Program studiów

Program studiów podyplomowych dla kierunku Integracja sensoryczna .

Liczba miesięcy nauki: 15
Liczba godzin: 365 + 120 godz. praktyk
Liczba semestrów: 3
Neurorozwojowe metody terapii, a terapia SI. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
(145 godz.)

•      Neurobiologiczne podstawy Integracji Sensorycznej

•      Diagnoza zaburzeń SI w aspekcie małego dziecka

•      Diagnoza zaburzeń SI w aspekcie zaburzeń regulacji u dzieci z FAS

•      Diagnoza zaburzeń SI u dzieci urodzonych przedwcześnie

•      Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi

•      Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego

•      Konstruowanie planów terapii Integracji Sensorycznej

•      Rozwój procesów integracji sensorycznej

•      Podstawowe założenia terapii SI a dieta sensoryczna

•      Wzrok w integracji sensorycznej – diagnoza i terapia

•      Taniec w integracji sensorycznej

 

Słuchacz będzie potrafił przeprowadzić arkusz obserwacji klinicznej oraz testy do integracji sensorycznej.

Neuropsychologia oraz psychologia kliniczna dziecka
(105 godz.)
  • Psychologia rozwojowa dziecka w wieku 0-4 rok życia.
  • Psychologia kliniczna dziecka.
  • Diagnoza różnicowa zaburzeń rozwoju.
  • Rozwój psycho-ruchowy dziecka 0-36 w oparciu o MFDR.
  • Neurologia dziecięca.
  • Neuroanatomia – budowa i funkcje układu nerwowego.

Słuchacz będzie potrafił posługiwać się kwestionariuszem Ginzburga, MFDR, będzie znał rozwój ruchowy dziecka w wieku 0-4 lat.

Przegląd metod stosowanych w usprawnianiu psychoruchowym dzieci. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami
(115 godz.)
  • Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sensorycznymi.
  • Terapia logopedyczna a zaburzenia sensoryczne.
  • Stymulacje oralne a praca logopedyczna.
  • Terapie wspomagające sensomotoryczny rozwój dziecka.
  • Niepełnosprawność intelektualna oraz niepełnosprawność sprzężona w aspekcie wspomagania procesów sensorycznych.
  • Psychologiczne problemy rodzin dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
  • Podstawy księgowości – rachunkowość i finanse w prowadzeniu własnej działalności

Słuchacz będzie potrafił skonstruować program terapeutyczny. Pozna różne metody wspomagające rozwój sensoryczny, psychoruchowy dziecka w tym: metodę Knilla, Terapię ręki itp.

Praktyki
(120 godz.)
  • Praktyki (wliczają się w nie wyjazdy studyjne oraz praca z dzieckiem na zajęciach) 

Słuchacz zdobywa doświadczenie w zakresie diagnozy i terapii dziecka z zaburzeniami sensorycznymi. Potrafi przygotować zestawy ćwiczeń na dane zaburzenie sensoryczne. Potrafi dobierać narzędzia do pracy terapeutycznej. 

 

Forma zaliczenia:
  • Praca końcowa - przeprowadzenie pełnej oceny procesów przetwarzania sensorycznego. Wykorzystanie poznanych wcześniej narzędzi w ocenie procesów przetwarzania sensorycznego. Nagranie pełnej oceny i jej opisanie. 

Dodatkowo każdy uczestnik w trakcie studiów może wziąć udział w szkoleniach:
  • Terapia ręki plus, 
  • Nordic Walking, 
  • Masaż Shantala Special Care, 
  • Dyspraksja w edukacji. 

Szkolenia poprowadzi dr Jacek Szmalec.