aleksandra sadowska-krajewska
Aleksandra Sadowska-Krajewska

Opiekun merytoryczny kierunku Logopedia

Absolwentka jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia polska na UMK w Toruniu. Absolwentka Studiów Podyplomowych: dziennikarstwo, logopedia, oligofrenopedagogika, neurologopedia, wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz Zespołem Aspergera. Współzałożycielka Fundacji „Iskra Pomocy”, nauczyciel w KPSOSW w Toruniu. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie WSB Merito, UMK w Toruniu oraz w AKP w Bydgoszczy. Organizuje szkolenia dla nauczycieli, terapeutów, współpracuje z Przychodnią „Nasz Lekarz” w Toruniu.

 

W ramach terapii pracuje z pacjentami z opóźnionym rozwojem mowy, dziećmi mającymi zaburzenia komunikacji (spektrum autyzmu), wady wrodzone centralnego układu nerwowego. Terapią obejmuje również zaburzenia komunikacji o typie afazji u dzieci i dorosłych, zaburzenia dyzartryczne u dzieci i dorosłych, niepełnosprawności sprzężone i choroby neurodegeneracyjne.

RSobocinska.jpg
mgr Róża Sobocińska

 

Mgr pedagogiki UMK w Toruniu, logopeda (UG w Gdańsku), neurologopeda, specjalista w zakresie terapii osób jąkających się, emisji i higieny głosu, wczesnej interwencji logopedycznej oraz terapeuta trudności w czytaniu i pisaniu. Posiada II stopień specjalizacji logopedycznej oraz II stopień Alternatywnych sposobów porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych; I stopień Kursu –Terapia – Dotyk dla zdrowia (2009 r.). Doświadczenie zawodowe: 32 lata pracuje jako logopeda. Pracowała z osobami jąkającymi na Oddziale Foniatrycznym Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Toruniu. Prowadziła terapię logopedyczna w szkole, w przedszkolu i w Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej OLK-Med w Toruniu. Od 28 lat prowadzi swój gabinet logopedyczny. Współuczestniczyła w organizacji Podyplomowego Studium LogopedycznegoUMK w Toruniu (14 lat była wykładowcą) oraz Logopedii WSB w Toruniu i jest opiekunem tego kierunku oraz promotorem licznych prac dyplomowych studentów. Praktykowało u niej wielu studentów i absolwentów logopedii w gabinecie logopedycznym oraz na turnusach rehabilitacyjnych podczas grupowej, rodzinnej terapii osób z jąkaniem.  Prowadzi zajęcia dla studentów z przedmiotów z obszaru diagnozy i terapii logopedycznej i pedagogicznej. Od 1988 r. pracuje z dziećmi i młodzieżą jąkającą się. Od 1993 r. społecznie pomagała osobom jąkającym w ramach Klubu J w Toruniu i posiada 25-letni staż pracy jako terapeuta na turnusach rehabilitacyjnych dla osób z jąkaniem. Ma doświadczenie w terapii dzieci z autyzmem (3,5-letniego chłopca, który obecnie ma 34 lata, jest po studiach i pracuje w Anglii.) Przez 20 lat prowadziła zajęcia metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w szkole dla dzieci z trudnościami w zachowaniu oraz teatr dziecięcy. Specjalizacja: Terapia osób jąkających się metodą holistyczną, która łączy wiele metod terapii jąkania; emisja głosu – terapia osób z chrypką, z trudnościami z głosem; opieka logopedyczna od poczęcia (wczesna interwencja logopedyczna) oraz terapia dzieci

z dysleksją. Wybrane publikacje: „Praktyczne sposoby radzenia sobie z blokami, z niepłynnościami w mówieniu”, „Komunikacja osób z jąkaniem w społeczeństwie”, „Profilaktyka jąkania i wczesna pomoc dziecku z jąkaniem”, „Praca czy zabawa. O motywowaniu dzieci do terapii jąkania się”, „Fenomen jąkania. Jak sobie radzić z jąkaniem”, „Dobór metody w terapii jąkania”, „O zaletach grupowej terapii osób jąkających się na turnusach rehabilitacyjnych”, „Terapia logopedyczna a problemy wychowawcze w rodzinie”. Zainteresowania: psychologia, wędrówki górskie.