Program studiów

Program studiów Menedżer bezpieczeństwa biznesu z elementami Whistleblowing 

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 160
Liczba zjazdów: 10
Liczba semestrów: 2
RODZAJE ORGANIZACJI I ICH FUNKCJONOWANIE
(15 godz.)
  • Wprowadzenie do organizacji – cechy, funkcje i własności organizacji  

  • Typy organizacji  

  • Struktura organizacyjna - podstawowe pojęcia, typologia struktur organizacyjnych, zasady kształtowania struktur organizacyjnych 

  • Studium przypadku dla organizacji typu przedsiębiorstwo oraz organizacji non-profit  

  • Projektowanie struktury organizacyjnej wybranej organizacji  

  • Organizacja oparta na wiedzy – projekt  

SYSTEMY KOMUNIKACJI W ORGANIZACJI
(15 godz.)
  • istota procesu komunikowania się: definicje, cechy i elementy tego   procesu  

  • wybrane systemy komunikowania społecznego: system komunikowania organizacyjnego; system komunikowania publicznego; system komunikowania masowego  

  • bariery komunikacyjne  

  • kształcenie podstawowych umiejętności związanych z komunikacją w organizacji  

  • kształcenie umiejętności komunikowania się w sytuacjach trudnych  

  • komunikacja medialna  

  • przygotowanie i przedstawienie prezentacji z zakresu komunikacji w organizacjach  

METODY, TECHNIKI I ŹRÓDŁA POZYSKIWANIA INFORMACJI
(25 godz.)
  • informacja jako narzędzie do zachowanie ciągłości bezpieczeństwa  

  • rodzaje / charakterystyka pozyskanych /   informacji  

  • współczesne metody i techniki pozyskiwania informacji     

  • źródła informacji    

  • rola i znaczenie informacji  

  • zagrożenia związane z posiadaniem lub brakiem informacji    

  • czynniki mające wpływ na sposób zarządzania informacją  

  • Informacja –- definicja, rodzaje występowania informacji  

  • metody pozyskiwania informacji  

  • działania analityczne w ramach OSINT  

  • źródła informacji i ich charakterystyka na przykładzie funkcjonowania policji  

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W BEZPIECZEŃSTWIE INFORMACJI
(10 godz.)
  • klasyfikacja ryzyka w aspekcie zarządzania informacją  

  • przygotowanie organizacji do zarządzania informacją  

  • monitorowanie i kontrola w procesie ochrony informacji  

  • praktyczne aspekty zarządzania kryzysowego  

  • czynnik ludzki jako ryzyko w aspekcie zarządzania informacją w organizacjach  

  • dezinformacja – rozpoznawanie i przeciwdziałanie

  • praktyczne aspekty budowania kontrwywiadu w organizacji

  • socjotechnika jako ryzyko manipulowania informacją 

  • praktyczne aspekty monitorowania i ochrony informacji

  • strategia zarządzania bezpieczeństwem informacji 

PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY OCHRONY SYGNALISTÓW W ORGANIZACJI
(10 godz.)
  • przedstawienie najważniejszych założeń DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii pod kątem praw i obowiązków sygnalistów oraz pracodawców  

  • omówienie wymogów prawnych wynikających z dyrektywy dotyczących tworzenia systemów zgłaszania nieprawidłowości w organizacji  

  • polskie wytyczne i zalecenia dotyczące ochrony sygnalistów  

  • przedstawienie najważniejszych założeń dyrektywy, opis definicji, celu wdrożenia  

  • zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz działania następcze (case study)  

  • najważniejsze elementy procedury zgłaszania nieprawidłowości (case study) 

  • struktura kanałów zgłoszeń  

  • środki ochrony: (zakaz działań odwetowych, środki wsparcia, środki ochrony przed działaniami odwetowymi, środki ochrony osób, których dotyczy zgłoszenie, sankcje)  

PRAKTYCZNE ASPEKTY SKUTECZNEGO WDRAŻANIA I ZARZĄDZANIA SYSTEMEM ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
(15 godz.)
  • zagrożenia i korzyści związane z systemami dla sygnalistów, system jako element kultury etycznej organizacji, identyfikacja zagrożeń organizacji oraz zaangażowanie kierownictwa i pracowników  

  • role i odpowiedzialności osób w systemie whistleblowingowym,   kanały zgłoszeniowe (plusy i minusy poszczególnych kanałów zgłoszeniowych),   proces przetwarzania informacji w systemach whistleblowingowych oraz procedura zarządzania zgłoszeniami (opis procesu, analiza elementów procedury -plusy i minusy, procedura skrócona, analiza dokumentacji powiązanej)  

  • strategia komunikacyjna dotycząca systemu whistleblowingowego, ochrona danych, w tym danych osobowych, praktyczne aspekty ochrony sygnalistów oraz doskonalenie systemu  

ANALIZA INFORMACJI
(15 godz.)
  • elementy systemu informacyjnego organizacji, atrybuty informacji,   system oceny informacji i ich źródeł 

  • czym jest analiza, jakie są jej rodzaje, proces przetwarzania informacji i cykl analityczny 

  • zasady pracy analitycznej, narzędzia analityka oraz błędy analityczne 

  • proces wnioskowania oraz rodzaje rozumowania 

  • zasady wizualizacji wyników pracy analitycznej oraz sporządzania opracowań analitycznych 

  • ćwiczenia z oceny informacji i ich źródeł 

  • ćwiczenia z wnioskowania 

  • sporządzanie matrycy powiązań 

  • sporządzanie diagramów analitycznych 

  • sporządzanie opracowań analitycznych (synteza informacji, identyfikacja błędów w opracowaniach) 

METODY PROWADZENIA ŚLEDZTW WEWNĘTRZNYCH
(10 godz.)
  • podstawy prawne prowadzenia śledztw wewnętrznych  

  • przykłady nadużyć wewnątrz organizacji i przestępstw gospodarczych na szkodę spółek  

  • plan śledztwa wewnętrznego oraz zbieranie, zabezpieczanie i analizowanie dowodów (osobowe źródła dowodowe, dokumenty i dokumenty elektroniczne)  

  • sygnaliści - – współpraca z osobami zgłaszającymi nieprawidłowości i ich ochrona  

  • przygotowanie raportu ze śledztwa i działania naprawcze  

  • analiza przykładowego zgłoszenia dotyczącego podejrzenia nieprawidłowości - 

  • przygotowanie planu śledztwa wewnętrznego  

  • przygotowanie pytań do świadków, w tym taktyka zadawania pytań  

  • analiza materiału dowodowego  

  • przygotowanie raportu z przeprowadzonego śledztwa wewnętrznego  

KONCEPCJE I MODELE BEZPIECZEŃSTWA I CIĄGŁOŚCI BIZNESU
(10 godz.)
  • polityka bezpieczeństwa organizacji – znaczenie polityki bezpieczeństwa, cele polityki, zawartość polityki, strategie działania, znaczenie procedur bezpieczeństwa, uświadamianie pracowników na temat możliwych form zagrożeń w organizacji (wewnętrznych i zewnętrznych), podsystemy polityki bezpieczeństwa  

  • model zrównoważonego biznesu w bezpiecznym zarządzaniu organizacją – charakterystyka, wady i zalety modelu, możliwość zastosowania w organizacji  

  • model procesowego zarządzania bezpieczeństwem organizacji – charakterystyka modelu procesowego zarządzania, struktura organizacji procesowej, definiowanie i identyfikacja procesów w organizacji, zarządzanie zasobami, wpływ na kształtowanie bezpieczeństwa w organizacji  

  • polityka bezpieczeństwa organizacji – studium przypadku  

  • model zrównoważonego biznesu w bezpiecznym zarządzaniu organizacją – studium przypadku  

  • model procesowego zarządzania bezpieczeństwem organizacji – studium przypadku  

ZARZĄDZANIE COMPLIANCE I KULTURĄ ORGANIZACYJNĄ
(10 godz.)
  • Compliance - – pojęcie, obszary, dobre praktyki, przepisy polskie i unijne  

  • wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie systemów Compliance  

  • oficer Compliance  

  • systemy Compliance – wdrożenie w praktyce  

  • systemy Compliance – utrzymanie i doskonalenie w praktyce  

  • rola i odpowiedzialność kadry zarządzającej     

  • funkcja oficera compliance   w praktyce – procedury i inne narzędzia  

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA I ZARZĄDZANIE STRESEM
(10 godz.)
  • budowanie zaufania w grupie. doskonalenie umiejętności rozpoznawania i kontrolowania emocji  

  • komunikacja interpersonalna (aktywne słuchanie, parafrazowanie, przekazywanie informacji zwrotnych, klaryfikacja), rozwiązywanie konfliktów  

  • przyczyny zaburzeń komunikacji interpersonalnej  

  • kształcenie podstawowych umiejętności w kontaktach interpersonalnych w zakresie komunikacji  

  • granice w relacjach międzyludzkich  

  • radzenie sobie ze stresem, relaksacja i wizualizacja. podsumowanie zajęć 

PRZYWÓDZTWO W BIZNESIE
(10 godz.)
  • przywództwo: istota, poziomy, typy przywództwa  

  • style przywództwa: charakterystyka, efektywność, diagnoza 

  • konflikty i ich wykorzystanie w budowaniu zespołów    

  • przywódca a menedżer  

  • typy przywództwa uzależnione od warunków zewnętrznych i wewnętrznych organizacji 

  •  rola przywódców w procesie zmian  

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
(5 godz.)
  • wprowadzenie do zarządzania projektem, definicja projektu, klasyfikacje, trójkąt projektu - – przykłady projektów  

  • podstawowe metodyki zarządzania projektami 

  • czynniki sukcesu projektu, zarządzanie ryzykiem projektu, organizacja zespołu projektowego    

Forma zaliczenia
Testy
Test po każdym semestrze