, mapowanie strumienia wartości, wstęp do podejścia szczupłego Lean
- Lean - systemy typu ciągnionego, narzędzia procesów szczupłych (lean), pojęcia marnotrawstwa i pracy w toku
- Kanban - realizacja filozofii Lean, wizualizacja Kanban, zasady i prawa przepływu, ograniczanie pracy w toku i inne strategie zwiększania efektywności
- Kaizen - kultura nieustannego usprawniania, miary, narzędzia
- Kaban a Scrum - rytmika pracy, just-in-time, jakość
Forma zaliczenia:
Aktywności w przedmiocie/kursie realizowanym na platformie zdalnego nauczania Moodle