Prawdziwa gratka dla miłośników motoryzacji i …nie tylko!


Grupa studentów kierunku Logistyki oraz wykładowców Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu udała się do naszych południowych sąsiadów, aby zapoznać się z narzędziami Lean wdrożonymi w procesie produkcji Skody.

Wizyta polegała na zwiedzeniu fabryki Škoda Auto, która swą powierzchnią i infrastrukturą przypomina miasto w mieście. Studenci i wykładowcy odwiedzili również niezwykle ciekawe Muzeum tej marki w miejscowości Mlada Boleslav, mieszczącej się w odległości około 60 km na północ od Pragi oraz 215-260 km od Wrocławia (w zależności od wyboru trasy). Wizyta odbyła się 20 listopada 2018 r.

Lean Center

Skoda posiada unikalne centrum szkoleniowe – Lean Center, gdzie pracownicy oraz dostawcy otrzymują kompleksową wiedzę z zakresu produkcji i zarządzania zgodnie z koncepcją Lean Production/Management.

Czeskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne produkujące samochody osobowe zostało założone w 1895r., a od 1991r. należy do grupy Volkswagena. Skoda Auto postawiła sobie ambitne plany zwiększenia produkcji samochodów oraz częstszego wytwarzania nowych modeli. Produkcja samochodów rzeczywiście rośnie, zapotrzebowanie również, a to wymaga radzenia sobie z nowymi wyzwaniami i wykorzystywania optymalnych rozwiązań. Dlatego też Skoda zbudowała nowoczesne centrum szkoleniowe, gdzie pracownicy oraz poddostawcy producenta doskonalą się w zakresie m.in. montażu i budowy karoserii. Szkolenia skierowane są nie tylko do: managerów chcących uzupełnić swój warsztat metodologiczny; osób pełniących role związane z usprawnianiem procesów biznesowych; kierowników administracji, logistyki i produkcji; trenerów wewnętrznych Lean Production/Management, ale wszystkich entuzjastów narzędzi Lean.

 

 



Ciekawostki o Skoda:

  • W fabryce Skody w mieście Mlada Boleslav produkuje się dziennie 2500 aut - 2 auta na minutę, do tego 1000 aut produkuje się w drugiej fabryce w Kvasinach, co daje łącznie 3500 aut dziennie w samej Republice Czeskiej.
  • Fabryka Skody pracuje w modelu „lean” i posiada w swoim składzie części tylko na 2 godziny produkcji aut do przodu, a na halę montażową dane części trafiają na 12 min. przed ich montażem, dzieje się tak ze względu na to, iż większość dostawców Skody ma swoje fabryki w MB – dostawa nowych części na czas jest więc kluczową kwestią – system „Just in time”.
  • Dostawca części ponosi karę 4000 euro za minutę spóźnienia w dowiezieniu części.
  • Dziennie na teren fabryki wjeżdża 1500 samochodów ciężarowych dostarczających niezbędne podzespoły do produkcji samochodów; fabryka Skody w MB produkuje model: Fabia, Octavia, Rapid oraz Seata Toledo.
  • W Mlada Boleslav w Skodzie pracuje 22 tys. osób; w Kvasinach dalszych 4,5 tys. Skoda jest jednym z trzech największy pracodawców w Czechach.
  • Zapotrzebowanie na pracowników w chwili obecnej wynosi 3 tys. osób.
  • 1/3 powierzchni miasta Mlada Boleslav zajmuje Skoda Auto.
  • Pracownik Skody może liczyć na upusty m.in. przy zakupie auta.
  • Średnia pensja pracownika fabryki to 30 000 kc brutto (1300 EURO netto).
  • Inżynierowie i management niższego szczebla zarabiają średnio 47 000 kc brutto (~2000 EURO).
  • 25% pracowników Skody jest zatrudnionych przez firmy zewnętrzne, w ramach outsourcingu.
  • Pracownikom Skody przysługuje 5 tygodni płatnego urlopu w roku (w co wliczają się święta oraz 3 tygodniowy postój fabryki w wakacje).
  • Na każdą operację na swoim stanowisku, pracownik ma 58 sekund.
  • Pracownik stojąc przy samochodzie przesuwa się razem z nim na taśmie, na której jest on umieszczony. 
  • W czasie całej 12h zmiany w fabryce, pracownik ma 40 min. przerw (30 min na obiad + 2 x 5 minut).
  • Pełny obiad w kantynie w fabryce kosztuje 27 kc.
  • Fabryka pracuje na 3 zmiany; niektóre pozycje pracują na 8h zmianach - montaż, lakiernia, natomiast tłocznia, spawalnia – 12h.
  • Fabryka w MB produkuje silniki benzynowe dla koncernu VW Group; diesle do Skody dostarczane są z fabryki z Niemiec.
  • Na „najpopularniejszy” model Skody Octavię trzeba w tym momencie czekać rok od daty złożenia zamówienia.
  • Fabryka w Kvasinach produkuje Skodę Superb oraz Karoq Kodiaq oraz Seata Ateca.
  • W trzeciej fabryce Skody w Czechach, w Vrchlabi, produkuje się skrzynie biegów (2200 dziennie); jest tam zatrudnionych 1000 osób.
  • Do 30.01.2018 r. fabryka w Vrchlabi wyprodukowała 2 miliony dwusprzęgłowych automatycznych skrzyń biegów.
  • Skoda na terenie Czech ma tylko jedną tłocznię znajdującą się w Mlada Boleslav, która zaopatruje w materiał dwie fabryki – tą w MB oraz w Kvasinach, tak więc dziennie musi wytłoczyć tyle materiału, aby starczyło na 3000 samochodów.
  • Niepozorne role stali, z której robi się karoserie, ważą 26 lub 50 ton i mają długość 4 km.
  • Roboty pracujące w magazynie w ciągu godziny mogą przeładować (przyjąć lub wydać) niemal 600 skrzynek z częściami. Budowa zrobotyzowanego magazynu to element wprowadzania w zakładach firmy technologii Przemysłu 4.0.
  • We wrześniu 2017 r. Skoda wyprodukowała dwudziestomilionowy egzemplarz samochodu, licząc od 1905 r. - była to Skoda Karoq.
  • W 2017 r. wyprodukowano 1 232 042 samochodów ze znaczkiem Skody.
  • Oprócz Czech Skoda posiada swoje fabryki m. in w: Rosji, Chinach, Indiach, Słowacji, Kazachstanie oraz na Ukrainie.

Organizatorami wyjazdu byli wykładowcy WSB we Wrocławiu - dr Monika Wilk-Lechniak i dr Agnieszka Piasecka-Głuszak. Szczególne podziękowania kierujemy do studenta WSB Michała Bekiera oraz Pani Elżbiety Bekier za pomoc w organizacji wizyty w Skodzie Auto oraz tłumaczeniu z języka czeskiego na polski podczas zwiedzania fabryki.

Autor tekstu: dr Monika Wilk-Lechniak, wykładowca WSB we Wrocławiu, opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego Logistyki.

 

   

Czytaj więcej