Sklep internetowy to w zasadzie powszechne już zjawisko, jednak wciąż specyficzne. Dlaczego? Mimo że każdy z nas zetknął się z jakimś sklepem internetowym, z pewnością nie wszyscy do końca znają rządzące nim zasady, a jest ich sporo. 

 

Interakcja i sprzedaż 

 

Od czego zacząć? Od przybliżenia, czym tak naprawdę jest sklep internetowy. Nie chodzi tutaj o całą obszerną genezę, ale o ujęcie tego narzędzia biznesu w perspektywie klienta i przedsiębiorcy. Tak więc sklep internetowy to serwis, portal, platforma e-commerce – słowem miejsce w sieci, gdzie:

  • klient może przejrzeć ofertę, zapoznać się z parametrami, opisem, specyfikacją i finalnie kupić rozwiązanie (zarówno produkt, jak i usługę) 
  • przedsiębiorca może zaprezentować swoje rozwiązania, które finalnie podlegają procesowi zakupowemu, czyli jest możliwość ich formalno-prawnego nabycia w procesie zakupowym.

Można również powiedzieć o sklepie internetowym, że to wirtualny wymiar prowadzenia biznesu, ekspozycji marki w sieci i jej rozwiązań. A coraz częściej – że to rodzaj interakcji z użytkownikami poprzez tzw. user experience, czyli budowanie doświadczeń użytkownika.

 

 

Wspomniana już platforma e-commerce to nic innego jak oprogramowanie (konkretna technologia) dla sklepu internetowego zawierające oczekiwane funkcjonalności. Najczęściej zaliczamy do nich następujące panele:

  • produktowy
  • obsługi i zarządzania zamówieniami
  • płatności (głównie elektronicznych)
  • wysyłkowy (logistyka)
  • marketingowy
  • administracyjny w tym analityki.

 

Wybierz platformę

 

Istnieje kilka typów platform, które różnią się funkcjonalnościami, przydatnością, zakresem, technologią wykonania i tzw. kosztami produkcji (projekt, wdrożenie, serwisowanie, kastomizacja). Do najpopularniejszych należą:

  • SaaS – System at a Service, Software as a Service – usługa chmury obliczeniowej (cloud computing). Jest to tzw. zamknięte rozwiązanie oparte na oprogramowaniu dostawcy, który zarządza całą architekturą, przeznaczone dla  małych firm. Przykładem takich rozwiązań jest Shoper, Shoplo, IdoSellShop, RedCart, Sky-Shop czy Shopify.
  • CMS w wersji sklepu – Content Management System z funkcjonalnością sklepu. Dominuje tutaj rozwiązanie WooCommerce dla CMS Wordpress. System przeznaczony dla stron zbudowanych w oparciu o ten CMS pozwala rozszerzyć zakres i funkcje działania strony o pełną funkcjonalność sklepu. Jest adresowany do małych i średnich firm. 
  • Oprogramowanie opensource – cieszący się uznaniem  rodzaj platformy ze sporym wyborem gotowych rozwiązań technologicznych. Ten dostępny nieodpłatnie gotowy silnik sklepu wymaga większej wiedzy i umiejętności zarządzania (w tym konfiguracji). Pozwala jednak na dużo większy poziom dopasowania. Dodatkowym atutem jest otwarty kod i ogromna, aktywna społeczność przydatna w rozwiązywaniu niestandardowych problemów. Do najpopularniejszych w tej grupie należą: Presta Shop, Magento, Opencart i osCommerce.
  • Oprogramowanie dedykowane – czyli sklep pisany pod zamówienie. To rozwiązanie adresowane do dużych marek, o wielopoziomowej integracji systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w organizacji.  Najczęściej na takie rozwiązania decydują się te podmioty, które realizują ekspansję na kolejne rynki czy grupy konsumenckie i zależy im na spójnym systemie zarządzania procesami transakcyjnymi w sieci. Przykładem z naszego podwórka są np. rozwiązania marki iSystems.

Więcej szczegółów dotyczących platform e-commerce i nie tylko znajdziesz tutaj

A już w przyszłym tygodniu w kolejnym artykule znajdziesz 14 przykazań dla prowadzących sklep internetowy

Zobacz także