Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Controlling w biznesie na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem
(44 godz.)

 

1. Zarządzanie strategiczne (8 godz.) 

  • Istota zarządzania strategicznego 
  • Zasady zarządzania strategicznego 
  • Cechy i funkcje strategii przedsiębiorstw 
  • Narzędzia analizy strategicznej (makro- i mikrootoczenia) 
  • Analiza potencjału strategicznego  
  • Strategie przedsiębiorstwa, ich tworzenie i implementacja 

 

2. Ład korporacyjny (4 godz.) 

  • Zasady ładu korporacyjnego 
  • Obszary ładu korporacyjnego 
  • Controlling jako element ładu korporacyjnego 
  • Wdrażanie zasad ładu korporacyjnego a zwiększanie efektywności przedsiębiorstwa 
  • Korzyści i koszty wdrażania ładu korporacyjnego 
  • Warsztaty dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego w praktyce 

 

3. Zarządzanie projektami (12 godz.) 

  • Modelowanie i kierowanie procesem 
  • Metodyka zarządzania projektami 
  • Techniki pracy w projekcie 
  • Budowa zespołu projektowego 
  • Komunikacja w zespole projektowym 
  • Motywowanie w zespole projektowym 
  • Zarządzanie ryzykiem w projekcie 

 

4. Miejsce controllingu w strukturze organizacyjnej i jego wdrażanie (4 godz.)  

  • Rola controllingu w przedsiębiorstwie 
  • Model biznesowy a funkcje controllingu  
  • Etapy wdrażania controllingu 
  • Funkcje controllingu operacyjnego i strategicznego 
  • Korzyści z wdrożenia controllingu 
  • Potencjalne bariery wdrażania controllingu 

 

5. Systemy kontroli wewnętrznej (8 godz.) 

  • Istota i funkcje kontroli wewnętrznej  
  • Obszary kontroli wewnętrznej 
  • Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie: identyfikacja, pomiar, sterowanie, monitorowanie 
  • Controlling jako narzędzie zarządzania ryzykiem 
  • Proces przeprowadzania kontroli wewnętrznej 
  • Warsztaty praktycznego zastosowania kontroli wewnętrznej  

 

6. Komunikacja w biznesie (8 godz.) 

  • Budowanie kontaktu i zaufania 
  • Zasady komunikacji interpersonalnej 
  • Budowa modelu skutecznej komunikacji  
  • Przekazywanie informacji 
  • Praktyczne techniki poprawy komunikacji interpersonalnej: komunikacja z szefem, z podwładnym, komunikacja w zespole , problemy trudnego rozmówcy i biernego słuchacza 
Podstawy controllingu
(66 godz.)

1. Podstawy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej (12 godz.) 

  • Zasady wyceny składników majątkowych 
  • Istota i struktura bilansu 
  • Istota i struktura rachunku zysków i strat 
  • Istota i struktura rachunku przepływów pieniężnych 
  • Inne elementy sprawozdania finansowego 
  • Sprawozdania skonsolidowane a sprawozdania jednostkowe 

 

2. Zastosowanie MS Excel w raportowaniu i analizach (12 godz.)  

  • Arkusze kalkulacyjne w modelowaniu finansowym (możliwości i ograniczenia, automatyzacja pracy i rola interaktywnych dashboardów) 
  • Podstawowe techniki pracy w arkuszu: typy adresowania i formatowanie niestandardowe 
  • Formatowanie warunkowe 
  • Formularze i ich rola w sterowaniu arkuszem 
  • Tabele przestawne 
  • Tworzenie dynamicznych zakresów, pobieranie zakresów poprzez nazwę 
  • Analiza poprawności danych 
  • Zaawansowane techniki tworzenia wykresów 
  • Wykorzystanie funkcji „Szukaj wyniku” i Solvera w przeprowadzanych analizach 
  • Ochrona arkusza – możliwości i ograniczenia 
  • Podstawy VBA - możliwości jego wykorzystania w automatyzacji pracy 

 

3. Rachunkowość zarządcza (12 godz.) 

  • System informacyjny rachunkowości 
  • Firma jako system cybernetyczny 
  • Wynik finansowy 
  • Analiza cost-volume-profit 
  • Założenia analizy cvp 
  • Próg rentowności 
  • Dźwignia operacyjna 
  • Próg rentowności – produkcja wieloasortymentowa 
  • Marża pokrycia i ocena rentowności 
  • Wielostopniowy rachunek wyników 
  • Wieloblokowy rachunek wyników 
  • Rachunki decyzyjne 
  • Rachunki optymalizacyjne 
  • Decyzje cenowe 
  • Wycena transferów wewnętrznych 
  • Rachunek kosztów standardowych 
  • Analiza odchyleń od kosztu standardowego 

 

4. Rachunek kosztów (8 godz.) 

  • Charakterystyka poszczególnych rodzajów kosztów 
  • Metody wyznaczania kosztów: stałych i zmiennych 
  • Kalkulacje kosztów i wycena produktu 
  • Rodzaje rachunków kosztów 
  • Koszty jako podstawa podejmowania decyzji 

 

5. Budżetowanie jako plan finansowy oraz metoda zarządzania controllingowego (12 godz.) 

  • Budżet a budżetowanie 
  • Narzędzia budżetowania 
  • Budżet inwestycyjny, operacyjny, zadaniowy 
  • Sprawozdawczość 
  • Monitorowanie realizacji budżetu 
  • Wskaźniki realizacji celów założonych w budżecie 
  • Rozliczanie zidentyfikowanych odchyleń   

 

6. Controlling sprzedaży i marketingu (6 godz.) 

  • Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w zakresie analizy opłacalności decyzji handlowych 

 

7. Controlling produkcyjny (4 godz.) 

  • Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów  w zakresie analizy opłacalności decyzji produkcyjnej  
Zarządzanie finansami
(44 godz.)

1. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (8 godz.) 

  • Pojęcie i znaczenie analizy finansowej 
  • Wstępna analiza sprawozdań finansowych 
  • Ocena płynności finansowej 
  • Ocena sprawności gospodarowania aktywami 
  • Ocena wykorzystania zadłużenia 
  • Ocena rentowności 
  • Modele predykcji zagrożenia upadłością 
  • Case study – ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw 

 

2. Zarządzanie kapitałem obrotowym (12 godz.) 

  • Okres konwersji gotówki i jego znaczenie w zarządzaniu kapitałem obrotowym  
  • Ustalanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy  
  • Kredyt kupiecki jako źródło finansowania: jego koszt i prawne aspekty wykorzystania  
  • Faktoring jako źródło finansowania i metoda zarządzania należnościami 
  • Zarządzanie należnościami: ocena zdolności kredytowej odbiorcy 
  • Planowanie poziomu należności metodą tradycyjną oraz LIFO 
  • Monitorowanie i ocena jakości należności 
  • Ocena zmian w polityce kredytowej przedsiębiorstwa 

 

3. Ocena opłacalności inwestycji (8 godz.) 

  • Kalkulacja zmian wartości pieniądza w czasie 
  • Zasady doboru przepływów pieniężnych do oceny opłacalności inwestycji rozwojowych 
  • Szacowanie przepływów pieniężnych dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji odtworzeniowych 
  • Koszt kapitału obcego, kapitału własnego, średnioważony koszt kapitału i ich szacowanie dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji 
  • Miary opłacalności inwestycji: NPV, IRR, MIRR, PI, okres zwrotu: ich szacowanie i interpretacja 

 

4. Warsztaty z planowania i modelowania finansowego w przedsiębiorstwie (8 godz.) 

  • Ogólne zasady budowy planu finansowego 
  • Planowanie przychodów i kosztów 
  • Planowanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy 
  • Planowanie przepływów pieniężnych i bilansu 
  • Plan finansowy służący ocenie opłacalności inwestycji 
  • Ocena ryzyka w planie finansowym 
  • Case study: ocena opłacalności projektu inwestycyjnego 

 

5. Wycena i kreowanie wartości przedsiębiorstwa (8 godz.) 

  • Wycena przedsiębiorstwa – istota, standardy wartości, metody wyceny 
  • Wycena przedsiębiorstwa jako narzędzie kreowania jego wartości 
  • Podejście dochodowe do wyceny (FCFF, FCFE, APV) 
  • Wycena metodą dochodową: szacowanie przepływów w okresie szczegółowej prognozy, stopa dyskontowa, wartość rezydualna 
  • Premie i dyskonta w wycenie dochodowej przedsiębiorstwa, identyfikacja aktywów pozaoperacyjnych 
  • Inne niż dochodowa metody wyceny przedsiębiorstwa (metoda majątkowa, metoda porównawcza, metody mieszane)
Przygotowanie projektu: Studium przypadku polegające na analizie realnej sytuacji biznesowej
(14 godz.)

1. Warsztaty koncepcyjne – opracowanie opisowej części studium przypadku (8 godz.)

  • Przedstawienie zasad opracowania studium przypadków
  • Charakterystyka proponowanych problemów
  • Analiza treści case study
  • Wstępna analiza problemów przedsiębiorstwa rozpatrywanego w przykładzie

2. Konsultacje metodyczne dotyczące studium przypadku (6 godz.)

  • Wybór narzędzi dotyczących poszczególnych obszarów problemowych
  • Praca nad rozwiązaniem przyjętego problemu controllingowego
  • Omówienie struktury i zawartości prezentacji
Forma zaliczenia
Test w II semestrze
Na koniec studiów prezentacja indywidualnie opracowanego studium przypadku