Program studiów
Program studiów podyplomowych dla kierunku Integracja sensoryczna .
Neurorozwojowe metody terapii, a terapia SI. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
(145 godz.)
• Neurobiologiczne podstawy Integracji Sensorycznej
• Diagnoza zaburzeń SI w aspekcie małego dziecka
• Diagnoza zaburzeń SI w aspekcie zaburzeń regulacji u dzieci z FAS
• Diagnoza zaburzeń SI u dzieci urodzonych przedwcześnie
• Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
• Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego
• Konstruowanie planów terapii Integracji Sensorycznej
• Rozwój procesów integracji sensorycznej
• Podstawowe założenia terapii SI a dieta sensoryczna
• Wzrok w integracji sensorycznej – diagnoza i terapia
• Taniec w integracji sensorycznej
Słuchacz będzie potrafił przeprowadzić arkusz obserwacji klinicznej oraz testy do integracji sensorycznej.
Neuropsychologia oraz psychologia kliniczna dziecka
(105 godz.)
- Psychologia rozwojowa dziecka w wieku 0-4 rok życia.
- Psychologia kliniczna dziecka.
- Diagnoza różnicowa zaburzeń rozwoju.
- Rozwój psycho-ruchowy dziecka 0-36 w oparciu o MFDR.
- Neurologia dziecięca.
- Neuroanatomia – budowa i funkcje układu nerwowego.
Słuchacz będzie potrafił posługiwać się kwestionariuszem Ginzburga, MFDR, będzie znał rozwój ruchowy dziecka w wieku 0-4 lat.
Przegląd metod stosowanych w usprawnianiu psychoruchowym dzieci. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami
(115 godz.)
- Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sensorycznymi.
- Terapia logopedyczna a zaburzenia sensoryczne.
- Stymulacje oralne a praca logopedyczna.
- Terapie wspomagające sensomotoryczny rozwój dziecka.
- Niepełnosprawność intelektualna oraz niepełnosprawność sprzężona w aspekcie wspomagania procesów sensorycznych.
- Psychologiczne problemy rodzin dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
- Podstawy księgowości – rachunkowość i finanse w prowadzeniu własnej działalności
Słuchacz będzie potrafił skonstruować program terapeutyczny. Pozna różne metody wspomagające rozwój sensoryczny, psychoruchowy dziecka w tym: metodę Knilla, Terapię ręki itp.
Praktyki
(120 godz.)
- Praktyki (wliczają się w nie wyjazdy studyjne oraz praca z dzieckiem na zajęciach)
Słuchacz zdobywa doświadczenie w zakresie diagnozy i terapii dziecka z zaburzeniami sensorycznymi. Potrafi przygotować zestawy ćwiczeń na dane zaburzenie sensoryczne. Potrafi dobierać narzędzia do pracy terapeutycznej.
Forma zaliczenia:
-
Praca końcowa - przeprowadzenie pełnej oceny procesów przetwarzania sensorycznego. Wykorzystanie poznanych wcześniej narzędzi w ocenie procesów przetwarzania sensorycznego. Nagranie pełnej oceny i jej opisanie.
Dodatkowo każdy uczestnik w trakcie studiów może wziąć udział w szkoleniach:
- Terapia ręki plus,
- Nordic Walking,
- Masaż Shantala Special Care,
- Dyspraksja w edukacji.
Szkolenia poprowadzi dr Jacek Szmalec.