Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) – dla pedagogów specjalnych.

 

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 330 + 120 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 17
Liczba semestrów: 3
UWAGA

W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2029 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)

Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Studia pedagogiczne  w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe. 

Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)

1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.) 

  • Warsztat umiejętności socjoterapeutycznych (20 godz.) 
  • Warsztat kreatywności (10 godz.) 

  • Elementy logopedii i fonetyki z metodyką terapii zaburzeń mowy (10 godz.) 

  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - elementy diagnozy i terapii (10 godz.) 

  • Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania początkowego (20 godz.) 

  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (20 godz.) 

  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (20 godz.) 

  • Metodyka zajęć terapeutycznych z uczniami z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego (20 godz.) 

  • Warsztat umiejętności wychowawczych (20 godz.)  

 

 

2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.) 

  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)  

  • Elementy pedagogiki korekcyjnej (20 godz.)  

  • Psychologiczne podstawy procesów uczenia się (20 godz.) 

  • Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, klinicznej i rozwojowej (30 godz.) 

  • Specyfika rozwoju motorycznego małego dziecka (10 godz.) 

  • Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (10 godz.)  

  • Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi (10 godz.) 

  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.) 

  • Organizacja procesu terapeutycznego (10 godz.) 

  • Specyfika pracy terapeutycznej z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu, szkole i placówce (30 godz.) 

  • Specyfika pracy z dzieckiem z chorobą przewlekłą w przedszkolu, szkole i placówce (10 godz.) 

  • Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (10 godz.)  

  • Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych (10 godz.) 

  • Studium przypadku: dziecko z zaburzeniami rozwoju w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.) 

Praktyki zawodowe
(120 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

FORMA ZALICZENIA

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.