Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika) – dla pedagogów specjalnych.

Liczba miesięcy nauki: 13
Liczba godzin: 330 + 120 godz. praktyk + 60 godz. zajęć w formie e-learningu
Liczba zjazdów: 17
Liczba semestrów: 3
UWAGA

W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego  do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)

Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Studia pedagogiczne  w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe. 

Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
  1. Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
    • Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych (10 godz.)
    • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej (20 godz.)
    • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.)
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
    • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
    • Diagnostyka surdopedagogiczna (20 godz.)
    • Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (20 godz.)
    • Elementy pedeutologii surdopedagogicznej (10 godz.)
    • Elementy surdopedagogiki (20 godz.)
    • Wspomagające i alternatywne metody komunikacji (10 godz.)
    • Studium przypadku: osoba z niepełnosprawnością słuchową w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
  2. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
    • Metodyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących i słabosłyszących w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej 30 godz.)
    • Metodyka nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących w nauczaniu przedmiotowym (20 godz.)
    • Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym (10 godz.)
    • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami niesłyszącymi i słabosłyszącymi (10 godz.)
    • Metodyka pracy terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością słuchową (15 godz.)
    • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchową (10 godz.)
    • Manualne sposoby usprawniania języka (20 godz.) 
    • Urządzenia techniczne w rehabilitacji słuchu i mowy osób głuchych i słabosłyszących (5 godz.)
    • Podstawy języka migowego (30 godz.)
Praktyki zawodowe
(120 godz.)

Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.

FORMA ZALICZENIA

 

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.