Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju.

 

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 390 + 180 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 21
Liczba semestrów: 3
UWAGA

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisał Rozporządzenie w sprawie zmiany standardu kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Nowe standardy, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.


Studia pedagogiczne w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu w roku akademickim 2019/20 są zgodne z wymogami nowego rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.

Kształcenie kierunkowe
(60 godz.)
  1. Dydaktyka specjalna (30 godz.)
    • dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna, klasyfikacja dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe, dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; 
    • koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego; 
    • organizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
  2. Diagnostyka w pedagogice specjalnej (30 godz.)
    • podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy; 
    • procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe;
    • przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju;
    • wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie;
    • ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii;
    • rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.) 
    • podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.); 
    • subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.); 
    • medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej (20 godz.); 
    • podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka (30 godz.); 
    • sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.); 
    • organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.); 
    • zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych (15 godz.); 
    • zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem (15 godz.); 
    • zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem (15 godz.); 
    • zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy (20 godz.); 
    • zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (15 godz.); 
    • programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji (10 godz.); 
    • studium przypadku: małe dziecko z niepełnosprawnością w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.). 
       
  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.) 
    • projektowanie i realizacja kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny (20 godz.); 
    • metodyka edukacji bazalnej (10 godz.); 
    • metody stymulacji i integracji sensorycznej (20 godz.) 
    • elementy metodyki wczesnej edukacji (10 godz.); 
    • metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu (20 godz.); 
    • wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.); 
    • diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją (10 godz.); 
    • diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.); 
    • diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (10 godz.); 
    • wsparcie rozwoju i metody prowadzenia zajęć z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (10 godz.). 
Praktyki zawodowe
(180 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.