Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju – dla pedagogów specjalnych

 

 

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 330 + 120 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 18
Liczba semestrów: 3
UWAGA

W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2029 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)

Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Studia pedagogiczne  w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe. 

Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.) 
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.) 
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.) 
    • Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej (20 godz.) 
    • Podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka (30 godz.) 
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.) 
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.) 
    • Zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych (15 godz.) 
    • Zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem (15 godz.) 
    • Zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem (15 godz.) 
    • Zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy (20 godz.) 
    • Zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (15 godz.) 
    • Programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji (10 godz.) 
    • Studium przypadku: małe dziecko z niepełnosprawnością w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.) 
       
  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.) 
    • Projektowanie i realizacja kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny (20 godz.) 
    • Metodyka edukacji bazalnej (10 godz.) 
    • Metody stymulacji i integracji sensorycznej (20 godz.) 
    • Elementy metodyki wczesnej edukacji (10 godz.) 
    • Metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu (20 godz.) 
    • Wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.) 
    • Diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją (10 godz.)  
    • Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.) 
    • Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (10 godz.) 
    • Wsparcie rozwoju i metody prowadzenia zajęć z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (10 godz.) 
Praktyki zawodowe
(120 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów. 

FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.