Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Trener biznesu

 

Obejmuje zajęcia m.in. z zakresu metod i narzędzi pracy szkoleniowca, prowadzenia i ewaluacji szkoleń, przygotowania materiałów merytorycznych na szkolenia. 

Liczba godzin: 176
Liczba semestrów: 2
Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
(16 godz.)

Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS)
Określenie wymagań, planowanie RAPS, ocena istniejących potrzeb
Identyfikacja braków w kwalifikacjach pracowników (ankieta, wywiad, development center)
Analiza wyników i dalsze działania

 

Zarządzanie projektami i wdrażanie zmian
(8 godz.)

Narzędzia, etapy, współpraca z klientem 

Zmiana (projektowanie zmian, motywy, cele, rodzaje zmian) 

Kierowanie zachowaniami i postawami ludzi wobec zmian w organizacjach 

Rodzaje wiedzy i modele zarządzania wiedzą 

Rola trenera w zakresie wprowadzania zmian 

Techniczne aspekty organizacji szkoleń
(4 godz.)

Szkolenia w miejscu pracy (planowanie czynności, lista celów, uczestnicy) 

Szkolenia poza miejscem pracy (miejsce, ograniczenia czasowe, termin rozpoczęcia i zakończenia, zalety i wady szkoleń wyjazdowych) 

Szkolenia zdalne (narzędzia do prowadzenia szkoleń online, dobór multimediów) 

Szkolenia indoor i outdoor 

Przygotowanie sali szkoleniowej i zespołów szkoleniowych online 

Psychopatologie w miejscu pracy i przeciwdziałanie im
(4 godz.)

Zdrowie psychiczne – depresja i inne powszechne zaburzenia psychiczne. 

Wypalenie 

Relacje interpersonalne w miejscu pracy 

Relacje z przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami a proces szkoleniowy

Przemoc i zastraszanie w miejscu pracy 

Trener wewnętrzny/zewnętrzy wobec psychopatolgii 

Jak uczą się dorośli- metody efektywnej nauki
(8 godz.)

Drabina kompetencji 

Preferencje dotyczące sposobu uczenia się 

Wykorzystanie zmysłów w procesie uczenia się 

Model komunikacji 

Aktywizacja i motywowanie uczestników 

Metody efektywnej nauki- haki pamięciowe, akronimy, Rzymski pokój, tworzenie notatek, mapy myśli 

Odporność psychiczna, dobrostan trenera
(8 godz.)

Jak zadbać o swoją psychikę 

Trudne sytuacje jak je przejść? 

Odporność na stres 

Prowadzenie biznesu szkoleniowego
(4 godz.)

Jak zacząć prowadzić własną działalność? 

Jak jest „na swoim”? 

Dotacje? 

Trudne sytuacje w pracy trenera
(8 godz.)

Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej

Przygotowanie i prowadzenie prezentacji
(8 godz.)

Cechy dobrej prezentacji 

Przygotowanie prezentacji (cel prezentacji, zakres merytoryczny, ramówka prezentacji, grupy odbiorców, potrzeby informacyjne, kompetencje grypy odbiorców, układ prezentacji, określanie możliwych pytań, planowanie czasu) 

Prowadzenie prezentacji (trafne przywitanie, omawianie slajdów – technika 3*3, odpowiadanie na pytania, dyskusja, podsumowanie) 

Projektowanie materiałów szkoleniowych
(8 godz.)

Struktura materiałów szkoleniowych (właściwych i uzupełniających) 

Zawartość materiałów 

Poszukiwanie źródeł 

Materiały elektroniczne 

Opracowanie programów i tworzenie sesji szkoleniowych
(8 godz.)

Problemy i potrzeby biznesowe 

Określanie celów i treści szkolenia 

Programy szkoleniowe 

Tworzenie scenariusza sesji szkoleniowej szkolenia stacjonarnego oraz online 

Metody szkoleniowe- TTT
(16 godz.)

Komunikacja społeczna: 

  • Komunikacja w procesie szkoleniowym 
  • “Aktywne słuchanie” 
  • Sprzężenie zwrotne 
  • Parafraza 
  • Techniki odpowiadania na pytania 
  • Kreatywność 
  • Elastyczność zachowań 
  • Myślenie analityczne 
  • Sztuka autoprezentacji (tworzenie wizerunku trenera) 
  • Techniki pracy w grupie- małe i duże grupy, konferencje 
  • Dyscyplina czasowa a program szkolenia 
Szkolenia stacjonarne a szkolenia zdalne
(4 godz.)

Szkolenia zdalne a szkolenia stacjonarne
Dobór narzędzi do szkoleń

Dynamika procesów grupowych
(8 godz.)

Proces grupowy – analiza poznawcza
Elementy procesu grupowego
Fazy rozwoju grupy
Specyfika komunikacji w grupie
Struktura zespołu
Role odgrywane w grupie
Kryzysy i konflikty grupowe
„Udana grupa”

Sztuka mówienia i higiena głosu, trening aktorski
(8 godz.)

Trening artykulacyjny, czyli jak właściwie wypowiadać głoski i akcentować wyrazy?
Ćwiczenia usprawniające dykcję
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, niezbędne do poprawnej wymowy
Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki oddechowe podczas mówienia (oddychanie przeponowe)
Emisja głosu

Komunikacja i PR
(8 godz.)

Narzędzia kształtowania wizerunku w social mediach, Facebok, Instagram, Linked In.
Tworzenie wizerunku trenera
Szkolenia on-line- jak je przygotować
Technologia i jej zastosowanie

Ocena efektywności szkoleń
(8 godz.)

Ocena krótko- i długoterminowa
Określanie kryteriów oceny i sposobów pomiaru
Doraźne cele szkoleniowe a cele długofalowe
Działania doszkoleniowe
Narzędzia oceny uczestników szkoleń (ankieta, notatki, obserwacje uczestniczące, wyniki pracy, testy kompetencji)

Konsultacje i przygotowanie sesji szkoleniowych- pod kątem projektu końcowego
(4 godz.)

Projekt końcowy

Prowadzenie szkoleń indoor
(16 godz.)

Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej

Prowadzenie szkoleń outdoor
(16 godz.)

Symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej

Forma zaliczenia

Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest otrzymanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów (pod uwagę jest brana frekwencja słuchaczy) plus zdanie egzaminu końcowego.

Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną (test) i praktyczną- prezentację fragmentu autorskiego szkolenia oraz opracowanie konspektu szkoleniowego.