Jak skutecznie uczyć się do matury?

Z nauką do matury zawsze jest tak samo. We wrześniu, na początku klasy maturalnej, wszystkim wydaje się, że do egzaminów pozostało jeszcze sporo czasu. W rzeczywistości bieżąca nauka przedmiotów, których nie zdaje się na maturze, może zakłócić proces przygotowywania się do egzaminu. Jak skutecznie uczyć się do matury i jakich błędów warto się wystrzegać, by potem nie narzekać na ogromny stres i słabe wyniki?


Najważniejszy jest dobry plan
Planowanie jest ważniejsze niż może się wydawać. Nie bez przyczyny większość nauczycieli prowadzących np. dodatkowe fakultety w ramach przygotowania do matury znacznie wcześniej ma dokładnie rozplanowane, kiedy i jaki materiał będzie przerabiać z uczniami. Maturzyści mogą też zaplanować samodzielną naukę. Po złożeniu deklaracji maturalnych i wybraniu wszystkich przedmiotów zdawanych na maturze, warto zastanowić się, co jest dla danego ucznia absolutnym priorytetem. Konieczne jest też ustalenie, które przedmioty wymagają większego nakładu pracy. Maturzysta może wtedy sensownie zaplanować powtórki – ich częstotliwość oraz materiał, który chce bezwzględnie powtórzyć.


Forma nauki ma duży wpływ na efektywność
Niektórzy uczniowie najszybciej uczą się czegoś, gdy słuchają innych – dlatego tak bardzo lubią uczyć się w grupie, gdzie każdy po kolei referuje dane zagadnienie. Z kolei inni lubią mieć przed oczami barwne prezentacje, uczą się z notatek zakreślonych na wszystkie możliwe kolory, łatwo kojarzą tekst z ilustracją, która znajduje się obok, gdy muszą przywołać dany fragment z pamięci. Część uczniów ma natomiast specyficzny nawyk uczenia się przy jednoczesnym chodzeniu czy szkicowaniu (lub wykonywaniu jakiejkolwiek innej, dodatkowej czynności). Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że efektywność nauki zależy w dużej mierze od dopasowania formy przyswajania wiedzy do indywidualnych preferencji ucznia. Niektóre osoby to urodzeni słuchowcy, niektóre – wzrokowcy. Nie brakuje też kinestetyków, czyli osób uczących się najlepiej w ruchu. Szkoła nie zawsze umożliwia uczniom naukę zgodnie z ich preferencjami (co odbija się zwłaszcza na kinestetykach). Warto zatem zastanowić się, jaka forma przyswajania materiału będzie najodpowiedniejsza – to może realnie przełożyć się na efektywność pracy ucznia i tym samym wyniki egzaminów maturalnych.

 

Wróć do spisu artykułów >