Program studiów

Program studiów na kierunku menedżer zarządzania zakupami: 

 

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
Zakupy i ich znaczenie w organizacji
(8 godz.)
  • Funkcja i rozwój zakupów w organizacji
  • Proces zakupów w organizacji 
  • Cykl zaopatrzenia w przedsiębiorstwie 
  • Rynek i czynniki kształtujące funkcję zakupów 
  • Uwarunkowania wewnętrzne a funkcja zakupów
  • Typy postępowań zakupowych

Uczestnicy zdobędą aktualną wiedzę z zakresu zarządzania procesem zakupowym w przedsiębiorstwie oraz dowiedzą się, jak prognozować zakupy i jaki wpływ ma to na inne procesy w firmie.

Strategie zakupowe
(16 godz.)
  • Pojęcie i miejsce zakupów w zarządzaniu strategicznym
  • Rodzaje strategii zakupowych 
  • Procedura formułowania i wdrażania strategii w organizacji 

Uczestnicy poznają aktualne strategie zakupowe, metody jej formułowania oraz wdrażania w organizacji.

Zarządzanie łańcuchem dostaw
(8 godz.)
  • Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw
  • Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw 
  • Organizacja i zarządzanie dostawami

Uczestnicy poznają aktualne trendy i uwarunkowania w temacie zarządzania łańcuchem.

Ograniczanie kosztów w zakupach
(8 godz.)
  • Metody ograniczające koszty oraz sposoby ich wdrożenia w organizacji
  • Kumulacje zakupów 
  • Optymalne wielkości partii zakupowej 
  • Koszty odsetek 
  • Zysk płynący z zakupu większej partii materiału 
  • Możliwość generowania oszczędności z tytułu uproszczenia procesów logistycznych

Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat skutecznych metod ograniczania kosztów zakupów i poszukiwania optymalnych rozwiązań dla swojej organizacji.

Wycena wartości relacji z dostawcami
(8 godz.)
  • Zarządzanie relacjami z dostawcami SRM
  • Korzyści płynące z wdrożenia SRM 
  • Ocena potencjału dostawcy
  • Narzędzia oceny SRM 
  • Controlling relacji z dostawcami

Uczestnicy dowiedzą się jak wycenić potencjał dostawcy oraz jak wybrać odpowiedniego dostawcę do SRM.

Organizacja i zarządzanie działem zakupów
(8 godz.)
  • Menedżer jako lider zespołu
  • Znaczenie przywództwa w zarządzaniu działem zakupów
  • Przywództwo sytuacyjne a etapy rozwoju zespołu
  • Organizacja pracy zespołowej
  • Style zarządzania oraz style komunikacji
  • Narzędzia ewaluacji pracowników
  • Planowanie,  kontrola i rozliczanie pracy pracowników zespołu
  • Zarządzanie zmianą i konfliktami w zespole

Uczestnicy dowiedzą się jak skutecznie zarządzać zespołem zakupowym. 

Dobór członków zespołu zakupów
(8 godz.)
  • Analiza potrzeb kompetencyjnych
  • Proces rekrutacji
  • Rola działu personalnego i jego wsparcie w procesie rekrutacji
  • Analiza i opis stanowiska pracy oraz budowa profilu kandydata do pracy w zakupach
  • Metody, techniki oraz narzędzie selekcji
  • Zatrudnienie oraz adaptacja na stanowisku pracy

Uczestnicy dowiedzą się jak budować zespół zakupowy przy wsparciu o takie narzędzia jak np. macierz kompetencji

Zarządzanie kategorią w zakupach
(8 godz.)
  • Proces zarządzania kategoriami zakupowymi według modelu PRIME™

Uczestnicy studiów podyplomowych dowiedzą się jak metodycznie budować i zarządzać kategorią zakupową.

 

Negocjacje w zakupach
(32 godz.)
  • Strategie negocjacyjne a strategie zakupowe
  • Negocjacje a relacje krótko i długoterminowe
  • Techniki i taktyki w negocjacjach zakupowych
  • Typologia osobowości w kontaktach z dostawcami i klientami
  • Asertywność w negocjacjach 
  • Kluczowe umiejętności negocjacyjne - z certyfikatem Franklin University 

Uczestnicy zdobędą najbardziej skuteczne umiejętności wspomagające ich w procesie negocjacji z różnymi typami dostawców.

Kryteria doboru i oceny dostawców
(8 godz.)
  • Analiza rynku dostawców
  • Analiza informacji o dostawcach
  • Analiza ofert i ich selekcja
  • Kryteria  i metody oceny dostawców
  • Zarządzanie bazą dostawców
  • Ocena okresowa dostawców

Uczestnicy dowiedzą się jak pozyskiwać informacje oraz jak oceniać dostawcę według właściwych kryteriów oceny i mierników efektywności.

Prawne aspekty zawierania umów handlowych
(8 godz.)
  • Rodzaje umów zakupowych
  • Najważniejsze czynniki zabezpieczenia interesów nabywcy
  • Pułapki w zawieraniu kontraktów handlowych

Uczestnicy dowiedzą się jak zabezpieczyć zakup produktów lub usług przez zastosowanie właściwych zapisów w umowach.

Zarządzanie zakupami w projektach
(16 godz.)
  • Różnice w zarządzaniu zakupami na potrzeby np. produkcji a zakupami na potrzeby projektu
  • Metodyki zarządzania projektami (PRINCE2, PMBok™) a realizacja zakupów
  • Agile a zakupy
  • Procesy i narzędzia wspierające zarządzanie zakupami w projektach

Uczestnicy dowiedzą się na czym polega project procurement management.

Zarządzanie zapasami
(8 godz.)
  • Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami
  • Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami
  • Systemy sterowania zapasami
  • Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych
  • Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji (pull, just in time)
  • Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw

Uczestnicy dowiedzą się jak zarządzać oraz optymalizować zapasy w firmie.

Procedury celne w handlu międzynarodowym
(10 godz.)
  • Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms , wybór środków transportu
  • Spedycja i usługi transportowe
  • Procedury, stawki i taryfy celne

Uczestnicy dowiedzą się na jakie czynniki z punktu widzenia zakupów powinno zwrócić się uwagę w przypadku importu produktów i doboru odpowiednich procedur celnych.

Sourcing i strategie sourcingowe
(8 godz.)
  • Określenie zakresu projektu sourcingowego, plan komunikacji, mapowanie interesariuszy, określenie wymagań biznesowych
  • Analiza zewnętrzna (rynek, dostawcy, modele kosztowe)
  • Analiza wewnętrzna (ewolucja wydatków, historia cen, analiza ryzyka, kontrakty)
  • Analiza Portfolio - Macierz Kraljica
  • Analiza konkurencji - 5 sił Portera
  • Strategie i taktyki sourcingowe
  • Kryteria wyborów dostawców
  • Sustainable sourcing - wyzwania i trendy zakupowe dotyczące zrównoważonego rozwoju

 

Praca nad projektem
(6 godz.)

Uczestnicy przygotowują pracę pisemną w ramach projektu praktycznego pod kierunkiem wykładowców kierunku oraz tworzą spis zagadnień do analizy w projekcie.Pisząc pracę i pracując nad projektem ściśle współpracują z wykładowcą prowadzącym. Konsultacje odbywają się drogą mailową, telefoniczną lub osobiście poza zajęciami.

Forma zaliczenia
Folder
projekt w formie studium przypadku