Program studiów

Program studiów podyplomowych dla kierunku psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 188
Liczba zjazdów: 12
Liczba semestrów: 2
TRENING INTERPERSONALNY
(15 godz.)
  • Cele, geneza, przebieg i zadania treningu interpersonalnego,
  • Trening interpersonalny jako forma doskonalenia  i  Uczenia się nowych zachowań społecznych.
TEORIE KRYZYSU
(15 godz.)
  • Znaczenie terminu stres, kryzys - cztery wymiary kryzysu,
  • Nowe podejście do stresu,
  • Społeczny stan wiedzy dotyczący kryzysów.
Psychologia kryzysu, emocje w kryzysie
(18 godz.)
  • Stres, a zdrowie, kryzys a stres,
  • Rodzaje i charakterystyka kryzysów,
  • Kryzys a stres,
  • Diagnoza rodzaju kryzysów.
ELEMENTY PSYCHOPATOLOGII I PSYCHOTERAPII
(12 godz.)
  • Studia przypadków zgodnie z klasyfikacją ICD 10, DSM 4.
METODY PRACY Z LUDŹMI W DZISIEJSZEJ RZECZYWISTOŚCI
(10 godz.)
  • Komunikacja jako fundament dobrych relacji z klientem,
  • Cele, zadania, rola terapeuty w procesie terapii,
  • Cele, zadania, rola coacha w procesie coachingowym,
  • Cele, zadania, rola interwenta w interwencji kryzysowej,
  • Cele, zadania, rola doradcy w doradztwie.
Interwencja kryzysowa w pracy z młodzieżą - cele i zadania
(14 godz.)

   Interwencja kryzysowa w pracy z młodzieżą - cele i zadania

MODELE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(10 godz.)
  • Model równowagi,
  • Model poznawczy,
  • Model przemiany społecznej.
PROCES INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(12 godz.)
  • Sześcioetapowy przebieg interwencji kryzysowej.
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA KRYZYSOM
(15 godz.)
  • Zmiana postrzegania, samorealizacja, praca z ciałem, 
  • Medytacja, relaksacja, wizualizacja, trening uważności - Mindfulness.
WARSZTAT UMIEJĘTNOŚCI INTERWENCYJNYCH
(10 godz.)
  • Osobowość i zasoby interwenta kryzysowego.
ROZPOZNAWANIE WŁASNYCH KRYZYSÓW I ZASOBÓW JAKO WAŻNY CZYNNIK W PRACY INTERWENCYJNEJ
(14 godz.)
  • Rozpoznawanie i znaczenie pracy własnej interwenta we wspieraniu osób dotkniętych kryzysem,
  • Postrzeganie czasu a kryzysy, (inwentarz postrzegania czasu Zimbardo).
SUPERWIZJA - JAKO CZYNNIK ZAPOBIEGAJĄCY WYPALENIU ZAWODOWEMU INTERWENTA KRYZYSOWEGO
(10 godz.)
  • Etapy i objawy wypalenia zawodowego,
  • Znaczenie superwizji w pracy interwenta kryzysowego.
SYTUACJE TRUDNE - ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE. PRAKTYKA, A TEORIA – OMÓWIENIE STUDIUM PRZYPADKÓW
(15 godz.)

•    Praktyka a teoria- omówienie studium przypadków.
•    Żałoba, rozwód, zdrada, utrata pracy, przeprowadzki, wypalenie zawodowe

ETYKA W PRACY INTERWENTA KRYZYSOWEGO
(6 godz.)
  • Etyka w pracy interwenta kryzysowego.
OŚRODKI INTERWENCJI KRYZYSOWEJ, ICH CELE I ZADANIA
(6 godz.)
  • Ośrodki interwencji kryzysowej, ich cele i zadania.
PRAWNE PODSTAWY INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(6 godz.)
  • Problematyka interwencji kryzysowej w obowiązujących aktach prawnych,
  • Interwencja kryzysowa w pomocy społecznej,
  • Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie interwencji kryzysowej,
  • Funkcjonowanie ośrodków interwencji kryzysowej w świetle prawa,
  • Przemoc w rodzinie a interwencja kryzysowa‒ regulacje dotyczące w szczególności przeciwdziałania, odpowiedzialności karnej, form pomocy i wsparcia,
  • Procedura „Niebieskiej Karty”,
  • Prawne uwarunkowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w sytuacjach kryzysowych.
FORMA ZALICZENIA
  •  Projekt                           

      Test semestralny         

  • Laptop
     Egzamin końcowy - case study