Zapewne nie raz słyszałeś(-aś), że ktoś ma taki lub inny styl działania. Co to jednak tak naprawdę znaczy? Czy to tylko potoczne sformułowanie, czy może ma ono bardziej sprecyzowane znaczenie? I jak to się przekłada na nasze postępowanie, czyli jak Twój styl działania wpływa np. na sposób, w jaki planujesz wakacje?

 

 „Twój FRIS®” 

 

Model FRIS® funkcjonuje na podstawie 4 perspektyw poznawczych: FAKTY – RELACJE – IDEE – STRUKTURY. Wyjaśniają one, jakim informacjom nadajesz największy priorytet. Tytułowy „styl działania” oznacza  kompozycję wszystkich używanych przez Ciebie perspektyw poznawczych. Przy czym nie ma pewności, że korzystasz z jednej lub z większej ich liczby. Jak to poznać i w jakim celu? Jeśli wiesz, z jakich perspektyw poznawczych korzystasz, możesz wykonać milowy krok w kierunku wykorzystania swoich wewnętrznych zasobów. Każdy ze stylów ma bowiem mocne strony. Styl adekwatnie dobrany do sytuacji sprawia, że nie tylko jesteś skuteczny, ale czujesz się w tym działaniu po prostu dobrze. Rezultaty przychodzą stosunkowo łatwo i nie odczuwasz wewnętrznego napięcia. Dodatkowo, wiedząc, jaki jest Twój styl działania, możesz np. przewidzieć/zrozumieć, dlaczego „dogadanie się” z pewnymi osobami stanowi dla Ciebie wyzwanie, a w rozmowie z niektórymi czujesz się wyjątkowo swobodnie. 

 

 

Jak poznać, jaki jest Twój styl działania? 

 

Wykorzystajmy w tym celu jakże miłą dla wielu z nas czynność, którą jest planowanie wakacyjnego urlopu. Również w tym zdaniu ukryta jest pewna wątpliwość. Czy każdy ma przyjemność z planowania własnego urlopu? Zaryzykuję stwierdzenie, że tak. Oczywiście pod warunkiem, iż ma możliwość planowania zgodnie ze swoim stylem działania. Nie dla każdego będzie to oznaczało godziny spędzone nad przewodnikami lub na forach globetrotterów. Jeśli jednak z jakiś powodów sytuacja postawi nas pod ścianą i pomimo że uwielbiamy gruntownie analizować plany wakacyjne, nagle zostaniemy tego pozbawieni, to trudno będzie mówić o satysfakcji. Jeśli chciał(a)byś zidentyfikować swój styl działania, spróbuj odnaleźć go w zachowaniach typowych dla poszczególnych stylów. Odnieś to do tego, jak planujesz wakacje

 

 

Perspektywa FAKTY: szybko i na temat 

 

Odpowiednie źródła informacji to dla Ciebie podstawa.  Lubisz jednak, gdy jest ich kilka, ale raczej mniej niż więcej. W kontakcie z przedstawicielem firmy turystycznej cenisz konkret i szybkość odpowiedzi. Zależy Ci na podpisaniu umowy i przeczytaniu jej najważniejszych warunków. Masz krótką checklistę, która pokazuje Ci, jakie kwestie musisz domknąć przed wyjazdem oraz na jakim etapie działania obecnie jesteś. Wolisz telefon lub mail niż wizytę w biurze podróży. Twoje podejście można określić słowami: „A w ogóle to jedziemy! Na miejscu na pewno sobie poradzimy! Kiedy? Już Ci mówię…” 

 

Perspektywa RELACJE: inni mają znaczenie 

 

Zastanawiasz się, czy może pojechać, tak jak ostatnio, z całą grupą. W sumie było fajnie. No może, jeśli tym razem kilka osób zostałoby na miejscu. Wojtek rozkręci imprezę, na Julkę zawsze można liczyć, a Mariusz nie dość, że miły, to załatwi wszystko w hotelu tak, żeby nie było żadnych nieporozumień. Poza tym już pytał, czy jedziesz i wstępnie się zgodziłeś(-aś), więc trudno będzie zrezygnować. Powiedziałeś(-aś) „A” , to trzeba powiedzieć „B” – już kilka lat jeździcie razem (fajnie mieć taką zgraną paczkę na kolejne wyjazdy). 

 

 

Perspektywa IDEE: zróbmy coś innego 

 

Myślisz o tym, aby zakręcić globusem i z zamkniętymi oczami wybrać jakieś miejsce. Jeżeli wyjdzie coś kiepskiego, to zmienisz metodę wyboru. Ostatnio byłeś(-aś) gdzieś z ekipą znajomych, więc może teraz pojedziesz sam(a) (lub odwrotnie). Warto mieć wynajęty samochód na miejscu, żeby się coś działo. Może zapiszesz się na jakiś kurs – takie nurkowanie, to musi być wow. Nowe doświadczenia – super. Poznawanie nowych ludzi? Jasne, ale nie za dużo – chciał(a)byś mieć czas dla siebie. Chyba spróbujesz tego ich dziwnego dania criadillas… 

 

Perspektywa STRUKTURY: „wyciśnijmy” z wakacji ile się da 

 

W Twojej głowie krążą różne myśli: „Kiedy dojedziemy na miejsce i ile będziemy mieli realnie czasu? Jakie atrakcje warte są zobaczenia?”. Przez kilka tygodni  szukasz informacji w necie, czytasz kilka przewodników i dopiero wtedy odpowiadasz na te i inne pytania. Rozważasz, czy warto zarejestrować swój wyjazd w jakiejś bazie i sprawdzić ubezpieczenie.  Wolał(a)byś jednak jechać w małym gronie – mniej zamieszania. A co jeśli będzie zbyt ciepło? Znów planujesz… 

 

 

Jest duża szansa, że odnalazłeś(-aś) „część siebie” w kilku perspektywach. To właśnie jest potencjalnie Twój styl działania. Teraz warto zastanowić się, jak go najlepiej wykorzystać (struktury), co zmienić (idee), opowiedzieć o nim innym osobom (relacje) lub… Ty już pewnie wiesz najlepiej, co z tym zrobić (fakty)! 

 

Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł przeczytaj też Jak wypoczywać, żeby naprawdę odpocząć

 

Zobacz także