Każdy miesiąc wszelkiego rodzaju ograniczeń związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w związku z koronawirusem ma istotne skutki dla rynku pracy i całej gospodarki. Może spowodować zamykanie zakładów pracy, w związku z tym zwolnienia pracowników, a także spadek konsumpcji, która jest główną siłą napędową polskiego wzrostu gospodarczego. 


Rekrutują czy nie rekrutują?


Znaczna część firm czy instytucji ograniczyła swoją działalność, ale są też takie firmy, które w związku z epidemią zwiększyły produkcję. Są to głównie firmy produkujące artykuły higieniczne, m.in. maseczki czy płyny do dezynfekcji, cała branża farmaceutyczna, a także firmy kurierskie, logistyczne czy sklepy spożywcze. W związku z tym w tego typu firmach może być planowane zwiększenie zatrudnienia. Firmy z innych branż cały czas funkcjonują, może w niepełnym wymiarze lub pracując zdalnie – jednak pracownicy są cały czas potrzebni. Na różnych portalach czy stronach internetowych zajmujących się tematyką zatrudnienia można zaobserwować nowe zakładki. Pierwsza z nich to oferty pracy zdalnej – do tej pory takich ogłoszeń było zdecydowanie mniej, teraz pracodawcy bardzo często decydują się na zatrudnienie pracownika właśnie w tej formie. Druga z nich to rekrutacje online. 

 

Rekrutacji jest na pewno mniej, jednak są prowadzone. Aktualnie rekrutacje odbywają się głównie zdalnie, jest to przede wszystkim kontakt telefoniczny i e-mailowy, ale również rozmowy kwalifikacyjne w wersji wideo rozmów – zarówno w czasie rzeczywistym, jak i z możliwością nagrania odpowiedzi na pytania rekrutera, a następnie odesłania ich w dogodnym momencie. Jak widać, w zaistniałej sytuacji pojawiły się nowe wyzwania, ale także i możliwości. 


Jak poradzić sobie w czasie rekrutacji online?


Jeśli zdecydujesz się na rekrutację zdalną, podczas wideokonferencji z domu, mam dla Ciebie kilka rad, co zrobić, żeby wypaść profesjonalnie. 

 

1. W swoim domu na pewno poczujesz się bardziej komfortowo niż w siedzibie firmy, do której aplikujesz. Pamiętaj jednak, że jest to rozmowa o pracę i należy ubrać się odpowiednio. Zakładając spodnie od piżamy do eleganckiej koszuli, możesz nie czuć się do końca pewnie. Być może zdarzy się taka sytuacja, że będziesz musiał wstać po jakiś dokument (np. certyfikat) i wywoła to u Ciebie niepotrzebnie przypływ stresu. Ponadto ubrany całkowicie elegancko na pewno poczujesz się bardziej pewny siebie!

 

 

2. Przygotuj miejsce, w którym będziesz odbywać wideokonferencję, tak aby wyglądało ono adekwatnie do typu rozmowy – rozmowy o pracę. Zastanów się, w którym miejscu będzie odpowiednie światło, pamiętaj także o tle, na którym będziesz rozmawiał – pranie lub brudne naczynia nie będą wyglądały profesjonalnie. Poproś domowników o to, aby dali Ci chwilę spokoju, hałas może wywołać niepotrzebny stres. Zadbaj, aby całość Twojego wizerunku była spójna i profesjonalna. 

 

3. W rozmowie w formie online mogą pojawić się niestety nieoczekiwane problemy z internetem czy awaria sprzętu, tuż przed rozmową bądź w jej trakcie. Taka sytuacja zapewne wywoła przypływ stresu. Lepiej jednak szczerze wyjaśnić ten fakt osobie, która znajduje się po drugiej stronie, niż szukać wymówek lub udawać, że u nas wszystko działało, a wina leży po stronie rekrutera. Pamiętaj, pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz!

 

 

 

4. Przygotuj się do rozmowy online tak samo, jak do standardowej rozmowy. Przyjrzyj się firmie, do której aplikujesz, abyś umiał opowiedzieć o jej najważniejszych osiągnięciach. Przygotuj się do rozwinięcia zagadnień zawartych w Twoim życiorysie, zastanów się, o czym warto opowiedzieć osobie rekrutującej. Przećwicz także odpowiedzi na pytania standardowe, takie jak: 

  • z jakiego powodu otrzymaliśmy twoją aplikację i co wiesz o naszej firmie? 
  • opowiedz coś o sobie
  • gdzie widzisz siebie za 5 lat? 
  • jakie są Twoje słabe strony? 

Pamiętaj, że zapytany o swoje słabe strony powinieneś o nich opowiedzieć, bo każdy ma jakieś wady. Jednak żeby wypaść profesjonalnie, udowodnij, że pracujesz nad nimi, aby nie utrudniały Ci pracy. 

 

5. Bądź gotowy także na zadawanie pytań – dowiedz się, jakie będziesz miał obowiązki, w jakim systemie będziesz pracować, czy masz przygotować się na podróże służbowe. W obecnej sytuacji na pewno warto zadać także pytanie, jak będzie wyglądało wykonywanie przez Ciebie obowiązków – czy będzie to praca w formie zdalnej czy w siedzibie firmy? Podczas rozmowy online możesz także zostać poproszony o wykonanie jakiegoś zadania lub testu, bądź na to przygotowany!  


Rozmowa online niewiele się różni od rozmowy twarzą w twarz. Pamiętaj, aby zachować profesjonalizm. Dzięki dokładnemu przygotowaniu pokażesz swoją odpowiedzialność oraz zainteresowanie. Osoba rekrutująca na pewno zauważy, że zależy Ci na otrzymaniu tej pracy. Świadomość, że jesteś dobrze przygotowany do rozmowy, bez wątpienia doda Ci odwagi i pewności siebie. Trzymam kciuki!
 

Zobacz także