Program studiów

Program studiów obejmuje przedmioty kierunkowe, realizowane przez wszystkich studentów. Został opracowany zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.

Moduł 1

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne

Wybrane przedmioty:

  • Pedagogika ogólna
  • Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
  • Podstawy działalności wychowawczej
  • Trening umiejętności wychowawczych
  • Pedagogika przedszkolna
  • Edukacja wczesnoszkolna
  • Psychologia rozwoju człowieka
  • Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka angielskiego

Student zdobędzie m.in. wiedzę z zakresu pedagogiki. Pozna również koncepcje dziecka i dzieciństwa, a także podstawową terminologię i założenia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Będzie znał podstawy działalności wychowawczej oraz potrafił rozpoznać główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. Posiądzie również wiedzę psychologiczną z obszaru m.in. rozwoju człowieka, z uwzględnieniem jego zasad i prawidłowości oraz czynników determinujących. W toku studiów pozna także psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci

Moduł 2

Przygotowanie merytoryczne nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkoły podstawowej jako przygotowanie do integracji treści nauczania.

 

Wybrane przedmioty:

  • Podstawy edukacji polonistycznej
  • Podstawy edukacji matematycznej
  • Podstawy edukacji przyrodniczej i społecznej
  • Podstawy edukacji muzycznej

Student zdobędzie podstawową wiedzę i umiejętności obejmujące integrację treści nauczania realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Moduł 3

Wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym

Wybrane przedmioty:

  • Arteterapia / kynoterapia / hipoterapia
  • Projektowanie i ewaluacja indywidualnych programów rehabilitacyjnych /terapeutycznych/ rewalidacyjnych
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i wyrównawcze dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

Student posiądzie wiedzę i umiejętności z zakresu m.in. projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych, programów kształcenia i wychowania w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, nauczy się rozpoznawania potrzeb, możliwości dziecka lub ucznia, a także dowie się, w jaki sposób stymulować jego wszechstronny rozwój.

Moduł 4

Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej oraz Metodyka poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem

sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci i uczniów

 

Wybrane przedmioty:

  • Podstawy dydaktyki
  • Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Metodyka edukacji muzycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Metodyka edukacji matematycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Student zapoznany zostanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi procesu kształcenia, z istotą i zadaniami dydaktyki oraz z współczesnymi teoriami uczenia się. Pozna również różne metody nauczania i uczenia się i będzie umiał je stosować podczas projektowania zajęć lekcyjnych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.

Moduł 5

Dziecko lub uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej

 

Wybrane przedmioty:

  • Podstawy pedagogiki specjalnej
  • Podstawy prawne kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Modele kształcenia, wybrane metody i strategie pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych
  • Edukacja włączająca

Student pozna m.in. teorie, koncepcje i modele specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pozna również cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej.

Moduł 6

Organizacja pracy przedszkola lub szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultura przedszkola lub szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami

 

Wybrane przedmioty:

  • Prawa dziecka / Human Rights Law
  • Organizacja i zarządzanie w oświacie z elementami prawa oświatowego
  • Konstruowanie planów pracy przedszkola i szkoły
  • Profilaktyka i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i szkole

Student zdobędzie praktyczną wiedzę z zakresu m.in. regulacji prawnych dotyczących BHP, konstruowania programów profilaktycznych, projektowania elementów procesu edukacyjnego w przedszkolu i we wczesnoszkolnej edukacji, a także tworzenia planów pracy oraz ich ewaluacji.

Moduł 7

Podstawy diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami

 

Wybrane przedmioty:

  • Diagnostyka psychopedagogiczna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Warsztat diagnostyczny - poznawanie dziecka i ucznia
  • Ewaluacja i autoewaluacja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Student pozna m.in. teorie, koncepcje, modele i reguły diagnozowania dzieci w przedszkolu i w klasach I – III. Ponadto nauczy się poprawnie konstruować narzędzia diagnozy pedagogicznej i projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego w oparciu o ewaluację i autoewaluację.

Moduł 8

Kultura języka

 

Wybrane przedmioty:

  • Podstawy komunikacji społecznej
  • Warsztat umiejętności interpersonalnych
  • Etyka słowa

Student poszerzy m.in. swoje kompetencje interpersonalne, a w szczególności komunikacyjne. Zostanie wprowadzony w problematykę związaną z etyką słowa. Zaznajomiony zostanie również ze zjawiskiem perswazji językowej oraz językową manipulacją. Dodatkowo w celu poszerzenia wiadomości zapozna się z etykietą języka, netykietą, agresją w języku, mową nienawiści. Pozna walory estetyczne zarówno tekstów mówionych, jak i pisanych.

Moduł 9

Praktyki i moduł dyplomowy

Wybrane przedmioty:

  • Praktyki
  • Podstawy metodologii badań pedagogicznych i warsztat pracy naukowo-badawczej
  • Proseminarium
  • Seminarium dyplomowe

Słuchacz zrealizuje praktyki o charakterze wychowawczo-dydaktycznym w wymiarze godzinowym zgodnym z wymogami MNiSW