Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

 

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 390 + 180 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 21
Liczba semestrów: 3
UWAGA

W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)

Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Studia pedagogiczne  w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe. 

Kształcenie kierunkowe
(60 godz.)
  1. Dydaktyka specjalna (30 godz.) 
  2. Diagnostyka w dydaktyce specjalnej (30 godz.) 
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
    • Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych (10 godz.)
    • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej (20 godz.)
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.)
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
    • Psychologiczne podstawy działań profilaktycznych, edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (20 godz.)
    • Elementy pedagogiki osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (20 godz.)
    • Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu (10 godz.)
    • Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (20 godz.)
    • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (10 godz.)
    • Studium przypadku: osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
    • Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (20 godz.)
    • Organizacja i metody pracy dydaktycznej z uczniami ze spektrum autystycznym (30 godz.)
    • Metodyka zajęć rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych osób ze spektrum autystycznym (20 godz.)
    • Metodyka treningów umiejętności społecznych (20 godz.)
    • Metody pracy opiekuńczej, wychowawczej i profilaktycznej z uczniem ze spektrum autyzmu (10 godz.)
    • Wspieranie rozwoju zawodowego osób ze spektrum autyzmu (10 godz.)
    • Metody diagnozy, terapii i wsparcia rodziny dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (10 godz.)
    • Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji (20 godz.)
    • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym (10 godz.)
Praktyki zawodowe
(180 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

FORMA ZALICZENIA

 

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.