Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku menadżer ds. eksportu

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
Wprowadzenie do eksportu – podstawy strategii eksportowej
(7 godz.)
  • Globalizacja 

  • Eksportować, czy nie – algorytm decyzyjny 

  • Badania koniunktury i analiza rynków zagranicznych   

  • Strategia eksportowa i jej znaczenie dla firmy 

  • Eksport pośredni 

  • Eksport bezpośredni 

  • Wielozagadnieniowa gotowość do eksportu 

  • Rozpoczęcie działalności eksportowej 

  • Incoterms 

  • Weryfkacja otoczenia biznesowego 

  • Źródła informacji o klientach na różnych rynkach i weryfikacja nabywców 

Organizacja komórki eksportu w przedsiębiorstwach
(4 godz.)
  • Eksport w małej firmie bez wyodrębnienia organizacyjnego  

  • Organizacja z wyodrębnionym stanowiskiem specjalisty do spraw eksportu 

  • Organizacja z wyodrębnionym działem eksportu 

  • Organizacja z pionem zagranicznym 

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
(7 godz.)

3 godz. + 4 godz. warsztatów

  • Biuro przedstawicielskie  

  • Umowa o zarządzanie  

  • Wspólne przedsięwzięcie  

  • Filia lub oddział zagraniczny  

  • Struktura holdingowa  

  • Alians strategiczny  

  • WARSZTATY: Strategie i proces internacjonalizacji polskich firm – studia przypadków – 4 godz.  

 

Zagadnienia prawne w ekspansji zagranicznej
(10 godz.)

5 godz. + 5 godz. warsztatów 

  • Środki polityki handlowej
  • Procedury celne 
  • Prawo w handlu międzynarodowym
  • Prawo w transporcie międzynarodowym
  • Podatki


WARSZTATY: procedury celne w praktyce – 5 godz. 

Budowanie i wdrażanie efektywnej strategii eksportowej
(18 godz.)

7 godz. + 11 godz. warsztatów 

  • Działania eksportowe – cel, struktura, model biznesowy 

  • Analiza gotowości przedsiębiorstwa do wejścia na nowe rynki zbytu - identyfikacja rynku i klienta 

  • Analiza pozycji przedsiębiorstwa i jego produktów na rynkach zagranicznych 

  • Dobór rynków do ekspansji zagranicznej – badania rynku, strategia cenowa i dystrybucyjna, bariery w eksporcie 

  • Analiza przewagi konkurencyjnej na wybranym rynku 

  • Dobór optymalnej strategii eksportowej dla przedsiębiorstwa na wybranym rynku 

  • Podstawowe etapy realizacji działań eksportowych  

  • Podstawowe metody wspierania sprzedaży eksportowej 

  • Personel w działalności eksportowej 

  • Wymogi prawne dla produktu w eksporcie certyfikaty, rejestracje itp. 

  • WARSZTATY: opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji – 11 godz.  

LIDER EKSPORTU - PRAKTYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM EKSPORTOWYM ZAGRANICZNEJ
(8 godz.)

3 godz. + 5 godz. warsztatów

  • Cechy skutecznego Lidera  - empowerment - jako naturalna kompetencja dojrzałego lidera 
  • Przywództwo Lidera przez pryzmat procesów  - delegowanie  i egzekwowanie zadań 
  • Przywództwo sytuacyjne jako klucz do osiągnięcia sukcesu  - dopasowanie stylu przywództwa przez lidera do poziomu gotowości pracownika
  • Budowanie poczucia przynależności przez Lidera 
  • Budowanie zespołu eksportowego przez Lidera
  • Efektywna komunikacja w procesie ustalania celów eksportowych przez Lidera
Efektywne narzędzia marketingowe wspomagające eksport
(18 godz.)

7 godz. + 11 godz. warsztatów

  • Cele prowadzenia działalności eksportowej – wskaźniki rezultatu  

  • Analiza nowych rynków eksportowych (PEST)  

  • Segmentacja rynków, wybór docelowego rynku eksportowego  

  • Techniki poszukiwania potencjalnych importerów, źródła informacji  

  • Kryteria wyboru produktów do eksportu  

  • Kanały dystrybucji produktów eksportowych  

  • Strategie cenowe w eksporcie  

  • Strategie marketingowe w eksporcie – marketing mix 

  • Promocja produktów eksportowych  

  • Proces tworzenia i prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej w eksporcie  

  • Narzędzia marketingu i reklamy w eksporcie – ocena kanałów dystrybucji przekazów informacyjno-promocyjnych  

  • Organizowanie spotkań – zasady przygotowywania prezentacji ofert eksportowych  

  • Standardy obsługi, etykieta w biznesie międzynarodowym 

  • WARSZTATY: marketing eksportowy w praktyce – 11 godz.  

Organizacja wejścia na rynki zagraniczne i narzędzia promocji eksportu
(17 godz.)

7 godz. + 10 godz. warsztatów

  • Poszukiwanie kontrahentów 

  • Oferta i zapytanie ofertowe 

  • Nawiązywanie kontaktów 

  • Poszukiwanie dystrybutorów 

  • Organizacja i udział w targach 

  • Organizacja i udział w misjach 

  • WARSZTATY w salach komputerowych: poszukiwanie kontrahentów, przygotowanie targów oraz misji zagranicznej – 10 godz. 

Kontrakty eksportowe
(14 godz.)

10 godz. + 4 godz. warsztatów

  • Przygotowanie skutecznej oferty eksportowej 

  • Proces ofertowy i prawne aspekty oferty w UE i poza UE 

  • Ustalanie bazy dostawy i sposobu płatności 

  • Sposób rozliczania kontraktu 

  • Zabezpieczenia odroczonej płatności – praktyka na różnych rynkach 

  • Terminy płatności  

  • Zabezpieczenia i podstawowe klauzule kontraktów eksportowych 

  • Posługiwanie się Ogólnymi Warunkami Sprzedaży i włączanie ich do umów 

  • Zasady wyboru prawa właściwego, arbitrażu, ograniczanie odpowiedzialności eksportera 

  • WARSZTATY: analiza kontraktu eksportowego – 4 godz.  

Negocjacje kontraktów eksportowych
(18 godz.)

7 godz. + 11 warsztatów

  • Wielokulturowość rynków 

  • Wprowadzenie do negocjacji 

  • Etapy negocjacji 

  • Narzędzia negocjacyjne, w tym rekwizyty 

  • Taktyki negocjacyjne  

  • Metody obrony przed taktykami klienta 

  • Sztuka manipulacji – wszystkie chwyty dozwolone 

  • Rozpoznawanie obszaru negocjacji i ustępstw partnera 

  • Kreowanie wizerunku i budowanie własnej siły 

  • Mowa ciała w negocjacjach w różnych kulturach 

  • Taktyki retoryczne w negocjacjach i ich różne rozumienie 

  • Testowanie limitów klienta zagranicznego 

  • Przełamywanie impasu, nie okazując słabości i nie zrywając negocjacji 

  • WARSZTATY: negocjowanie kontraktów (negocjacje zza biurka i negocjacje face2face) – 11 godz. 

Podstawy logistyki i transportu MIĘDZYNARODOWEGO
(11 godz.)

4 godz. + 7 godz. warsztatów

  • arządzanie łańcuchem dostaw z uwzględnieniem zróżnicowania środków transportu 

  • Systemy informatyczne w logistycznym łańcuchu dostaw 

  • Centra logistyczne w łańcuchu dostaw 

  • Gospodarka magazynowa w łańcuchu dostaw 

  • Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji  

  • Środki transportu w handlu zagranicznym 

  • Transport – spedycja samochodowa 

  • Zarządzanie transportem i spedycją samochodową 

  • Bezpieczeństwo drogowe 

  • Ubezpieczenia 

  • Kontrola w transporcie samochodowym 

  • Warsztaty: projektowanie międzynarodowego łańcucha dostaw – 7 godz. 

System celny, odprawa celna, procedury i dokumenty celne
(11 godz.)

4 godz. + 7 godz. warsztatów

  • Znaczenie cła w obrocie towarowym zagranicznym 

  • Opodatkowanie transakcji zagranicznych towarów z krajami spoza Unii Europejskiej 

  • Dokumentacja i ewidencja księgowa transakcji zagranicznych z krajami spoza Unii Europejskiej 

  • SAD 

  • Faktura 

  • Inne 

  • Warsztaty: wypełnianie dokumentów eksportowych: SAD, listy przewozowe, inne – 7 godz.

Źródła finansowania działalności eksportowej
(11 godz.)

4 godz. + 7 godz. warsztatów

  • Polityka ekspansji zagranicznej na poziomie kraju/regionu 

  • Zewnętrzne źródła finansowania działalności eksportowej: dotacje, pożyczki 

  • Instytucje wspomagające działania eksportowe – instytucje otoczenia biznesu i inne 

  • Zewnętrzne źródła finansowania personelu zajmującego się eksportem 

  • Dotacje 

  • Pożyczki 

  • WARSZTATY: opracowanie wniosku o dofinansowanie ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa (dotacja/pożyczka) – 7 godz.

Język angielski w eksporcie
(8 godz.)
  • Angielski biznesowy
  • Dokumentacja handlowa
SEMINARIUM
(6 godz.)

Konsultacje w zakresie przygotowania projektu zaliczeniowego.

FORMA ZALICZENIA

         Testy                                           Projekt                                  Krawat

test po I semestrze                        praca dyplomowa                        Obrona
                                                        w formie projektu