Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Trener biznesu
Obejmuje zajęcia m.in. z zakresu metod i narzędzi pracy szkoleniowca, prowadzenia i ewaluacji szkoleń, przygotowania materiałów merytorycznych na szkolenia.
Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
(16 godz.)
Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS)
Określenie wymagań, planowanie RAPS, ocena istniejących potrzeb
Identyfikacja braków w kwalifikacjach pracowników (ankieta, wywiad, development center)
Analiza wyników i dalsze działania
Zarządzanie projektami i wdrażanie zmian
(8 godz.)
Narzędzia, etapy, współpraca z klientem
Zmiana (projektowanie zmian, motywy, cele, rodzaje zmian)
Kierowanie zachowaniami i postawami ludzi wobec zmian w organizacjach
Rodzaje wiedzy i modele zarządzania wiedzą
Rola trenera w zakresie wprowadzania zmian
Techniczne aspekty organizacji szkoleń
(4 godz.)
Szkolenia w miejscu pracy (planowanie czynności, lista celów, uczestnicy)
Szkolenia poza miejscem pracy (miejsce, ograniczenia czasowe, termin rozpoczęcia i zakończenia, zalety i wady szkoleń wyjazdowych)
Szkolenia zdalne (narzędzia do prowadzenia szkoleń online, dobór multimediów)
Szkolenia indoor i outdoor
Przygotowanie sali szkoleniowej i zespołów szkoleniowych online
Psychopatologie w miejscu pracy i przeciwdziałanie im
(4 godz.)
Zdrowie psychiczne – depresja i inne powszechne zaburzenia psychiczne.
Wypalenie
Relacje interpersonalne w miejscu pracy
Relacje z przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami a proces szkoleniowy
Przemoc i zastraszanie w miejscu pracy
Trener wewnętrzny/zewnętrzy wobec psychopatolgii
Jak uczą się dorośli- metody efektywnej nauki
(8 godz.)
Drabina kompetencji
Preferencje dotyczące sposobu uczenia się
Wykorzystanie zmysłów w procesie uczenia się
Model komunikacji
Aktywizacja i motywowanie uczestników
Metody efektywnej nauki- haki pamięciowe, akronimy, Rzymski pokój, tworzenie notatek, mapy myśli
Odporność psychiczna, dobrostan trenera
(8 godz.)
Jak zadbać o swoją psychikę
Trudne sytuacje jak je przejść?
Odporność na stres
Prowadzenie biznesu szkoleniowego
(4 godz.)
Jak zacząć prowadzić własną działalność?
Jak jest „na swoim”?
Dotacje?
Trudne sytuacje w pracy trenera
(8 godz.)
Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej
Przygotowanie i prowadzenie prezentacji
(8 godz.)
Cechy dobrej prezentacji
Przygotowanie prezentacji (cel prezentacji, zakres merytoryczny, ramówka prezentacji, grupy odbiorców, potrzeby informacyjne, kompetencje grypy odbiorców, układ prezentacji, określanie możliwych pytań, planowanie czasu)
Prowadzenie prezentacji (trafne przywitanie, omawianie slajdów – technika 3*3, odpowiadanie na pytania, dyskusja, podsumowanie)
Projektowanie materiałów szkoleniowych
(8 godz.)
Struktura materiałów szkoleniowych (właściwych i uzupełniających)
Zawartość materiałów
Poszukiwanie źródeł
Materiały elektroniczne
Opracowanie programów i tworzenie sesji szkoleniowych
(8 godz.)
Problemy i potrzeby biznesowe
Określanie celów i treści szkolenia
Programy szkoleniowe
Tworzenie scenariusza sesji szkoleniowej szkolenia stacjonarnego oraz online
Metody szkoleniowe- TTT
(16 godz.)
Komunikacja społeczna:
- Komunikacja w procesie szkoleniowym
- “Aktywne słuchanie”
- Sprzężenie zwrotne
- Parafraza
- Techniki odpowiadania na pytania
- Kreatywność
- Elastyczność zachowań
- Myślenie analityczne
- Sztuka autoprezentacji (tworzenie wizerunku trenera)
- Techniki pracy w grupie- małe i duże grupy, konferencje
- Dyscyplina czasowa a program szkolenia
Szkolenia stacjonarne a szkolenia zdalne
(4 godz.)
Szkolenia zdalne a szkolenia stacjonarne
Dobór narzędzi do szkoleń
Dynamika procesów grupowych
(8 godz.)
Proces grupowy – analiza poznawcza
Elementy procesu grupowego
Fazy rozwoju grupy
Specyfika komunikacji w grupie
Struktura zespołu
Role odgrywane w grupie
Kryzysy i konflikty grupowe
„Udana grupa”
Sztuka mówienia i higiena głosu, trening aktorski
(8 godz.)
Trening artykulacyjny, czyli jak właściwie wypowiadać głoski i akcentować wyrazy?
Ćwiczenia usprawniające dykcję
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, niezbędne do poprawnej wymowy
Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki oddechowe podczas mówienia (oddychanie przeponowe)
Emisja głosu
Komunikacja i PR
(8 godz.)
Narzędzia kształtowania wizerunku w social mediach, Facebok, Instagram, Linked In.
Tworzenie wizerunku trenera
Szkolenia on-line- jak je przygotować
Technologia i jej zastosowanie
Ocena efektywności szkoleń
(8 godz.)
Ocena krótko- i długoterminowa
Określanie kryteriów oceny i sposobów pomiaru
Doraźne cele szkoleniowe a cele długofalowe
Działania doszkoleniowe
Narzędzia oceny uczestników szkoleń (ankieta, notatki, obserwacje uczestniczące, wyniki pracy, testy kompetencji)
Konsultacje i przygotowanie sesji szkoleniowych- pod kątem projektu końcowego
(4 godz.)
Projekt końcowy
Prowadzenie szkoleń indoor
(16 godz.)
Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej
Prowadzenie szkoleń outdoor
(16 godz.)
Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej
Forma zaliczenia
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest otrzymanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów (pod uwagę jest brana frekwencja słuchaczy) plus zdanie egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną (test) i praktyczną- prezentację fragmentu autorskiego szkolenia oraz opracowanie konspektu szkoleniowego.