Program studiów
Program studiów podyplomowych dla kierunku psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej
TRENING INTERPERSONALNY
(15 godz.)
- Cele, geneza, przebieg i zadania treningu interpersonalnego,
- Trening interpersonalny jako forma doskonalenia i Uczenia się nowych zachowań społecznych.
TEORIE KRYZYSU
(15 godz.)
- Znaczenie terminu stres, kryzys - cztery wymiary kryzysu,
- Nowe podejście do stresu,
- Społeczny stan wiedzy dotyczący kryzysów.
Psychologia kryzysu, emocje w kryzysie
(18 godz.)
- Stres, a zdrowie, kryzys a stres,
- Rodzaje i charakterystyka kryzysów,
- Kryzys a stres,
- Diagnoza rodzaju kryzysów.
ELEMENTY PSYCHOPATOLOGII I PSYCHOTERAPII
(12 godz.)
- Studia przypadków zgodnie z klasyfikacją ICD 10, DSM 4.
METODY PRACY Z LUDŹMI W DZISIEJSZEJ RZECZYWISTOŚCI
(10 godz.)
- Komunikacja jako fundament dobrych relacji z klientem,
- Cele, zadania, rola terapeuty w procesie terapii,
- Cele, zadania, rola coacha w procesie coachingowym,
- Cele, zadania, rola interwenta w interwencji kryzysowej,
- Cele, zadania, rola doradcy w doradztwie.
Interwencja kryzysowa w pracy z młodzieżą - cele i zadania
(14 godz.)
Interwencja kryzysowa w pracy z młodzieżą - cele i zadania
MODELE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(10 godz.)
- Model równowagi,
- Model poznawczy,
- Model przemiany społecznej.
PROCES INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(12 godz.)
- Sześcioetapowy przebieg interwencji kryzysowej.
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA KRYZYSOM
(15 godz.)
- Zmiana postrzegania, samorealizacja, praca z ciałem,
- Medytacja, relaksacja, wizualizacja, trening uważności - Mindfulness.
WARSZTAT UMIEJĘTNOŚCI INTERWENCYJNYCH
(10 godz.)
- Osobowość i zasoby interwenta kryzysowego.
ROZPOZNAWANIE WŁASNYCH KRYZYSÓW I ZASOBÓW JAKO WAŻNY CZYNNIK W PRACY INTERWENCYJNEJ
(14 godz.)
- Rozpoznawanie i znaczenie pracy własnej interwenta we wspieraniu osób dotkniętych kryzysem,
- Postrzeganie czasu a kryzysy, (inwentarz postrzegania czasu Zimbardo).
SUPERWIZJA - JAKO CZYNNIK ZAPOBIEGAJĄCY WYPALENIU ZAWODOWEMU INTERWENTA KRYZYSOWEGO
(10 godz.)
- Etapy i objawy wypalenia zawodowego,
- Znaczenie superwizji w pracy interwenta kryzysowego.
SYTUACJE TRUDNE - ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE. PRAKTYKA, A TEORIA – OMÓWIENIE STUDIUM PRZYPADKÓW
(15 godz.)
• Praktyka a teoria- omówienie studium przypadków.
• Żałoba, rozwód, zdrada, utrata pracy, przeprowadzki, wypalenie zawodowe
ETYKA W PRACY INTERWENTA KRYZYSOWEGO
(6 godz.)
- Etyka w pracy interwenta kryzysowego.
OŚRODKI INTERWENCJI KRYZYSOWEJ, ICH CELE I ZADANIA
(6 godz.)
- Ośrodki interwencji kryzysowej, ich cele i zadania.
PRAWNE PODSTAWY INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
(6 godz.)
- Problematyka interwencji kryzysowej w obowiązujących aktach prawnych,
- Interwencja kryzysowa w pomocy społecznej,
- Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie interwencji kryzysowej,
- Funkcjonowanie ośrodków interwencji kryzysowej w świetle prawa,
- Przemoc w rodzinie a interwencja kryzysowa‒ regulacje dotyczące w szczególności przeciwdziałania, odpowiedzialności karnej, form pomocy i wsparcia,
- Procedura „Niebieskiej Karty”,
- Prawne uwarunkowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w sytuacjach kryzysowych.
FORMA ZALICZENIA
Test semestralny
Egzamin końcowy - case study