Program studiów
Program studiów na kierunku menedżer zarządzania zakupami:
Zakupy i ich znaczenie w organizacji
(8 godz.)
- Funkcja i rozwój zakupów w organizacji
- Proces zakupów w organizacji
- Cykl zaopatrzenia w przedsiębiorstwie
- Rynek i czynniki kształtujące funkcję zakupów
- Uwarunkowania wewnętrzne a funkcja zakupów
- Typy postępowań zakupowych
Uczestnicy zdobędą aktualną wiedzę z zakresu zarządzania procesem zakupowym w przedsiębiorstwie oraz dowiedzą się, jak prognozować zakupy i jaki wpływ ma to na inne procesy w firmie.
Strategie zakupowe
(16 godz.)
- Pojęcie i miejsce zakupów w zarządzaniu strategicznym
- Rodzaje strategii zakupowych
- Procedura formułowania i wdrażania strategii w organizacji
Uczestnicy poznają aktualne strategie zakupowe, metody jej formułowania oraz wdrażania w organizacji.
Zarządzanie łańcuchem dostaw
(8 godz.)
- Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw
- Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw
- Organizacja i zarządzanie dostawami
Uczestnicy poznają aktualne trendy i uwarunkowania w temacie zarządzania łańcuchem.
Ograniczanie kosztów w zakupach
(8 godz.)
- Metody ograniczające koszty oraz sposoby ich wdrożenia w organizacji
- Kumulacje zakupów
- Optymalne wielkości partii zakupowej
- Koszty odsetek
- Zysk płynący z zakupu większej partii materiału
- Możliwość generowania oszczędności z tytułu uproszczenia procesów logistycznych
Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat skutecznych metod ograniczania kosztów zakupów i poszukiwania optymalnych rozwiązań dla swojej organizacji.
Wycena wartości relacji z dostawcami
(8 godz.)
- Zarządzanie relacjami z dostawcami SRM
- Korzyści płynące z wdrożenia SRM
- Ocena potencjału dostawcy
- Narzędzia oceny SRM
- Controlling relacji z dostawcami
Uczestnicy dowiedzą się jak wycenić potencjał dostawcy oraz jak wybrać odpowiedniego dostawcę do SRM.
Organizacja i zarządzanie działem zakupów
(8 godz.)
- Menedżer jako lider zespołu
- Znaczenie przywództwa w zarządzaniu działem zakupów
- Przywództwo sytuacyjne a etapy rozwoju zespołu
- Organizacja pracy zespołowej
- Style zarządzania oraz style komunikacji
- Narzędzia ewaluacji pracowników
- Planowanie, kontrola i rozliczanie pracy pracowników zespołu
- Zarządzanie zmianą i konfliktami w zespole
Uczestnicy dowiedzą się jak skutecznie zarządzać zespołem zakupowym.
Dobór członków zespołu zakupów
(8 godz.)
- Analiza potrzeb kompetencyjnych
- Proces rekrutacji
- Rola działu personalnego i jego wsparcie w procesie rekrutacji
- Analiza i opis stanowiska pracy oraz budowa profilu kandydata do pracy w zakupach
- Metody, techniki oraz narzędzie selekcji
- Zatrudnienie oraz adaptacja na stanowisku pracy
Uczestnicy dowiedzą się jak budować zespół zakupowy przy wsparciu o takie narzędzia jak np. macierz kompetencji
Zarządzanie kategorią w zakupach
(8 godz.)
- Proces zarządzania kategoriami zakupowymi według modelu PRIME™
Uczestnicy studiów podyplomowych dowiedzą się jak metodycznie budować i zarządzać kategorią zakupową.
Negocjacje w zakupach
(32 godz.)
- Strategie negocjacyjne a strategie zakupowe
- Negocjacje a relacje krótko i długoterminowe
- Techniki i taktyki w negocjacjach zakupowych
- Typologia osobowości w kontaktach z dostawcami i klientami
- Asertywność w negocjacjach
- Kluczowe umiejętności negocjacyjne - z certyfikatem Franklin University
Uczestnicy zdobędą najbardziej skuteczne umiejętności wspomagające ich w procesie negocjacji z różnymi typami dostawców.
Kryteria doboru i oceny dostawców
(8 godz.)
- Analiza rynku dostawców
- Analiza informacji o dostawcach
- Analiza ofert i ich selekcja
- Kryteria i metody oceny dostawców
- Zarządzanie bazą dostawców
- Ocena okresowa dostawców
Uczestnicy dowiedzą się jak pozyskiwać informacje oraz jak oceniać dostawcę według właściwych kryteriów oceny i mierników efektywności.
Prawne aspekty zawierania umów handlowych
(8 godz.)
- Rodzaje umów zakupowych
- Najważniejsze czynniki zabezpieczenia interesów nabywcy
- Pułapki w zawieraniu kontraktów handlowych
Uczestnicy dowiedzą się jak zabezpieczyć zakup produktów lub usług przez zastosowanie właściwych zapisów w umowach.
Zarządzanie zakupami w projektach
(16 godz.)
- Różnice w zarządzaniu zakupami na potrzeby np. produkcji a zakupami na potrzeby projektu
- Metodyki zarządzania projektami (PRINCE2, PMBok™) a realizacja zakupów
- Agile a zakupy
- Procesy i narzędzia wspierające zarządzanie zakupami w projektach
Uczestnicy dowiedzą się na czym polega project procurement management.
Zarządzanie zapasami
(8 godz.)
- Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami
- Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami
- Systemy sterowania zapasami
- Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych
- Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji (pull, just in time)
- Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw
Uczestnicy dowiedzą się jak zarządzać oraz optymalizować zapasy w firmie.
Procedury celne w handlu międzynarodowym
(10 godz.)
- Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms , wybór środków transportu
- Spedycja i usługi transportowe
- Procedury, stawki i taryfy celne
Uczestnicy dowiedzą się na jakie czynniki z punktu widzenia zakupów powinno zwrócić się uwagę w przypadku importu produktów i doboru odpowiednich procedur celnych.
Sourcing i strategie sourcingowe
(8 godz.)
- Określenie zakresu projektu sourcingowego, plan komunikacji, mapowanie interesariuszy, określenie wymagań biznesowych
- Analiza zewnętrzna (rynek, dostawcy, modele kosztowe)
- Analiza wewnętrzna (ewolucja wydatków, historia cen, analiza ryzyka, kontrakty)
- Analiza Portfolio - Macierz Kraljica
- Analiza konkurencji - 5 sił Portera
- Strategie i taktyki sourcingowe
- Kryteria wyborów dostawców
- Sustainable sourcing - wyzwania i trendy zakupowe dotyczące zrównoważonego rozwoju
Praca nad projektem
(6 godz.)
Uczestnicy przygotowują pracę pisemną w ramach projektu praktycznego pod kierunkiem wykładowców kierunku oraz tworzą spis zagadnień do analizy w projekcie.Pisząc pracę i pracując nad projektem ściśle współpracują z wykładowcą prowadzącym. Konsultacje odbywają się drogą mailową, telefoniczną lub osobiście poza zajęciami.