Program studiów

Program studiów podyplomowych dla kierunku Menedżer zakupów – certyfikat Franklin University

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 170
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
ZAKUPY W PRZEDSIĘBIORSTWIE
(48 godz.)

1. Zakupy i ich znaczenie w organizacji (8 godz.)

  • rola zakupów i bezpieczeństwa materiałowego w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
  • proces zakupów w organizacji
  • cykl zaopatrzenia w przedsiębiorstwie
  • otoczenie gospodarcze i czynniki kształtujące funkcję zakupów
  • uwarunkowania wewnętrzne zaopatrzenia przedsiębiorstwa
  • typy postępowań zakupowych.

Słuchacze pozyskają aktualną wiedzę z zakresu zarządzania procesem zakupowym w przedsiębiorstwie oraz dowiedzą się, jak prognozować zakupy i jaki wpływ ma to na inne procesy w firmie.

 

2. Strategie zakupowe (16 godz.)

  • pojęcie i miejsce zakupów w procesie zarządzania strategicznego
  • rodzaje strategii zakupowych
  • procedura formułowania i wdrażania strategii logistycznej
  • miejsce zakupów w strukturze organizacyjnej.

Słuchacze poznają aktualne strategie zakupowe, metody ich formułowania oraz wdrażania w organizacji.

 

3. Zarządzanie łańcuchem dostaw (8 godz.)

  • istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw
  • procedura integrowania łańcuchów dostaw
  • techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw
  • zarządzanie łańcuchami dostaw
  • warunki transponowania doświadczeń zagranicznych.

Słuchacze poznają aktualne trendy i uwarunkowania w temacie zarządzania łańcuchem.

 

4. Ograniczanie kosztów w zakupach (8 godz.)

  • kumulacje zakupów
  • optymalne wielkości partii zakupowej
  • koszty odsetek
  • zysk płynący z zakupu większej partii materiału
  • możliwość generowania oszczędności z tytułu uproszczenia procesów logistycznych.

Słuchacze zdobędą wiedzę na temat skutecznych metod ograniczania kosztów zakupów i poszukiwania optymalnych rozwiązań dla swojej organizacji.

 

5. Wycena wartości relacji z dostawcami (8 godz.)

  • zarządzanie relacją z dostawcami w cyklu życia – nawiązanie, utrzymanie i rozwój relacji z dostawcą
  • komponenty wartości dostawcy z perspektywy realizacji celów przedsiębiorstwa
  • wycena potencjału rynkowego dostawcy
  • wycena potencjału zasobowego dostawców
  • wykorzystanie rachunku kosztów w zarządzaniu relacją z dostawcą
  • controlling relacji z dostawcami.

Słuchacze dowiedzą się, jak wycenić potencjał dostawcy oraz wybrać odpowiedniego dostawcę do SRM.

ELEMENTY ZARZĄDZANIA W ZAKUPACH
(24 godz.)

1. Organizacja i zarządzanie działem zakupów (8 godz.)

  • menedżer jako lider zespołu
  • efektywne kształtowanie przywództwa
  • przywództwo sytuacyjne a etapy rozwoju zespołu
  • organizacja pracy zespołowej
  • style zarządzania oraz style komunikacji
  • narzędzia rozwojowe pracowników
  • ewaluacja, kontrola i rozliczanie pracowników zespołu
  • zarządzanie zmianą i konfliktami w zespole.

Słuchacze dowiedzą, jak skutecznie zarządzać zespołem zakupowym. 

 

2. Dobór członków zespołu zakupów (8 godz.)

  • proces rekrutacji
  • rola działu personalnego i jego wsparcie w procesie rekrutacji
  • analiza i opis stanowiska pracy oraz budowa profilu kandydata do pracy w zakupach
  • metody, techniki oraz narzędzie selekcji
  • zatrudnienie oraz adaptacja na stanowisku pracy.

Słuchacze dowiedzą się, jak budować zespół zakupowy przy wsparciu o takie narzędzia jak, np. macierz kompetencji.

 

3. Zarządzanie kategorią w zakupach (8 godz.)

  • proces zarządzania kategoriami zakupowymi według modelu PRIME™

Słuchacze studiów podyplomowych dowiedzą się, jak metodycznie budować i zarządzać kategorią zakupową.

UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE
(32 godz.)

1. Umiejętności negocjacyjne  – z certyfikatem Franklin University (16 godz.)

  • Umiejętności negocjacyjne prowadzone są według materiałów dydaktycznych i metodologii Franklin University, z wykorzystaniem case study i ćwiczeń z rynku amerykańskiego.

2. Negocjacje w zakupach (16 godz.)

  • strategie negocjacyjne w zakupach
  • różnice w negocjacjach z dostawcami w zależności od ich pozycji rynkowej i znaczenia dla organizacji.
  • typologia osobowości w kontaktach z dostawcami i klientami
  • dobór technik negocjacyjnych względem dostawcy.

Słuchacze pozyskują najbardziej skuteczne umiejętności wspomagające ich w procesie negocjacji z różnymi typami dostawców.

PROCES ZAKUPÓW
(56 godz.)

1. Kryteria doboru i oceny dostawców (8 godz.)

  • źródła pozyskiwania informacji o dostawcach
  • analiza ofert i ich selekcja
  • kryteria  i metody oceny dostawców
  • zarządzanie bazą dostawców.

Słuchacze dowiedzą się, jak pozyskiwać informacje oraz jak oceniać dostawcę według właściwych kryteriów oceny i mierników efektywności.

 

2. Prawne aspekty zawierania umów handlowych (8 godz.)

  • rodzaje umów
  • warunki umów
  • strony kontraktu handlowego
  • pułapki w zawieraniu kontraktów handlowych.

Słuchacze dowiedzą się, jak zabezpieczyć zakup produktów lub usług przez zastosowanie właściwych zapisów w umowach.

 

3. Zarządzanie relacjami z dostawcami (16 godz.)

  • procedura składania zamówień
  • kanały komunikacji z dostawcami
  • realizacja zamówień
  • mechanizmy kontroli jakości.

Słuchacze dowiedzą się, na czym polega SRM (Supplier Relationship Management), jak dobierać firmy oraz zarządzać projektem rozwojowym.

 

4. Zarządzanie zapasami (8 godz.)

  • ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami
  • uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami
  • stochastyczne systemy sterowania zapasami
  • zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych (Material Requirements Planning)
  • zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji akurat na czas (Just in Time)
  • planowanie zapasów w łańcuchach dostaw
  • przegląd metodyk zarządzania projektami.

Słuchacze dowiedzą się, jak zarządzać oraz optymalizować zapasy w firmie.

 

5. Transport i realizacja dostaw materiałów (8 godz.)

  • polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms, wybór środków transportu
  • spedycja i usługi transportowe
  • stawki i taryfy transportowe.

Słuchacze dowiedzą się, w jaki sposób dobrać właściwe środki transportów oraz zasady kontraktowania dostawców usług transportowych.

 

6. Prawo celne w obrocie międzynarodowym (8 godz.)

  • prawo celne w logistyce międzynarodowej
  • praktyczne zastosowanie przepisów Prawa Celnego
  • elementy kalkulacyjne a wartość celna towaru
  • warunki dostaw Incoterms 2010
  • AEO- instytucja upoważnionego przedsiębiorcy.

Słuchacze dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystać prawo celne w imporcie dóbr.

SEMINARIUM
(10 godz.)

1. Praca nad projektem (10 godz.)

 

Słuchacze przygotowują pracę pisemną w ramach projektu praktycznego. Ponadto, przygotowują również spis zagadnień do analizy w projekcie.

Pisząc pracę i pracując nad projektem, ściśle współpracują z wykładowcą prowadzącym. Konsultacje odbywają się drogą mailową, telefoniczną lub osobiście poza zajęciami.

Forma zaliczenia

Praca dyplomowa w formie projektu oraz jego grupowa obrona.