Nie raz spotkałeś(-łaś) się z zachowaniem innych, które Cię zdziwiło lub nawet wydało Ci się nieracjonalne czy też głupie. Nieważne czy wykonujesz grupowe projekty na zajęciach z innymi studentami czy dostałeś(-łaś) zadanie do wykonania w zespole w pracy – większość z nas na co dzień musi współpracować z innymi.  

 

Po jakimś czasie pracy w danej grupie, zauważyłeś(-łaś) na pewno, że style zachowania Twoich kolegów i koleżanek układają się w jakąś logiczną całość. Jeden z członków grupy odgrywa rolę lidera i kieruje pracą. Inny skupia się na analizie danych i planowaniu zadań. Jest też osoba, która zawsze dba o atmosferę i jest bardzo wspierająca oraz taka, która wprowadza wszystkich w optymistyczny nastrój.  

 

 

To normalne, że z jednymi dogadujemy się lepiej, a z innymi gorzej. Towarzystwo niektórych osób szybciej nas męczy, z innymi łatwiej nam spędzać długie godziny. Jeżeli chcesz skutecznie współpracować w grupie, dobrze dobierać członków zespołów, łatwiej dogadać się z kolegami i koleżankami z pracy czy studiów – poznaj model czterech kolorów osobowości Thomasa Eriksona.  

 

Dlaczego skupimy się właśnie na zachowaniach?  

 

Model opiera się na założeniu, że każde zachowanie jest normalne, nieważne jak dziwne nam się wydaje. Oczywiście nie mówimy tutaj o zachowaniach patologicznych. Chodzi nam raczej o sytuacje, w których „my zachowalibyśmy się zupełnie inaczej” lub „nie możemy pojąć, dlaczego on(a) tak postąpił(-ła)”. Zachowanie jest stosunkowo przewidywalne, jest częścią schematu. Pod wpływem różnych czynników ulega zmianom. Co najważniejsze – zachowanie jesteśmy w stanie zrozumieć, a nawet przewidzieć, jeśli tylko poznamy schematy osobowości i cechy, które za nim stoją. 

 

 

Cztery typy osobowości wyrażone kolorami 

 

Thomas Erikson wyróżnił cztery typy osobowości, które nazwał kolorami: niebieski, czerwony, zielony i żółty. Ludzkie cechy i zachowania umieścił na dwóch przecinających się osiach. Osie dzielą osoby na biernych introwertyków i aktywnych ekstrawertyków oraz osoby nastawione na zadanie (problem) i takie nastawione na relacje z otoczeniem. Po przecięciu osi powstają cztery obszary – cztery typy osobowości.

  • Niebieski to typ analityczny. Wolno reaguje na bodźce, najwięcej wysiłku wkłada w organizację. Nie interesują go za bardzo relacje z otoczeniem. Jest ostrożny w działaniu i unika zaangażowania.  
  • Czerwony to typ dominujący. Szybko reaguje, a najwięcej wysiłku wkłada w uzyskanie kontroli. Od razu przechodzi do działania i unika braku aktywności. Nie jest ostrożny w relacjach z otoczeniem.  
  • Zielony to typ stabilny. Reaguje spokojnie, działa wspierająco i unika konfliktów. Najważniejsze jest dla niego nawiązanie kontaktów. Nie lubi zmian.  
  • Żółty to typ inspirujący. Reaguje szybko, bardzo się angażuje. Odrzuca rutynę i działa impulsywnie. Najbardziej unika izolacji.

 

 

Do czego może Ci się to przydać? 

 

Każdy z typów osobowości ma swoje wady i zalety. Model Eriksona jest warty uwagi, przede wszystkim z tego względu, że tłumaczy, w jaki sposób najefektywniej wykorzystać mocne strony i talenty każdego z kolorów. Ponadto pokazuje, jak postępować w relacjach z każdym typem.  

 

Jeżeli chcesz lepiej poznać siebie i innych, zajrzyj do książki Thomasa Eriksona pt.: „Otoczeni przez idiotów”. Wykonaj test i zobacz, jakim typem osobowości jesteś. Przeczytaj charakterystykę wszystkich kolorów, by lepiej radzić sobie w relacjach i efektywniej dobierać role w zespołach

 

 

Źródło: Thomas Erikson – „Otoczeni przez idiotów. Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć” 

 

Zainteresował Cię ten temat? Obejrzyj wideo pt. Jak budować relacje podczas studiów?

Zobacz także