Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Agile i scrum. Zwinne zarządzanie projektami:  

Liczba miesięcy nauki: 11
Liczba godzin: 185
Liczba semestrów: 2
PODSTAWY ZARZADZANIA PROJEKTAMI
  • Pojęcia projektu i zarządzania projektami, krótka historia projektów    

  • Różnice pomiędzy projektem, programem i portfelem projektów    

  • Podstawowe metodyki zarządzania projektami    

  • Podstawowe ograniczenia w projekcie (trójkąt projektu)    

  • Podstawowe funkcje w projekcie i ich charakterystyka    

  • Różne struktury organizacji i umiejscowienie w nich projektu    

  • Charakterystyka zespołów rozproszonych i skupionych z zaznaczeniem  

  • Cykl życia zespołu projektowego oraz związane z tym style zarządzania  

ZARZĄDZANIE CYKLEM ŻYCIA PROJEKTU (INICJACJA, PLANOWANIE, WYKONANIE, KONTROLA, ZAMKNIĘCIE)
  • Opis cyklu zarządzania projektem z podziałem na fazy oraz zdiagnozowanie trwającego projektu     

  • Karta Projektu jako narzędzie projektowe –założenia i projektowanie    

  • Struktura Organizacyjna w projekcie –założenia i projektowanie narzędzia      

  • Struktura Podziału Prac jako narzędzie projektowe –założenia i projektowanie narzędzia     

  • Plan projektu –założenia i projektowanie narzędzia    

  • Budżet projektu –założenia i projektowanie narzędzia    

  • Zarządzanie komunikacją w projekcie    

  • Analiza ryzyk i problemów projektowych    

  • Monitorowanie i śledzenie postępu projektu:  

  • Omówienie statusu projektu i jego komunikacja    

  • Opracowanie statusu projektu    

  • Analiza postępu prac projektowych w zakresie harmonogramu i budżetu     

  • Procedury mierzenia postępu pracy w projekcie    

  • Czynności w projekcie oraz model RAID i model RACI     

  • Projektowanie arkusza śledzenia akcji i zależności w projekcie    

  • Zmiana projektowa    

  • Raport zamknięcia projektu – założenia i projektowanie narzędzia    

  • Etyczne aspekty zarządzanie projektami    

  • Cykl życia projektu w korporacji    

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PROJEKCIE
  • Wprowadzenie do zarządzania jakością - pojęcie jakości oraz zarządzania jakością, normy ISO 9000 oraz 8 zasad zarządzania jakością wg ISO, wykorzystanie norm ISO w projekcie, zasady zarządzania jakością, koszt jakości  

  • Zarządzanie jakością w cyklu życia produktu - planowanie jakości, zapewnienie jakości, kontrola jakości, poprawianie jakości cykl Deminga.  

  • Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością - arkusz kontrolny, diagram Ishikawy, schematy blokowe, diagram Pareto, histogramy, wykres korelacji, karta kontrolna  

  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej PMI         

  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Prince2    

  • Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Scrum      

BUDŻETOWANIE I FINANSOWANIE PROJEKTÓW
  • Wprowadzenie do finansów projektu - zarządzanie finansami w projekcie, planowanie, szacowanie kosztów, szacowanie budżetu, kontrola, typy kosztów w projekcie.  

  • Analiza opłacalności projektu - NPV, IRR, okres zwrotu.   

  • Szacowanie kosztów i budżetu w projekcie - przez analogie, parametryczne, bottom-up, rozkład trójkątny oraz beta, komponenty budżetu projektu, cost baseline.  

  • Kontrola kosztów projektu - analiza earned value.    

  • Różne typu kontraktów i ich wpływ na budżet projektu - kontrakt fixed price, kontrakt cost-reimbursable, kontrakt time and material.  

KOMUNIKACJA, KONFLIKTY I NEGOCJACJE W PROJEKCIE
  • Podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i negocjacjami w zespole projektowym    

  • Podstawy technik negocjacyjnych    

  • Sytuacje konfliktowe w projekcie    

  • Style zarządzania w sytuacjach konfliktowych w zespole projektowym    

  • Podstawowe narzędzia i kanały komunikacji w projekcie    

  • Przygotowanie do dobrego spotkania (zespół rozproszony/skupiony)    

  • Przygotowanie i przeprowadzenie prawidłowej eskalacji (odwołania) w projekcie    

  • Informacja zwrotna w zespole projektowym    

  • Motywowanie członków zespołu projektowego    

MS PROJECT (WERSJA INSTALACYJNA/DLA KOMPUTERÓW Z SYSTEMEM WINDOWS)
  • Tworzenie planu projektu w MS Project - ustawienia początkowe projektu, dodawanie czynności (WBS task, summary task, milestone), wprowadzenie poprzedników oraz następników (analiza sieci projektu)  

  • Zarządzanie zasobami projektu w MS Project - dodawanie zasobów, optymalizacja zasobów (resource leveling).  

  • Kontrola postępu projektu z wykorzystaniem MS Project  - punkt od niesienia (baseline), oznaczanie postępu projektu, postęp projektu względem punktu odniesienia (ahead of schedule, behind, schedule, earned value.  

  • Tworzenie raportów w MS Project  

PODSTAWY ZWINNEGO ZARZĄDZANIA WYTWARZANIA PRODUKTÓW
  • Geneza Agile i 12 zasad manifestu    

  • Produkt, a projekt - różnice w zarządzaniu i wstęp do teorii złożoności     

  • Zwinność dzisiaj - wykorzystywane metody, zachodzące zmiany, DevOps  

  • Podstawy wdrożenia myślenia produktowego - zespołowość i przywództwo, Evidence Based Management, ciągłe usprawnianie  

  • Organizacje - paradygmaty typów i struktury wspierające zwinność    

PODSTAWY SCRUM, SAMOORGANIZUJĄCE SIĘ ZESPOŁY
  • Kategoryzowanie problemów - problemy proste, skomplikowane, złożone i chaotyczne.   

  • Budowa Scrum. Empiryczna kontrola procesu.    

  • Artefakty Scrum - Product Backlog    

  • Role Scrum - Product Owner    

  • Wydarzenia Scrum - Sprint   – Sprint jako kontener dla zdarzeń Scrum. Planowanie prac i zarządzanie ryzykiem    

  • Wydarzenia Scrum - Sprint Planning    

  • Artefakty Scrum - Sprint Backlog    

  • Role Scrum - Development Team    

  • Wydarzenia Scrum - Daily Scrum. Monitoring postępów prac w Sprincie.  

  • Wydarzenia Scrum - Sprint Review    

  • Artefakty Scrum - Increment    

  • Wydarzenia Scrum - Sprint Retrospective    

  • Role Scrum - Scrum Master    

ROLA SCRUM MASTERA
  • Budowa frameworku Scrum  

  • Lider służebny i postawy Scrum Mastera  

  • Scrum Master wspierający Scrum Team  

  • Scrum Master wspierający Product Ownera  

  • Scrum Master wspierający Organizację  

ROLA PRODUCT OWNERA
  • Product Owner jako przedsiębiorca. Pojęcia Return on investment (ROI) I Total cost of ownership (TCO). Tworzenie wizji produktu. Przegląd obowiązków Product Ownera.    

  • Zarządzanie projektem a zarządzanie produktem. Przyrost wartości w podejściu zwinnym i podejściu tradycyjnym. Model Wizja Wartość Walidacja   

  • Budowanie modelu biznesowego dla produktu.  

  • Wyciągajmy wnioski z tego co wiemy - Przyrost. Znaczenie definicji ukończenia dla Produktu  

  • Jak możemy zrozumieć użytkownika? Zbieranie i formułowanie wymagań.. Budowanie elementów Product Backlogu. Historie użytkownika. Strategie dzielenia historii użytkownika  

  • Priorytetyzacja Produkt Backlogu. Value Poker, MoSCoW, Macierz Eisenhowera.   

  • Planowanie Sprintu. Negocjacja i zrozumienie oczekiwań. Cel Sprintu.    

  • Przegląd Sprintu. Inspekcja efektu i wyciąganie wniosków.  

  • Właściciel Produktu w Zespole Scrumowym. Role Scrum - Product Owner a Scrum Master.  Retrospektywa Sprintu. Przerwanie Sprintu.  

  • Użyteczne miary w pracy Product Ownera. Evidence Based Management - zarządzanie przez miary. Key Performance Indicators - mierniki produktu.   

ROLA MENEDŻERA W ZWINNEJ ORGANIZACJI 
  • Rola Managera w organizacji tradycyjnej i organizacji zwinnej. Organizacja Taylorowska a organizacja nastawiona na zwinne reagowanie na potrzeby klienta. Cechy struktury organizacyjnej.  

  • Motywowanie pracowników w organizacji zwinnej. Eksplorowanie motywacji pracowników przy użyciu techniki Moving Motivators  

  • Podział ról w organizacji zwinnej. Stanowiska w strukturze organizacyjnej. Opis stanowiska, rola kompetencji społecznych w zespołach zwinnych. Role eksperckie a role managerskie  

  • Kompetencje zespołów zwinnych. Wsparcie dla zespołów zwinnych. Model dojrzałości zwinnego zespołu  

  • Zmiana w organizacji. Model PDCA, ADKAR, Model W.Bridgesa, krzywa zmiany organizacyjnej  

  • Rekrutowanie i szkolenie pracowników. Waga rekrutacji dla organizacji. Zgodność z kulturą organizacyjną. Opis stanowiska. Szkolenie pracownika w organizacji zwinnej. Budowanie macierzy kompetencji z pracownikami  

  • Zarządzanie poprzez cele (MBO) a systemy OKR. Cele SMART. Innowacyjność a przewidywalność.  

  • Narzędzia Management 3.0. Znaczenie narzędzi pracy grupowej w zarządzaniu. Happiness Door, Culture Books, Value Stories.  

  • Informacja zwrotna jako fundament zwinnej organizacji. Modele udzielania informacji zwrotnej. 360 Degree Dinner.  

FILOZOFIA LEAN I KANBAN
  • Przepływ wartości - efektywność, mapowanie strumienia wartości, wstęp do podejścia szczupłego Lean.    

  • Lean - systemy typu ciągnionego, narzędzia procesów szczupłych (lean), pojęcia marnotrawstwa i pracy w toku.   

  • Kanban - realizacja filozofii Lean, wizualizacja Kanban, zasady i prawa przepływu, ograniczanie pracy w toku i inne strategie zwiększania efektywności  

  • Kaizen - kultura nieustannego usprawniania, miary, narzędzia)  

  • Kaban a Scrum - rytmika pracy, just-in-time, jakość 

Forma zaliczenia
Puchar
Suma zdobytych punktów za aktywności w kursach (quizy, testy, projekty grupowe)