Zobacz inny kierunek

Logopedia


WSB Poznań - Studia podyplomowe

4 semestry naukistudia tradycyjne
Zapisz się online
  • Opis kierunku
  • Program kierunku
  • Wykładowcy
  • Cena studiów
  • Masz pytanie?

Logopedia to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty. Kluczowe jest oddziaływanie na psychikę w celu wytworzenia właściwego stosunku do wady mowy i zapobiegania jej ujemnemu wpływowi na kontakty interpersonalne oraz kształtowanie osobowości.

Wybierając studia podyplomowe, kierowałam się wcześniejszymi doświadczeniami. Studiując w WSB, mam pewność, że wykłady są prowadzone na bardzo wysokim poziomie, a kadrę stanowią praktycy z dużym doświadczeniem i wiedzą.

Edyta Kamińska-Wołoszyn
Absolwentka studiów podyplomowych

Cel
Celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie słuchaczy do zawodu logopedy ogólnego oraz stworzenie podstaw do zdobycia specjalizacji neurologopedy i surdologopedy jak również przygotowanie słuchaczy do praktycznego wykonywania zawodu.

Korzyści
Podczas studiów podyplomowych słuchacz:

  • uzyska  wiedzę z zakresu przedmiotów objętych programem studiów
  • nabędzie  umiejętności diagnozowania zaburzeń mowy dziecka oraz stosowania metod i technik terapii logopedycznej
  • uzyska podstawy rozwoju warsztatu pracy logopedy
  • uzyska wykształcenie  - Logopeda ze specjalnością logopedia ogólna

Uczestnicy
Studia przeznaczone są dla osób, które legitymują się ukończeniem studiów wyższych magisterskich w zakresie filologii polskiej, psychologii lub pedagogiki. Absolwenci uzyskują kwalifikacje logopedyczne, dające uprawnienia do wykonywania zawodu logopedy.
Dodatkowo wymagane jest zaświadczenie od foniatry (nie laryngologa czy audiologa) o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.  Negatywny wynik badania foniatrycznego dyskwalifikuje kandydata do przystąpienia do dalszych etapów postępowania kwalifikacyjnego.

Program kierunku: 
Program studiów podyplomowych na kierunku Logopedia w WSB w Poznaniu
  • Liczba miesięcy nauki: 20
  • Liczba godzin: 546+64 godzin praktyk
  • Liczba zjazdów: 30

W ramach studiów realizowanych jest 546 godzin zajęć w tym 80 godzin w formie e-learningowej oraz 64 godziny praktyk.

 
I. WPROWADZENIE DO LOGOPEDII – PRZEDMIOTY MEDYCZNE – (122 godz.)
  • Wprowadzenie do logopedii 12 godz.
    • terminologia.
    • prawne aspekty pracy logopedy
    • zakres oraz działy logopedii
    • specjalizacje w logopedii
    • logopedia a inne dziedziny wspomagające  
    • status zawodowy i etyka pracy logopedy
  • Audiologia z metodyką 16  godz.
    • podstawy audiologii dziecięcej 
    • zaburzenia słuchu i leczenie
    • aparaty słuchowe, protezowanie ubytków słuchu
    • otolaryngologia
    • wstępne badanie słuchu  
    • audiometria tonalna *
    • audiometria impedancyjna
    • metodyka pracy logopedy
  • Diagnoza i terapia logopedyczna 16 godz.
    • wywiad z pacjentem, rodzicami dziecka
    • badanie sprawności narządów artykulacyjnych
    • badanie mowy pod względem sprawności artykulacyjnych
    • sprawdzenie kompetencji językowej (rozumienie i nadawanie mowy)
    • orientacyjne badanie słuchu
    • badanie lateralizacji (określenie dominującej strony ciała)
    • badanie słuchu fonematycznego
    • przekazanie wskazówek do pracy w domu
    • nawiązanie kontaktu werbalnego z pacjentem
    • stymulowanie rozwoju mowy
    • usuwanie deformacji artykulacyjnych oraz przyczyn niechęci do mówienia
    • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego oraz słuchu fonematycznego.
  • Wczesna interwencja logopedyczna 12 godz.  
  • wczesna ocena logopedyczna noworodka,
  • stymulacja rozwoju mowy dzieci w pierwszym roku życia
  • czynności przygotowujące niemowlęcy narząd artykulacyjny do mówienia
  • metodologia postępowania logopedy
  • rola pediatry w profilaktyce logopedycznej
  • Podstawy anatomii i fizjologii dla logopedów 12 godz.  
  • budowa, funkcje, patologia jamy ustnej
  • budowa, funkcje, patologia jamy nosowej   
  •  budowa, funkcje, patologia jamy gardłowej i krtani
  • budowa, funkcje, patologia układ  u oddechowego
  • budowa, funkcje, patologia narządu słuchu
  • Ortodoncja z metodyką 18 godz.
  •  definicja i zadania ortodoncji
  •  systematyka wad zgryzu
  • diagnoza zaburzeń wymowy u osób z wadami zgryzu
  • zasady współpracy z ortodontą
  •  wczesne wykrywanie wad zgryzu
  • metodologia pracy z dziećmi z wadami zgryzu i aparatem ortodontycznym
  • Elementy foniatrii – anatomia i patologia narządu mowy 18 godz.
  • anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego
  • najczęstsze zaburzenia i schorzenia głosu u dzieci i dorosłych
  • systematyka zaburzeń mowy i języka*zaburzenia słuchu w wieku rozwojowym
  • pomoc instytucjonalna
  •  Psychiatria i neurologia dziecięca 18 godz.
  • neuropsychologia języka i mowy człowieka
  •  nowoczesna diagnostyka neuropsychologiczna
  • reakcje nerwicowe
  • autyzm dziecięcy
  • dziecko z chorobami nerwowo-mięśniowymi
  • postępowanie logopedy z dziećmi
  • współpraca z psychiatrą i psychologiem
II. LINGWISTYKA – (76 godz.)
  • Rozwój sprawności językowych u dzieci 10 godz. 
  • komunikowanie dzieci-język, mowa
  • etapy rozwoju mowy dziecka
  • wadliwe realizacje na  różnych etapach rozwoju mowy*
  • determinanty mowy dziecka
  • Semantyka a podstawy komunikacji językowej 12 godz.
  • ogólna teoria znaków
  • relacje między językiem a rzeczywistością
  • analiza znaczenia jednostek językowych z perspektywy różnych zaburzeń mowy
  • zapis eksplikacji znaczenia wyrażeń językowych.  
  • zastosowanie różnych metod opisu znaczenia w terapii logopedycznej.
  • Kultura języka 12 godz. 
  • kultura języka w definicjach
  •  elementy dykcji 
  • prozodia mowy w żywym słowie
  • poprawność językowa
  • zasady kształtowania pozytywnej postawy wobec języka
  • działalność kulturalno-językowa
  • Glottodydaktyka 18 godz.
  • wprowadzenie do glottodydaktyki
  • glottodydaktyka a dysleksja i analfabetyzm funkcjonalny
  • metoda zabawy i poznawania znaków graficznych
  • techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania
  • Fonetyka z metodyką 24 godz.
  • fonetyka jako dział lingwistyki
  • narządy mowy biorące udział w powstawaniu głosek
  • artykulacja
  • akcent, intonacja, iloczas
  • alfabet i zapis fonetyczny 
  • metody somatyczne: metoda kimograficzna, laryngoskopowa, palatograficzna, rentgenograficzna
III. PSYCHOLOGICZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU – (58 godz.)
  • Psychologia rozwojowa i kliniczna 16 godz.
  • elementy psychologii rozwojowej
  • rozwój psychiczny dziecka
  • rola psychologii klinicznej w zaburzeniach mowy
  • determinanty zaburzeń psychicznych i emocjonalnych
  • narzędzia wywiadu i obserwacji dziecka
  • diagnoza psychologiczna i kliniczna
  • pomoc psychologiczni-pedagogiczna
  • Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej 18 godz. 
  • podstawy pedagogiki specjalnej
  • podstawy rewalidacji, resocjalizacji, rehabilitacji i terapii pedagogicznej
  • podstawy oligofrenopedagogiki i tyflopedagogiki
  • metodyka pracy z dziećmi z dysfunkcjami  
  • zasady organizacji zajęć terapeutycznych
  • Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci 12 godz.
  • najczęstsze odchylenia w budowie i funkcjonowaniu organizmu dziecka
  • rodzaje zaburzeń procesowych
  • zaburzenia rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
  • współpraca z psychologiem
  • wsparcie instytucjonalne
  • Neuropsychologia dziecięca 12 godz.
  • neuropsychologia wieku rozwojowego
  • neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych
  • upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci
  • specyficzne trudności w uczeniu się
  • ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi
  • psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu
  • neuropsychologia w logopedii
IV. ZABURZENIA MOWY – ( 150  godz.) 
  • Alalia z terapią 18 godz.
  • etiologia opóźnionego rozwoju mowy
  • diagnoza różnych typów alalii
  • postępowanie terapeutyczne w rewalidacji opóźnionego rozwoju mowy
  • Dyslalia z terapią 18 godz.
  • dyslalia w definicjach
  • dyslalia pochodzenia ośrodkowego
  • dyslalia motoryczną
  • dyslalia sensoryczną  
  • diagnoza dyslalii
  • terapia dyslalii
  • metodologia postępowania 
  • Dysartria z metodyką 18 godz.
  • uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających aparat mówienia
  • podział dysartrii według kryterium przyczynowego
  • diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią
  • diagnoza i terapia osób dzieci z dysartrią
  • budowanie kontaktu z pacjentem z dysartrią
  • postępowanie logopedyczne
  • Afazja i dysfazja z metodyką 18 godz.
  • przyczyny powstawania afazji
  • przyczyny powstawania dysfazji  
  • uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego
  • uszkodzenia okolic ważnych dla przyszłego rozwoju mowy u małego dziecka
  • teorie klasyfikacji
  • podział kliniczny afazji i dysfazji
  • diagnoza logopedyczna  
  • zasady pracy logopedycznej
  • wczesna terapia i metody pracy
  • Dysglosja z metodyką 18 godz.  
  • podstawowe pojęcia
  • diagnoza dysglosji
  • logopedyczna terapia wad wymowy u osób z dysglosją wargową, zębową, językową, podniebienną
  • wczesna opieka logopedyczna dzieci z wadami zgryzu i rozszczepem
  • dokumentacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego osób z dysglosją
  • warsztat pracy logopedy
  • Balbutologopedia z terapią 18 godz. 
  • balbutologopedia jako dział w logopedii
  • przyczyny jąkania się u dzieci i dorosłych
  • metody stosowane leczeniu niepłynności mówienia
  • echokorekcja
  • profilaktyka w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania się
  • Surdologopedia z metodyką 12 godz.
  • surdologopedia w definicjach
  • etiologia głuchoty
  • najczęstsze przyczyny niedosłuchu i głuchoty
  • metody badania stosowane u dzieci z niedosłuchem
  • metodyka pracy z dzieckiem głuchym i niedosłyszącym
  •  poradnictwo rodzinne i rola rodziców w terapii dzieci niesłyszących
  •  determinanty mowy u dzieci z wadą słuchu
  • język migowy
  • współpraca z psychologiem
  •  Neurologopedia  12 godz.     
  • funkcjonowanie mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem struktur ważnych dla funkcjonowania mowy
  • niedokształcenia mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej
  • uszkodzenia mózgu
  • mowa osób z zaburzeniami psychicznymi
  •  terapia neurologopedyczna
  • rehabilitacja fizjoterapeutyczna
  • współpraca logopedy z neurologiem
  • Diagnoza i terapia zaburzeń mowy osób upośledzonych umysłowo 18 godz.
  • podstawowe pojęcia  w ogólnej terapii zaburzeń mowy u dzieci z upośledzeniami *
  • rozwój dziecka a stopnie niepełnosprawności intelektualnej *
  • zasady diagnostyki logopedycznej *
  • korelacje dysfunkcji umysłowych z innymi zaburzeniami rozwoju
  • terapia mowy u dzieci z porażeniem mózgowym
  •  metodologia pracy logopedy
V. ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE – (204 godz.)
  • 1. Metodyka pracy i warsztat logopedy 16 godz.
  • podstawy prawne pracy logopedy
  • narzędzia w pracy logopedy
  • dokumentowanie pracy logopedycznej  
  • zasady współpracy instytucjonalnej
  • służba zdrowia w pracy logopedy  
  • podstawowe procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.
  • Logorytmika 8 godz.  
  • rola ćwiczeń słuchowych, wokalnych, ruchowych  i słuchowo-ruchowych w stymulacji rozwoju mowy
  • charakterystyka metody i możliwości jej wykorzystania w profilaktyce i terapii
  • ćwiczenia z zakresu techniki ruchu, poczucia metrum i tempa, ćwiczenia rytmiczne 
  • ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, gra na instrumentach perkusyjnych *
  • logorytmika jako forma kinezyterapii
  • wykorzystaniem muzyki w logopedii 
  • Emisja głosu w pracy logopedy 12 godz.
  • kształtowanie prawidłowej postawy i koordynacji oddechowo-artykulacyjno-fonacyjnej      
  • emisja, impostacja i higiena głosu u dzieci
  • zasady prewencji zdrowego głosu
  • wadliwe realizacje-postępowanie terapeutyczne
  •  Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w logopedii 12 godz.
  • ogólne założenia pracy korekcyjno – kompensacyjnej w logopedii
  • podstawy terapii pedagogicznej
  • planowanie i programowanie pracy korekcyjno – kompensacyjnej
  • ćwiczenia praktyczne – konstruowanie programów i konspektów do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
  • ćwiczenia w usprawnianiu analizy i syntezy słuchowej, mowy i koordynacji słuchowo – wzrokowej
  • usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych
  • Laryngologopedia z metodyką 18 godz. 
  • funkcjonowanie narządów po całkowitym usunięciu krtani 
  • cechy głosu i mowy przełykowej
  • ćwiczenia w wywoływaniu i utrwalaniu pseudogłosu i pseudomowy 
  • rehabilitacja motoryczna laryngektomowanych 
  • rehabilitacja psychologiczna osób po laryngektomii
  • współpraca z laryngologiem
  • postępowanie logopedyczne
  • Metodyka relaksacji 18 godz. 
  • cele i zadania relaksacji
  • relaksacja oddechowa dla dzieci
  • pranajama dla przedszkolaków
  • oddychanie wg De Mill'a
  • metody dotykowe w relaksacji logopedycznej
  • Pedagogika zabawy 18 godz.
  • pedagogika zabawy w teorii
  • zasady pedagogiczne, psychologiczne i lingwistyczne pracy z dzieckiem
  • rola zabawy w edukacji językowej dzieci
  • metody, formy i środki
  • rodzaje zabaw logopedycznych
  • Podstawy komunikacji wspomagającej 12 godz.
  • ogólna teoria komunikacji niewerbalnej
  • komunikacja niewerbalna dzieci upośledzonych umysłowo  
  • systematyka znaków i znaczeń
  • diagnoza dziecka w zakresie jego możliwości stosowania pozawerbalnych form komunikacji
  • alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem
  • Wykorzystanie informatyki w logopedii 12 godz.
  • komputer w pracy logopedy i wspomaganiu terapii osób z uszkodzeniami neurologicznymi  
  • programy komputerowe w pracy logopedy * indywidualizacja procesu terapeutycznego
  • wykorzystanie komputera w przygotowaniu warsztatu pracy logopedy
  • Konsultacje logopedyczne 14 godz. 
  • zasady konsultacji z rodzicami 
  • wymiana doświadczeń
  • konsultacje on-line
  • Praktyka logopedyczna 64 godz. 
  • obserwacja warsztatu pracy logopedy 
  • praktyczne zapoznanie z różnymi formami oceny, diagnozy i terapii przydatnymi w pracy    logopedycznej
  • posługiwanie się dokumentacją logopedyczną
  • zastosowanie teorii w praktyce 
  • realizacja praktyki zgodnie z programem
Forma zaliczenia:
  • egzamin sprawdzający wiedzę po I, II, III i IV semestrze
Wykładowcy: 

 

Mgr  Monika Połącarz-Rymaszewska
Logopeda-terapeuta głosu w oddziałach integracyjnych szkół masowych, wykładowca emisji i higieny głosu oraz lektor radiowy od blisko 12 lat stąd zainteresowanie żywym słowem, dykcją i cyzelą artykulacyjną oraz jakością głosu. Ukończone studia logopedyczne (Poznań/Warszawa) oraz podyplomowe Public Relation, Zarządzanie w Poznaniu, a także Emisja i Terapia Głosu dla logopedów w Gdańsku. Wieloletni trener-szkoleniowiec w licznych firmach.

dr hab. Anita Szwed
Specjalista w zakresie biologii człowieka, pracuje w Zakładzie Biologii Rozwoju Człowieka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka wielu prac naukowych dotyczących przed wszystkim rozrodczości kobiet. Specjalizuje się w zajęciach z anatomii i fizjologii człowieka  w szczególności  układu nerwowego i hormonalnego. Prowadzi liczne wykłady, konwersatoria i warsztaty m.in. dla studentów biologii, fizyki i pedagogiki. Każdy, nawet najtrudniejszy temat, potrafi przekazać w niekonwencjonalny, przystępny i interesujący sposób. Wiedzę teoretyczną zwykle odnosi do praktycznych przykładów, co ułatwia słuchaczom zrozumienie zawiłości funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Mama Weroniki i Zosi. 

Jakub Wierzbicki
Z wykształcenia psycholog (psychologia, studia magisterskie na UAM, 2010) i doradca zawodowy (pedagogika, doradztwo zawodowe i personalne, studia magisterskie na UAM, 2007), absolwent podyplomowego studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi na WNPiD UAM (2012), doktorant psychologii na Uniwersytecie Gdańskim. Doktoryzuje się z psychologii ekonomicznej i społecznej (wpływ idei pieniędzy i duchowości na zachowania prospołeczne). Publikuje m.in. w e-mentorze (2014) i Current Psychology (2014). Wykładowca akademicki od 2010 roku. Pracownik administracji samorządowej.

Ceny studiów podyplomowych na kierunku Logopedia w WSB w Poznaniu
 
Nie czekaj, wypełnij formularz i zgłoś się już dziś. zapisz-sie-onlin.png
 

Zapisując się do 31 maja, zyskujesz 1000 zł:

  • 600 zł  dzięki zniżce w czesnym,
  • 400 zł dzięki zwolnieniu z opłaty wpisowej.

Jeśli jesteś absolwentem WSB, możesz się dalej z nami rozwijać za 1200 zł mniej:

  • dzięki 800 zł zniżki w czesnym,
  • oraz 400 zł zniżki we wpisowym.

Kwoty w tabeli to ceny po odjęciu obowiązującej promocji w czesnym.

24 RATY20 RAT4 RATY1 RATA
255 zł230 zł290 zł260 zł1450 zł1300 zł5800 zł5200 zł

Na Twoje wszelkie pytania odpowie:


Biuro Rekrutacji Studia Podyplomowe

budynek GG, pokój 03, parter

    • ul. Powstańców Wielkopolskich 5
    • 61-895 Poznań
    • PON:
    • WTO:
    • ŚRO:
    • CZW - PIĄ:
    • SOB:
    • 09:00 - 17:00
    • 07:00 - 15:00
    • 10:00 - 18:00
    • 09:00 - 17:00
    • 10:00 - 14:00
    • tel. 61 655 33 00
    • fax

Javascript is required to view this map.
52.40409516.921774