Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Akademia Lean Leadera

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 160
Liczba zjazdów: 10
Liczba semestrów: 2
Strategia Lean – budowanie przewagi konkurencyjnej
(16 godz.)
  • Inauguracja kierunku Akademia Lean Lidera, omówienie programu  

  • Geneza Lean Management – droga Toyoty  

  • Ewolucja Lean Management – od narzędzi do kultury uczenia się  

  • Strategiczne podejście do Lean sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej  

  • Kultura uczenia się – jak budować zaangażowanie pracowników  

  • Lean 4.0 - model doskonalenia organizacji  

  • Case Study transformacji Lean  

  

Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające na efektywne przeprowadzenie transformacji Lean w organizacjach. Elementem zajęć będzie również dzielenie się doświadczeniami, jakich błędów nie należy popełniać przy wdrażaniu Lean Management.  

 

OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.1
(16 godz.)
  • Jak definiować potencjał do rozwoju organizacji
  • Potencjał vs problem – perspektywa pracownika
  • Podstawowe narzędzia analizy procesów
  • Architektura procesów
  • Mapowanie strumienia wartości
  • Wyznaczanie Czasu Taktu – Takt Time (T/T)
  • Mierzenie Czasów Cyklu – Cycle Time (C/T)
  • Badanie poziomu standaryzacji pracy
  • Analiza czynności metodą migawkową
  • Definiowanie problemów i hipotez do usprawnień
  • Nadawanie priorytetów dla działań usprawniających

Uczestnicy nabędą umiejętności mapowania i mierzenia procesów, zbierania danych, wyciągania wniosków na bazie zgromadzonych danych i informacji oraz opracowania rekomendacji do usprawnień. Dowiedzą się również jak definiować potencjał do rozwoju organizacji.

OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.2 Warsztaty na terenie klienta partnera
(16 godz.)
  • Mapowanie procesów – zajęcia praktycznie
  • Tworzenie mapy punków kontroli – zajęcia praktyczne
  • Pomiary procesu
  • Czas cyklu
  • Analiza migawkowa
  • Analiza pracy standaryzowanej (arkusz pracy standaryzowanej)
  • Diagram Spaghetti
  • Analiza zebranych informacji
  • Przygotowanie wniosków i rekomendacji
  • Prezentacja podsumowująca

Uczestnicy nabędą praktycznych umiejętności analizy procesów i definiowania potencjału do rozwoju organizacji. Zdobędą praktyczne umiejętności, jak mapować i mierzyć procesy oraz wyciągać wnioski z pomiarów i przygotowywać rekomendacje do usprawnień.

Problem Solving – skuteczne rozwiązywanie problemów
(16 godz.)

Wprowadzenie do Problem Solving:

  • definicja i rodzaje problemów,
  • najczęstsze problemy w firmach produkcyjnych,
  • wartościowanie problemów,
  • miary i skutki problemów.

Proces rozwiązywania problemów:

  • problem – przyczyna - rozwiązanie
  • jak budować proces rozwiązywania problemów w firmie
  • identyfikowanie i nazywanie problemów
  • poszukiwanie przyczyn
  • określanie celu
  • analiza i wybór przyczyn
  • określanie działań korygujących,
  • standaryzacja
  • ciągłe doskonalenie

Narzędzia rozwiązywania problemów:

  • burza mózgów – Philips 623,
  • 5 x Dlaczego,
  • 5W1H,
  • analiza Pareto-Lorenza,
  • diagram Ishikawy,
  • PDCA,
  • matryca 7 pytań,
  • arkusz A3.

Ćwiczenia praktyczne

  • podział na grupy
  • identyfikacja i przydzielenie problemów,
  • praca w zespołach,
  • refleksja nt. zastosowanych rozwiązań i narzędzi,
  • prezentacja i omówienie wyników.

Zespół rozwiązywania problemów (Team Problem Solving)

  • worzenie grup fokusowych,
  • śledzenie i monitoring usprawnień procesowych,
  • lekcje jednotematyczne.

 Ciągłe rozwiązywanie problemów:

  • system rozwiązywania problemów
  • narzędzia wspomagające system rozwiązywania problemów
  • przykłady systemów rozwiązywania problemów
  • angażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów
  • systemy sugestii w firmach produkcyjnych

 

NARZĘDZIA LEAN – DOSKONALENIE PROCESÓW
(16 godz.)
  • Definicja i zadania TPM
  • Osiem filarów TPM
  • Konflikt eksploatacyjny
  • Zaangażowanie załogi w TPM
  • Konserwacja profilaktyczna i prognozowana
  • Program 5S/Visual Management a działania TPM
  • Pomiar dostępności, wydajności, jakości
  •  Współczynnik OEE
  • Karta zapisu problemów
  • Jak przeprowadzić Warsztaty Doskonalenia?
  • SMED: przyczyny skracania czasu przezbrojeń, rodzaje strat powiązanych z przezbrojeniem; czym jest, czym nie jest SMED – nazewnictwo, definicje
  • Metodyka SMED – krok po kroku – podstawowe kroki w procesie przezbrajania maszyn i urządzeń
  • 5S jako metoda standaryzacji

Uczestnicy nabędą podstawowe umiejętności z zakresu podstawowych narzędzi i metodologii używanych przy optymalizacji procesów. Prezentowane narzędzia służące podnoszeniu efektywności i standaryzacja m.in. takie, jak: TPM (Total Productive Maintenance), SMED (Single Minut Exchange of Die), 5S (Selekcja, Systematyka, Sprzątanie, Standaryzacja, Samodyscyplina).

BUDOWANIE KIERUNKÓW ROZWOJU ORGANIZACJI. ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
(16 godz.)
  • Kierunki Rozwoju
  • Parafraza Kontekstu Biznesowego
  • Potwierdzenie wskaźników Kontekstu Biznesowego
  • Wybór kierunków strategicznych
  • Analiza spójności kierunków strategicznych ze Strategią firmy
  • Wypracowanie wskaźników KierunkuZarządzanie projektem
  • Komunikacja i jej rola we wdrażaniu zmian
  •  Zasady skutecznej komunikacji w implementacji zmian i kulturze Lean management
  • Style osobowości w procesie komunikowania
  • Techniki komunikacji a Lean management
  • Bariery i czynniki sukcesu komunikacji we wdrażaniu zmian i koncepcji Lean management
  •  Praca domowa (Model komunikacji w mojej organizacji)

Uczestnicy nabędą umiejętność odnoszenia się do celów i wyzwań stojących przed organizacją na poziomie strategicznym oraz będą w stanie wytypować inicjatywy strategiczne zapewniające spójność działań operacyjnych z realizacją przyjętej Strategii. Dodatkowym elementem będzie umiejętność skutecznego zarządzania projektem.

Leadership – nowoczesne przywództwo
(16 godz.)
  • Budowanie kultury organizacji w oparciu o przywództwo Lean  

  • Rola lidera w organizacji wysokoefektywnej  

  • Kaskadowanie i komunikowanie strategii jako element fundamentu kultury Lean 

  • Kaskadowanie strategii do najniższego poziomu w organizacji  

  • Budowanie efektywnych zespołów  

  • Zarządzanie Wizualne jako element zarządzania efektywnością  

  • Proces rozwoju pracowników  

  • Umiejętności zarządzania procesem i zespołem  

  

Uczestnicy zdobędą umiejętności z zakresu budowania kultury LEAN. Głównym celem modułu będzie zapoznanie uczestników z nowoczesnymi modelami przywództwa.  

Zarządzanie zmianą
(16 godz.)
  • Wprowadzenie do tematyki zarządzania zmianą  

  • Charakterystyka faz zmiany w organizacji  

  • Ludzie w procesie zmiany (reakcje wobec zmiany, kategoryzacja osób w zależności od przyswajalności zmian)  

  • Rola managerów, liderów w zakresie implementacji zmian  

  • Opór wobec zmian i sposoby jego przezwyciężania  

  • Rozpoznawanie poszczególnych faz zmiany  

  • Standardowe zachowania managera w poszczególnych fazach zmiany  

  • Lider w zmianie  

  • Zarządzanie i wizualizacja procesu zmiany  

Uczestnicy zapoznają się z charakterystyką zmiany w organizacji, modelami implementacji zmian, zjawiskiem oporu wobec zmian oraz sposobami jego przezwyciężania.  

SYSTEM ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ I ZARZĄDZANIE WIZUALNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH
(16 godz.)
  • Metodologia określenia celów strategicznych organizacji
  • Metoda ustalenia wskaźników dla procesu głównego (jakość, koszty, dostępność)
  • Opracowanie koncepcji raportowania dla zdefiniowanych wskaźników
  • Zaprojektowanie i opracowanie narzędzi służących do zbierania danych
  • Określenie ról i odpowiedzialności pracowników poszczególnych szczebli
  • Metoda przeprowadzenia warsztatów wdrożeniowych Lean Action Workout – wizualne tablice
  • Warsztaty coachingowe dla Liderów z prowadzenia odpraw pracowniczych
  • Standard wizualnych tablic
  • Ankiety „informacji zwrotnej” dla prowadzącego
  • Metoda uruchomienia odpraw pracowniczych
  • Elementy zarządzania wizualnego: wizualne procesy, wizualne tablice, wizualni managerowie
  • Rodzaje tablic wizualizacyjnych: Spotkania operacyjne, Wskaźniki (KPIs), Tablice Godzina po Godzinie
  • Rola zarządzania wizualnego we wdrażaniu kultury Lean

Celem modułu jest zapoznanie uczestników z metodologia kaskadowania celów w organizacji oraz sposoby wizualizacji

Modelowanie procesów – SIX SIGMA
(8 godz.)
  • Wprowadzenie do Six Sigma:
  • Czym jest Six Sigma?
  • Przykłady z firm, które uruchomiły programy Six Sigma
  • Projekty, jako sposób wprowadzania usprawnień
  • Koncepcja „ukrytej fabryki”
  • Jak mierzy się jakość i wydajność w Six Sigma (RTY).
  • Koszty złej jakości.
  • Role i zadania w systemie Six Sigma.
  • Metodyka Six Sigma:
  • Metodyka DMAIC
  • Identyfikacja problemów firmy
  • Priorytetyzacja, wybór i definiowanie projektów doskonalenia
FAZA DEFINIUJ (projekt)
  • Przygotowanie Project Charter (karty projektu)
  •  Sformułowanie problemu i celu projektu
  •  Zakres projektu
  •  Kamienie milowe
  • Diagram SIPOC
  • Definiowanie parametrów CTQ
Podsumowanie programu
(8 godz.)

Podsumowanie programu