Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku menedżerska akademia analizy transakcyjnej

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 176
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
Świat VUCA w ujęciu Analizy Transakcyjnej
(16 godz.)
  • czym jest świat VUCA?
  • manager w świecie VUCA
  • charakterystyka pracownika przyszłości wg Lee Crocketa
  • 5 zasad skutecznego działania w świecie VUCA Saras Saraswalthy
  • system dynamiczny Gunthera Mohra
  • czym jest AT?
  • filozofia AT
  • koncepcja AT narzędziem managera zarządzającego na krawiędzi chaosu R. Staceya
Koncepcja Analizy Transakcyjnej Erica Berne’a
(8 godz.)
  • sylwetka twórcy E. Berne'a
  • historia AT w Polsce
  • trendy europejskie
  • miejsce AT w praktyce
  • towarzystwo AT działające w Polsce / PTAT /
Koncepcja osobowości AT a osobowość menedżera
(8 godz.)
  • model Stanów JA / Rodzic, Dorosły, Dziecko /
  • egogram indywidualny
  • koncepcja Freuda a Stany Ja
  • model strukturalny
  • model funkcjonalny
Analiza Transakcyjna jako narzędzie skutecznego budowania relacji
(4 godz.)
  • pojęcie transakcji
  • rodzaje transakcji
  • transakcje ukryte i ich rola
Motywowanie w Analizie Transakcyjnej
(12 godz.)
  • koncepcja głodów wg Erica Berne'a
  • znaki rozpoznania i ich rodzaje
  • udzielanie informacji zwrotnych – wymiana znaków rozpoznania
  • motywacyjna wartość komunikatów oraz ich znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów
  • ekonomia stroków – znaków rozpoznania
  • osobisty profil znaków rozpoznania
  • doświadczanie własnych stanów ja w relacjach z grupą / analiza występujących transakcji
  • tworzenie egogramu zespołu
  • zakreślenie kierunków rozwoju w kontekście jednostki i zespołu
  • imago zespołu – diagnoza i planowanie pracy z zespołem w kierunku efektywnej współpracy
  • delegowanie uprawnień i rozpoznawanie potencjału vs dyskontowanie kompetencji
  • ograniczające relacje symbiotyczne w organizacji.
Budowanie zespołu
(16 godz.)
  • budowanie atmosfery w zespole – wymiana znaków rozpoznania
  • kształtowanie pozycji życiowych w oparciu o OK – Coral
  • złota piątka komunikacji Susanne Temple
  • inteligentny emocjonalnie manager wg Davida R.Caruso i Petera Saloway’a
Budowanie odporności psychicznej poprzez świadome wykorzystanie Stanów Ja
(16 godz.)
  • wprowadzenie do odporności psychicznej
  • prężność/Resiliense i Twardość/Hardiness
  • model Odporności Psychicznej 4C
  • odporność Psychiczna jako cecha osobowości
  • analiza indywidualnej odporności psychicznej na podstawie badania kwestionariuszem MTQ48
  • analiza zachowań wrażliwych i odpornych w kontekście AT
  • świadome wykorzystanie Stanów Ja jako metody do budowania siły i odporności psychicznej
Skrypt indywidualny i skrypt organizacji
(16 godz.)
  • co to jest skrypt?
  • nakazy, zakazy, przyzwolenia – koncepcja Gouldingów
  • matryca skryptowa C. Steinera
  • źródła przekazów skryptowych
  • koncepcja wzorów skryptowych E. Berna
  • skrypt organizacji
  • diagnoza organizacji na bazie pytań skryptowych
  • projektowanie zmian w organizacji i jej strukturze
Certyfikat 101
(16 godz.)

 

 

Przywództwo i zmiana w ujęciu AT
(16 godz.)
  • teoria organizacji wg E. Berne'a
  • model przywództwa AP3 wg J. HEY
  • rola lidera w zespole
  • lider w zmianie w oparciu o cykl zmiany Kuebler-Ross
  • koncepcje przywództwa spoza AT
  • czym jest zmiana?
  • opór wobec zmiany
  • reakcje pracowników na zmianę w organizacji
  • analiza pola sił Kurta Lewina
  • model wprowadzenia zmiany Lewina-Scheina
  • zarządzanie zmianą w organizacji – model Johna Kottera
  • zmiana w ujęciu AT
Drivery a funkcjonowanie organizacji
(16 godz.)
  • proces przebiegu skryptu wg E. Berne'a
  • definicja Driverów
  • pięć wzorów zachowań wg AT, Kahlera w kontekście naszego funkcjonowania w organizacji
  • decyzje z kontrskryptu leżące u podstaw driverów
  • drivery a pozycje życiowe
  • drivery a style pracy
  • współczesne badania dotyczące  driverów
  • diagnoza indywidualna i projektowanie ścieżek rozwoju osobistego
Gry psychologiczne, czyli „W co grają w organizacji?”
(16 godz.)
  • strukturyzacja czasu wg E. Berne'a
  • definicja gier psychologicznych
  • nierozpoznania jako źródło gier psychologicznych
  • definicja nierozpoznania
  • matryca nierozpoznania /obszary, typy poziomy/
  • schemat matrycy nierozpoznania
  • zastosowanie matrycy nierozpoznania
  • zachowania pasywne
  • analiza gier w oparciu o Trójkąt Dramatyczny Karpmana i Formułę G, E. Berne'a
  • bilateralność gier wg Jenni Hine
  • pentagon gry wg Oswalda Summertone’a
  • gry w organizacjach
  • po co gramy?
  • konsekwencje gier psychologicznych
  • sposoby zaprzestania kontynuowania gier
Coaching i superwizja w koncepcji AT
(16 godz.)

praca nad indywidualnymi przypadkami z użyciem wszystkich modeli AT

Forma zaliczenia

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć oraz napisanie pracy dyplomowej.