Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju.
UWAGA
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał Rozporządzenie w sprawie zmiany standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Nowe standardy, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu w roku akademickim 2019/20 są zgodne z wymogami nowego rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
Kształcenie kierunkowe
(60 godz.)
- Dydaktyka specjalna (30 godz.)
- dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna, klasyfikacja dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe, dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym;
- koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego;
- organizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej (30 godz.)
- podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy;
- procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe;
- przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju;
- wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie;
- ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii;
- rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
-
Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
- podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.);
- subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.);
- medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej (20 godz.);
- podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka (30 godz.);
- sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.);
- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.);
- zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych (15 godz.);
- zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem (15 godz.);
- zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem (15 godz.);
- zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy (20 godz.);
- zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (15 godz.);
- programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji (10 godz.);
- studium przypadku: małe dziecko z niepełnosprawnością w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.).
-
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
- projektowanie i realizacja kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny (20 godz.);
- metodyka edukacji bazalnej (10 godz.);
- metody stymulacji i integracji sensorycznej (20 godz.)
- elementy metodyki wczesnej edukacji (10 godz.);
- metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu (20 godz.);
- wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.);
- diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją (10 godz.);
- diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.);
- diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (10 godz.);
- wsparcie rozwoju i metody prowadzenia zajęć z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (10 godz.).
Praktyki zawodowe
(180 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
FORMA ZALICZENIA
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.