Program studiów

Studia trwają 3 semestry w wymiarze 450 godzin. Zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym (zjazdy w soboty i niedziele) oraz realizowane są w formie wykładów, warsztatów i ćwiczeń. Program studiów obejmuje 180 godzin praktyk.

 

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest obecność na zajęciach, zaliczenie poszczególnych przedmiotów, zaliczenie praktyk oraz praca zaliczeniowa: opracowany Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.

Liczba miesięcy nauki: 15
Liczba godzin: 450 + 180 godz. praktyk
Liczba zjazdów: 20
Liczba semestrów: 3
Moduł I – Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
(200 godz.)
  • Współczesne trendy w pedagogice specjalnej
  • Neurofizjologiczne podstawy zaburzeń w rozwoju
  • Wybrane zagadnienia z psychopatologii
  • Autystyczne spectrum zaburzeń – etiologia, epidemiologia i symptomatologia
  • Teoria umysłu – aspekty naukowe i praktyczne
  • Autystyczne spectrum zaburzeń – etiologia, epidemiologia i symptomatologia
  • ASD i współwystępujące niepełnosprawności
  • Wybitne zdolności u osób z ASD
  • Diagnoza psychopedagogiczna osób z ASD
  • Nowoczesne technologie w diagnozie osób z ASD
  • Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u osób z ASD
  • Podejście niedyrektywne w terapii osób z ASD
  • Stosowana analiza zachowania w pracy z osobami z ASD
Moduł II – Dydaktyka specjalna
(250 godz.)
  • Rozwijanie kompetencji społecznych osób z ASD
  • Zachowania trudne u osób z ASD – diagnoza i strategie postępowania
  • Wspomagające i alternatywne metody komunikacji w pracy z osobami z ASD
  • Wsparcie rodziny dziecka z ASD
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ASD
  • Metodyka pracy z dzieckiem z ASD w przedszkolu
  • Metodyka pracy z uczniem z ASD w szkole
  • Dorosłość osób z ASD
Moduł III – Praktyki
(180 godz.)

100 godzin praktyki realizowanej samodzielnie przez studenta, 80 godzin praktyk związanych z poszczególnymi zajęciami realizowanych w placówkach wczesnego wspomagania, szkołach, środowiskowych domach pomocy społecznej i /lub ośrodkach prowadzonych przez pozarządowe organizacje pożytku publicznego.

Forma zaliczenia
  • Obecność na zajęciach
  • Zaliczenie poszczególnych przedmiotów
  • Zaliczenie praktyk
  • Praca zaliczeniowa - opracowany Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny